Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Har bara skrivit något inlägg i tråden sedan fredags kväll, tycker att när ett fall ser ut att närma sig en lösning så finns det liksom inte mycket att tillägga. Ett gripande brukar ju betyda att det är klappat och klart, och från polis, åklagares och försvars sida så brukar det vara tyst till åtal väcks. Sedan får man se om några nya intressanta uppgifter eventuellt dyker upp i FUP.
Men nu vette fan om det är så klart ändå? Läste Expressens intervju med de två brödernas mor, och visst är det det vanliga dravlet om att det är helt omöjligt, att de minsann inte hamnat i bråk tidigare...ja ni vet. Men jag tycker också att det i intervjun framkommer en del detaljer, som gjorde mig åtminstone en smula mer skeptisk till de gripnas skuld.
Det framkommer bland annat vissa detaljer som modern säger sig ha känt till. Detaljer om att en ung kvinna var försvunnen i området de bodde på, och att de fått lämna DNA-prov. Är det troligt att någon av bröderna för sin mor skulle berätta om detta om åtminstone han skulle vara inblandad? Känns det inte som att det ligger närmare till hands att i den mån det är möjligt förtränga det inträffade, vad det nu kan vara som har hänt, istället för att berätta om det för sin mamma? Det kan ju förstås också vara så att modern ljuger rakt av, men jag tror inte det.
Men visst, polisen vet nog vad de gör, och jag ser ingen uppenbarlig anledning att dra slutsatsen att polisen gjort en felbedömning som anhållit trion. Dock är jag mer öppen nu för att de är oskyldiga, än vad jag var vid den här tiden i fredags kväll.
Vi vet ännu väldigt lite, naturligtvis. Men jag är förvånad över att du fäster sån vikt vid intervjun med mamman, och samtidigt
inte observerar det ett antal tidigare intervjuläsare här i tråden har noterat, nämligen det där med
hoppas att vi inte blir misstänkta bara för att vi är litauer. Personligen tycker jag att den passagen är ett betydligt starkare argument för
skuld än något av det du tar upp som tecken på oskuld.