Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 20:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Att godsägaren tar upp handsken kan tyda på att han inte misstänkte att det tillhörde offret. Han har nog stött på ett och annat klädesplagg i närområdet då Kinnekulla är en plats som besöks relativt ofta. Men ja, väldigt dåligt av honom att ta i handsken. Han borde ha kallat på polisen fort som satan istället.

Klumpigt kanske men inte "väldigt"dåligt. Han kanske är väldigt ordningssam och reflexmässigt plockar upp något som "ligger och skräpar" och tänker hans anställda/uppdragstagare är slösiga som tappar bort handskar innan han märker att det inte är en handske som hantverkare brukar ha och kopplar vems det kan vara.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Skulle kunna vara men inte alls troligt. Hur förklarar du då

1. Dom betedde sig konstigt enligt MP
2. Vägrade först följa med och prata med polisen.

Har du några trovärdiga svar på dessa två frågor kan jag köpa din teori.

Mmmm det e ju just det, men om man åker dit och ser liksom hur det är runt själva caféet så är det en jävla process att släpa en människa över vägen in i ladan mittemot utan att någon sett eller hört, hon borde ju skrikit för sitt liv, NÅGON bil passerar hela tiden typ

"Ladan" är en skitsnygg ladugård mittemot som är i ett kanonskick, men den ligger ju en bit från vägen
Men det är klart håller nån utkik o den andre springer så bär de ju över en lätt 17åring på nån minut men ändå, känns som hon måste haft munkavel eller redan vart medvetslös eller nåt innan de ens flyttade henne, jag fattar inget oxh det är riktigt lurt!

Ponera att inte litauerna visste ett skit, och kanske blev irriterade för att folk "inkräktade på deras chefs marker"? Kanske en svag teori men jag är inte säker på att det är litauerna
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirlosbrorsa
Ursäkta men har inte möjlighet att läsa igenom alla tusentals sidor. Frågan har säkert besvarats tidigare, men har polisen uppgett var någonstans man fann LH och i vilket skick?

Det undrar jag också. Jag har i varje fall inte hört något; däremot så har teorier om huruvida Lisa har styckats eller inte debatterats ganska flitigt på vissa ställen.
Medlem
[quote=hasselmuz|53708250]
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Ladantjatet kommer sig av att man hittade hennes handske där.

Men såvitt jag förstår så har man hittat andra föremål tillhörande henne på andra platser. Varför tjatar ni om ladan hela tiden?
Medlem
Citat:
Att godsägaren tar upp handsken kan tyda på att han inte misstänkte att det tillhörde offret. Han har nog stött på ett och annat klädesplagg i närområdet då Kinnekulla är en plats som besöks relativt ofta. Men ja, väldigt dåligt av honom att ta i handsken. Han borde ha kallat på polisen fort som satan istället.

Men faktum kvarstår - polisen vet inte säkert var handsken hittades.
Förklaringen att AJ inte misstänkte att den var viktig tror jag inte på. En affärsman på 79 år är inte så korkad.
Det finns ingen förklaring till hans beteende med handsken.
2015-06-15, 20:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Skämtar du eller? Jag vet att hon är hittad, MEN hon hittades EFTER de anhölls.

Jag TROR att gången var såhär:

Först tar man in dem för att höras "upplysningsvis", men separat. Därefter påstår de misstänkta olika saker eller berättar litet för mycket, och så finner man kroppen. Allt som sagts tolkas nu på annat sätt (kroppen är nyfunnen). Pang-bom, så meddelas misstanke.

Gången är att gripas (till exempel för förhör), misstanke meddelas, anhållande sker. Därefter prövas misstanken (växer från skälig till sannolik, kanske) varvid häktningsskäl uppstår i ett sådant här fall.

Det finns egentligen ingenting som hindrar att de sitter i häkte i flera veckor, men sedan, beroende på hur utredningen går, ändå kan släppas om bevisen är svaga. Är det något som kännetecknar svensk rättsordning är det med vilken lätthet man kan häktas och förvaras under långa utredningar (detta är uppmärksammat internationellt). I princip är detta dåligt rent frihetligt, men det gör utredningsarbetet lätt att genomföra.
2015-06-15, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Är väldigt kluven då det är mycket som är oklart eller oförklarligt i fallet. De tre häktade har bott en längre tid i området och inte ett ont ord har nämnts kring dem, tvärtom vänliga och arbetssamma. Ladan där de arbetade undersöktes direkt av polis och hundar utan att hitta något, sedan kommer godsägaren med handsken i handen. Det nämndes att Lithauerna var bortresta vid tiden, om någon visste det är det möjligt att placera kroppen där och sedan placera ut spår som leder rakt mot denna plats. Om du som gästarbetare i främmande land utan att kunna språket kan det vara möjligt att gripas av panik och försöka göra sig av med kroppen och mota bort MP under tiden. Finns heller inga spår vid kaffeet vilket kan tyda på att Lisa kände förövaren, hon skulle aldrig följt med ett par 30 åriga utländska arbetare utan att lämna spår. Möjligen en 79:årig godsägare som hon träffat tidigare eller hans son som frågar om hjälp med en enkel sak. Dna borde vara klart och finns inget spår från de häktade bör man nog i alla fall topsa vidare.

Tror du detta på riktigt?
Att en 79-årig man debuterar i sin kriminalitet med detta?

Inte så troligt.
2015-06-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity
Jo, det har det till viss del. Det betyder inte att alla utlänningar beter sig illa, men att det i andra kulturer finns ett annat sätt att se på kvinnor än vad vi är vana vid i Sverige.

Såhär är det. Det är inte ursprung som avgör hurvida våldsbenägen man är. Utan individuella erfarenheter och egenskaper. Så lägg ner snacket om att svenskar inte kan begå något sådant här.
Medlem
1. Öhhhh, dom jobbar där, var skall dom annars befinna sig? Om ett mord sker nära mig så innebär det att jag är nära mordplatsen. Innebär inte att jag därmed har mördat.

2. Märkligt enligt vem? Bygdens moralpolis?

3. Öhhhh, så om man jobbar mittemot en brottsplats så är man därmed skyldig?

4. Men Gud så hemskt! Hon har arbetat som städerska! SKYLDIG!

5. Är det bara dom som haft tillgång till gården?

TÄNK OM, TÄNK RÄTT!

Citat:
Men för helvete, orkar inte upprepa detta.

Dessa tre litauer ska ha setts precis intill fyndet som gjordes av MP. Männen ska sedan ha betett sig aggressivt mot folk från MP och försökt fösa bort dem från området. Har man rent mjöl i påsen beter man sig inte på detta sätt.

1. De befinner sig alldeles bredvid ett fynd
2. De agerar märkligt och aggressivt
3. De arbetar i ladan mittemot cafét
4. Kvinnan som sitter anhållen ska enligt litauiska uppgifter ha jobbat som städerska på cafét förra sommaren. Denna uppgift har inte bekräftats.
5. De hade tillgång till gården där polisen har spärrat av och gjort tekniska undersökningar sedan i fredags.

Detta är ingen slump. Allt pekar på att dem är inblandade. Hur och i vilken omfattning får rättsväsendet avgöra. Men att dem skulle vara helt oskyldiga köper jag inte.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du tror inte att det kan vara så att det var Lisa som dom letade efter?

Jaså det sprang kollegor till fadern och letade där men missade något?
Medlem
eller så är det så här,hon satte sig på sin rosa skoter satte nyckel i låset och kom på att hon glömt något ,hoppar av springer över vägen,blir över körd, gm får panik ,hämtar brollan ,och dom gömmer henne ,för dom lever ett så bra liv där å vill ej förlora detta...
Medlem
Sagacitys avatar
Skulle någon vilja vara vänlig och svara på följande:

Har dödsorsaken fastställts?

Har kroppen styckats?

Är platsen för kroppsfyndet känd?

Är det känt när Lisa dog?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto