Citat:
Ursprungligen postat av
spitzbergen
Här är jag bredd att hålla med. Det känns som de (polisen) skulle ge ett mer rakt avslappnat svar på frågan om man hittat LH, om hennes kropp skulle vara i "bästa" skick.
Vila ifred Lisa. Du finns alltid med i tanken och hjärtat bland ditt folk.
I varje större kriminaltråd blir det alltid såna här "semantiska analyser" medan man väntar på mer information från förundersökningen. Vad menar polisen egentligen? Hur starka bevis har åklagarna?
Psykologin i det här ligger dock inte hos åklagare och poliser, utan hos alla dom personer vars hjärnor i brist på riktig information försöker fylla ut alla hål med spekulationer och gissningar. Inklusive fantasifulla tolkningar utifrån intervjuer och bildklipp på kanske någon minut.
Mycket av det som spekuleras brukar f.ö. vara fel. Vilket inte är så konstigt - materialet räcker inte på långa vägar för att göra riktiga, kvalificerade slutledningar.
Jag tror att det mest troligt är så här enkelt: Man var verkligen otroligt engagerade i den här utredningen. Många av de som letade hade säkert jobbat nästan dygnet runt de senaste dagarna och var förmodligen både psykiskt och fysiskt utmattade. In i det sista hoppades man - kanske mot sunda förnuftet - på en lycklig upplösning. Så kommer dråpslaget. Den unga flickan är död - av allt att döma pga ett brott.
Jag tycker inte det är jättekonstigt att även poliser i ett sånt läge kan näst intill bryta samman. Det här hör trots allt inte till vanligheterna ens i deras yrke. I fallet med flickan Yara satt en ambulansförare med över 30 år i yrket och grät när han skulle förhöras i rättssalen så att han var tvungen att ta paus.
Som flera skrivit handlar det nog också om att många av oss lättare kan identifiera oss med flickan och hennes anhöriga än om det varit en utflippad narkoman som rymt från sitt familjehem. Det gäller naturligtvis även poliserna.