Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 19:43
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Alla ni som säger att det skett som ett överfall, kan ni förklara vad hon gjorde i de 20 minuter mellan hennes kollegor lämnade henne vid 18:00 till 18:23 som var tiden för sms:et.

Verkar självklart att hon har haft nån typ av interaktion med nån.

Jag börjar nästan tro på konspirationsteorierna med att lituarna endast har hjälpt till med att röja undan/placera ut bevis.

Kollar man på bilderna verkar båda vara gifta och ena har barn. Att de skulle riskera allt 50 meter från där de jobbar för en våldtäkt låter minst lika osannolikt, även om liknande saker hänt tidigare (l.ex. Hagamannen)

Mycket är oklart bakom detta och tror det ligger mer begravet än att bara dem fått en impuls på en söndag.

1. Det tar tid att stänga och diska på ett café.

2. Häng inte upp dig på att MGM verkligen är GM.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
Här är jag bredd att hålla med. Det känns som de (polisen) skulle ge ett mer rakt avslappnat svar på frågan om man hittat LH, om hennes kropp skulle vara i "bästa" skick.

Vila ifred Lisa. Du finns alltid med i tanken och hjärtat bland ditt folk.

I varje större kriminaltråd blir det alltid såna här "semantiska analyser" medan man väntar på mer information från förundersökningen. Vad menar polisen egentligen? Hur starka bevis har åklagarna?

Psykologin i det här ligger dock inte hos åklagare och poliser, utan hos alla dom personer vars hjärnor i brist på riktig information försöker fylla ut alla hål med spekulationer och gissningar. Inklusive fantasifulla tolkningar utifrån intervjuer och bildklipp på kanske någon minut.

Mycket av det som spekuleras brukar f.ö. vara fel. Vilket inte är så konstigt - materialet räcker inte på långa vägar för att göra riktiga, kvalificerade slutledningar.

Jag tror att det mest troligt är så här enkelt: Man var verkligen otroligt engagerade i den här utredningen. Många av de som letade hade säkert jobbat nästan dygnet runt de senaste dagarna och var förmodligen både psykiskt och fysiskt utmattade. In i det sista hoppades man - kanske mot sunda förnuftet - på en lycklig upplösning. Så kommer dråpslaget. Den unga flickan är död - av allt att döma pga ett brott.

Jag tycker inte det är jättekonstigt att även poliser i ett sånt läge kan näst intill bryta samman. Det här hör trots allt inte till vanligheterna ens i deras yrke. I fallet med flickan Yara satt en ambulansförare med över 30 år i yrket och grät när han skulle förhöras i rättssalen så att han var tvungen att ta paus.

Som flera skrivit handlar det nog också om att många av oss lättare kan identifiera oss med flickan och hennes anhöriga än om det varit en utflippad narkoman som rymt från sitt familjehem. Det gäller naturligtvis även poliserna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumbleweed
Vilken sida?

http://avpixlat.info/2015/06/15/detta-ar-de-anhallna-for-mordet-pa-lisa-holm/
2015-06-15, 19:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinflaskan
Det är något som jag tänker på, jag vet inte om jag läst någonting någonstans eller vad det kommer ifrån: Den misstänkta kvinnan i trion skulle vara något förståndshandikappad och kan då möjligen vara ett lätt offer för de 2 andra männen att förmå/ eller se till att kvinnan spred dessa upphittade fynd. På något sätt låter det inte klokt, men ändå finns det något i mitt bakhuvud som gör att jag ha fastnad för detta. Har någon annan läst om detta?
Vi får möjligen svar så småningom, men det är nu vi vill veta allt

Men även Lisa återfanns ju ca 600 meter från byggnaden MGM fanns då de greps? Isåfall skulle det indikera att de inte vill vara med på detta men antingen inte vågar ange uppdragsgivare eller är rädd att inte bli trodd så man gör så man själv blir initialt misstänkt för att sedan bli utesluten med teknisk bevisning?

Men jag håller med det verkar väldigt märkligt att sprida ut tillhörigheterna i den egna omgivningen och om egna omgivningen är det enda som står tillbuds hade det väl varit lättare att lägga allt under typ en grästuva?
2015-06-15, 19:44
Medlem
Handsken "hittades" av godsägaren.

P4 Skaraborg:
Den som gjorde fyndet var Arne Jönsson som äger Blombergs säteri.

- Helt plötsligt ser vi en del av klädseln som låg på golvet mitt emot. Då tog jag omedelbart upp den och gick till polisen med den om den skulle tillhöra henne. Och det visade det sig att det gjorde den, säger Jönsson.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

Vilken "privatperson" var det som anmälde den ene anhållne mannens advokat för jäv förresten?
Varför gör någon så i detta läge? Kan hon veta något komprometterande som friar den misstänkte genom sina kontakter med MP?
2015-06-15, 19:45
Medlem
agaves avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971375.ab fyndet innan kroppen var hennes kläder
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumbleweed
Vilken sida?
http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/17-metes-nuzudymas-svedijoje-itariami-3-lietuviai-yra-gimines-20150615075857.htm#.VX8HjjDtmko
Finns en video där nere med bröllopsbilden och namn. Har dock inte sett den själv än.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Läs om handsken i valfri större svensk tidning på nätet. Spelar väl ingen roll hur de kände igen den.

Jag läser och jag läser men hittar ingenting om handsken, förutom att det pratas i självklara termer som att den var hennes.

t ex från Aftonbladet nyss:

"På måndagen hittades en handske i den lada som ligger mittemot kaféet där Lisa Holm jobbade. På tisdagen och onsdagen hittades ett Iphoneskal och delar av en mobiltelefon som kunde kopplas till Lisa. Även på torsdagen gjordes fynd som gick att knyta till den försvunna flickan."

Underförstått: Oklart med handsken men de andra fynden kunde kopplas till Lisa.
2015-06-15, 19:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag börjar nästan tro på konspirationsteorierna med att lituarna endast har hjälpt till med att röja undan/placera ut bevis.

Då är nog i dessa herrars bästa intresse att "sjunga" allt vad det går.., alternativet kan ju bli livstids fängelse.

Och det har ju inte skett några andra anhållanden..,så då verkar det som de tiger som musslor.
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsfan
http://avpixlat.info/2015/06/15/detta-ar-de-anhallna-for-mordet-pa-lisa-holm/
Avpixlat är svensk och inte litauisk
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Nej. Strid med två fullvuxna män mot en liten späd tjej? Dom kunde bara tagit varsin arm och lyft henne uppåt och gått iväg så syns det ingenting av någon strid alls.

Tycker bara att ett sånt scenario låter så osannolikt. Sedan vet jag inte hur marken där ser ut, om det är grus eller singel, hur lätt man kan se fotspår.

Men vad vet jag. Det kan mycket väl vara på det viset. Om polisen/mp nu hittat kläder utspridda så kan det ju vara våldtäkt trots allt.
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Jag såg förresten nu att gärningsmännen är uthängda med namn och ocensurerad bild i litauisk media. Kan förklara att modern vill flyga under radarn för tillfället.
Länk?

Edit: Det går fort här i tråden!
Senast redigerad av Dr.Kati 2015-06-15 kl. 19:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in