Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 19:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Jag har varit med från början i många krimtrådar i den här delen av forumet, men den här tråden är helt jävla omöjlig. Vilken kakafoni av småbråkande, oneliners och helt bisarra påståenden.

Frågar en sista gång: Är det någon som sparat andra bilder än profilbilden från den yngre broderns facebook innan de togs bort?

Jo men betänk att det är sällan brott berör folk som det faktiskt gjort i detta fallet. Det är ett helt land som helt ärligt gått i bitar över detta.
2015-06-15, 19:12
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSD
Ang. om kroppen skulle vara svårt sargad eller inte så fick jag känslan av att den skulle vara det när jag läste polisen inlägg på Facebook.
Jag förstår att Polisen självklart inte skulle gå ut eller ens medvetet hinta om i vilket skick kroppen är i men tycker ändå att ordvalet vitblek säger något.
Det är iaf min tolkning/tänke kring följande text.

"En stor vältränad man vars rygg det står Polis på sitter och skakar och gråter bakom ett uthus. En vitblek tekniker stirrar hålögt ut i tomma intet och en hundförare har borrat in sitt ansikte i hundens päls."

Ja. Eller så räcker det med en dödad 17åring omgiven av rosenblad för att man skall reagera så.

Jag fattar inte det, måste det vara yxmord och sadism för att folk skall reagera?
2015-06-15, 19:13
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Oavsett vilket så är det knappast troligt att man satsar så mycket på ett spår i ett så kritiskt skede utan att det finns skäl för det. Chansen att få upp spåret igen om det skulle vara fel är nämligen minimal. Visserligen har det hänt tidigare, som i fallet med Anna Lindh, men där hade man även tåtarna ute på annat håll samtidigt. Här verkar inte finnas sådana indikationer.

håller med dig ang fetningen, de verkar ha bestämt att det är dessa och kommer att köra rakt in i kaklet. Maxade resurser och avdelad personal, därför kan man börja anta att de har ganska bra på fötterna, hur osannolikt det än verkar vara att de MGM skulle vara de skyldiga
2015-06-15, 19:14
Medlem
[quote=hasselmuz|53708037]
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vissa här tror ju att det är en möjlighet, jag tror inte på det. Bra att du lyfter tidsaspekten också.

Ockhams rakkniv, har det ens hänt förut att en främmande karl har lyckats locka in en nästan arton år gammal skötsam tjej i en lada, jag vet inte?

Vad skulle kunna locka Lisa att lämna moppen och följa med in i ladan, seriöst alltså, hypotesen låter mycket konstruerad och onaturlig i mina öron.

Jag vågar knappt nämna att de sju minuter som gick mellan 18:23-18:30 är väldigt kort tid för att hinna locka Lisa, gå till ladan, bli utsatt för något som föranleder att mobilen förstörs. Vänner av ordning kommer förmodligen efter detta att fylla tråden med invecklade tekniska argument och redovisningar av hur mobiler kommunicerar med master och att den tidpunkt som mobilen försvinner ur nätet inte nödvändigtvis måste vara den tidpunkt då batteriet tar slut eller mobilen förstörs.

Sju minuter kan räcka om hon gick mot ladan samtidigt som hon textade till pappan, på så vis är hon inte heller uppmärksam på sin omgivning. Då blir också telefonen i hennes hand det första man stänger av . Jag tror ff att hon skulle hänga upp nyckeln. // Vän av ordning

Hon kanske själv stängde av mobilen för att spara på det sista i batteriet om den skulle behövas sen.
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ingen dum teori. Undrar bara om det i så fall inte skulle finnas bromsspår, blod eller annat på vägen för polis att upptäcka.

Hon kan ha haft hjälmen på huvudet och varit ordentligt påpälsad med tanke på att hon skulle åka moppe. Det var kallt och blåsigt. Då behöver det inte bli nåt blod. Endast inre skador.

Kanske såg hon sig inte för när hon lämnade ladan (om hon nu var där inne), och männen kommer körande och saktar ner farten när de ser henne och tror att hon ska stanna, men hon fortsätter och dom kör över henne i låg fart och är kanske berusade. Det är inte säkert att man tvärnitar då. Räcker med 50 km/h för att man ska dö, har jag läst här i tråden.
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Det skulle inte förvåna mig om det uppdagas att det hela började som en olycka, och allt därefter skedde i panik. Om det var överlagt så är det verkligen sjukt dåligt planerat. Man skiter inte där man äter så att säga.....
Synnerligen svårt att kunna få in ett olycksscenario som resulterade i Lisas död.
Hon står alltså redo att grensla sin moped och ge sig av från arbetsplatsen när någonting
dramatiskt förändrar allt. Att hon skulle ha kunnat bli påkörd av någon av bröderna och
att man sedan handlat i panik när man kunnat konstatera att flickan avldit?
Nej, föga troligt. Inte heller att en hammare råkat ramla så illa i huvudet på henne från en
söndagsarbetande litauer att hon stöp och dog därav.

Det kan med relativ lätthet urskiljas från somliga poster som förfäktar alternativteorier,
alltså motsätter sig den allra sannolikaste förklaringen, nämligen en överfallsvåldtäkt
med dödlig utgång, att man därmed värjer sig inför det allra otäckaste här, vill ha
ett annat svar för det är bara för fruktansvärt med att behöva höra att en ung tjej
blev ett lätt byte för ett par manliga monster för vilka ett människoliv inte är värt
så särskilt mycket.

Finns förstås klicken som inte har mycket hum om Ockhams berömda rakkniv och gärna
väljer att trassla in sig i det ena scenariot snårigare än det andra. Som exempelvis
när man gräver ner sig i en förklaring som involverar en godsägarson och där de nu
misstänkta förövarna blivit betalda för att röja undan lik och ta på sig skuld och vad
det mer kan vara för nåt vildsint som fått fäste i en föga verklighetsförankrad flashbackhjärna.
Mindre konsumtion av Wallander och Morden i Midsomer kan här lämpligen rekommenderas...

Nej, tyvärr, den förklaring till Lisas död som är mest skrämmande är med största
sannolikhet också den helt korrekta.

Lisa våldtogs och mördades och hennes banemän bekymrar sig nog föga över att de tagit
livet av en ung svensk flicka. Det är dem likgiltigt skulle jag tro.
Det som tynger dem handlar väl bara om att de skulle behöva åka fast och nu ska
tillbringa minst ett decennium bakom lås och bom.
http://www.exponerat.net/wp-content/uploads/2015/06/Nerijus-och-Aivaras-Bilevicius.jpg
2015-06-15, 19:16
Medlem
TSDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Ja. Eller så räcker det med en dödad 17åring omgiven av rosenblad för att man skall reagera så.

Jag fattar inte det, måste det vara yxmord och sadism för att folk skall reagera?

Självklart är det fruktansvärt att finna en mördad person, framför allt ett barn.
Men som sagt tycker jag just ordvalet kändes starkt och tolkade texten som att det var något utöver det vanliga.
2015-06-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
håller med dig ang fetningen, de verkar ha bestämt att det är dessa och kommer att köra rakt in i kaklet. Maxade resurser och avdelad personal, därför kan man börja anta att de har ganska bra på fötterna, hur osannolikt det än verkar vara att de MGM skulle vara de skyldiga

varför är det osannolikt?
2015-06-15, 19:18
Medlem
skorpiogirl88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Jo men visst, dom tog BO till byggboden/stallet styckade o åkte sedan tillbaka till ladan vid cafeet o grävde ner kroppsdelar. TROLIGT?!
Dom letar väl bevis.
Dom är förmodligen i alla byggnader GMs hade tillgång till och kollar efter saker som kan binda dom.
kanskje der "greven" kommer inn i bildet?eller noen som er høyere opp enn han igjen?

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Din teori är ganska bra men hur förklarar du de utspridda föremålen som tillhört Lisa. Jag tror mer på att Lisa blev dödad av någon annan och litauerna kallades in för att ''städa upp". De erbjöds riklig belöning och ställde upp. När deras uppdragsgivare förstod att polisen inte behandlade Lisas försvinnande med samma likgiltighet som de brukar göra när en random 17-årig tjej inte kommer hem till middagen, så beslöt hen att sprida ut sakerna som hade tillhört Lisa.
2015-06-15, 19:19
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSD
Ang. om kroppen skulle vara svårt sargad eller inte så fick jag känslan av att den skulle vara det när jag läste polisen inlägg på Facebook.
Jag förstår att Polisen självklart inte skulle gå ut eller ens medvetet hinta om i vilket skick kroppen är i men tycker ändå att ordvalet vitblek säger något.
Det är iaf min tolkning/tänke kring följande text.

"En stor vältränad man vars rygg det står Polis på sitter och skakar och gråter bakom ett uthus. En vitblek tekniker stirrar hålögt ut i tomma intet och en hundförare har borrat in sitt ansikte i hundens päls."
En kvinnlig polis med författarambitioner. Vill framställa poliserna som människor och har använt ett dramatiskt språk. Klart att luften gick ur dem när flickan hittades död.
Behöver inte betyda nåt. Har diskuterats tidigare i tråden.

Det finns en anledning till att myndigheter m fl använder ett torrt och sakligt språk!
2015-06-15, 19:19
Medlem
Citat:
Vissa här tror ju att det är en möjlighet, jag tror inte på det. Bra att du lyfter tidsaspekten också.

Ockhams rakkniv, har det ens hänt förut att en främmande karl har lyckats locka in en nästan arton år gammal skötsam tjej i en lada, jag vet inte?

Vad skulle kunna locka Lisa att lämna moppen och följa med in i ladan, seriöst alltså, hypotesen låter mycket konstruerad och onaturlig i mina öron.

Jag vågar knappt nämna att de sju minuter som gick mellan 18:23-18:30 är väldigt kort tid för att hinna locka Lisa, gå till ladan, bli utsatt för något som föranleder att mobilen förstörs. Vänner av ordning kommer förmodligen efter detta att fylla tråden med invecklade tekniska argument och redovisningar av hur mobiler kommunicerar med master och att den tidpunkt som mobilen försvinner ur nätet inte nödvändigtvis måste vara den tidpunkt då batteriet tar slut eller mobilen förstörs.

Sju minuter kan räcka om hon gick mot ladan samtidigt som hon textade till pappan, på så vis är hon inte heller uppmärksam på sin omgivning. Då blir också telefonen i hennes hand det första man stänger av . Jag tror ff att hon skulle hänga upp nyckeln. // Vän av ordning

Dödades Lisa i den här ladan eller varför tjatar ni om den hela tiden? Det är knappast troligt att hon skulle ''gömma'' nycklarna till kafét i ladan. För det första så är det helt osannolikt att hon skulle haft ansvaret för nycklarna och för det andra måste man verkligen ifrågasätta att ägarinnan till kafét skulle ha tänkt att ladan var en lämplig plats att gömma nycklarna i, med tanke på att utländska gästarbetare renoverade taket i ladan.
2015-06-15, 19:20
Medlem
skorpiogirl88s avatar
Citat:

Ockhams rakkniv, har det ens hänt förut att en främmande karl har lyckats locka in en nästan arton år gammal skötsam tjej i en lada, jag vet inte? Om de er skyldige - tror jeg att de ikke har lokket henne men overfallt henne (stått å ventet til hun var alene)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in