Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 14:56
Medlem
krosmo-camers avatar
Alltså ju mer det kommer fram, och ju mer jag själv funderar kring denna hemska händelse så tror jag att det är någon typ av olycka. Som i sin tur lett till en oerhört sjuk och panikartad situation för de tre MGM. Kanske vill jag inte tro att det är en medveten handling, och jag vet inte riktigt vilket som är värst heller. Men något gör att det känns som att något olyckligt skett, som i sin tur blivit värre än vad det hade behövt vara från början. Vilket är förjävligt. Vill veta orsak och anledning snarast. Så anhöriga, och vi, kan få någon typ av ro/förståelse. Vilket känns omöjligt men ändå. VAD fan hände. VARFÖR blev det såhär. Fy fan.
2015-06-15, 14:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Tror inte utseendet är avgörande. Utan att massiv insats sattes in från start. Eljest brukar väl vara standard när tonåringar försvinner att man upprättar anmälan men inte mer för man antar att tonåringen håller sig undan på eget bevåg (och oftast är det väl så). Vanligtvis sker notis i media först när tonåringen varit försvunnen flera dagar om inte veckor.
2015-06-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siamgaro
Tänkte bara flika in lite mitt i allt här. Tänkte på det att många tror att någon försöker sätta dit litauerna.
En nära bekant till mig gick med Missing People och denne var med när de hittade det icke-uttalade fyndet. Denne berättade för mig att när de hittat fyndet så ringer de på poliserna och väntar på att de ska komma och inspektera fyndet, men medan de väntar så börjar litauerna komma från gården gåendes emot dem då MPs sökande närmade sig gården. Litauerna uppträdde då otrevligt och aggressivt samt försökte fösa bort dem ifrån gården och därför började de sökande tycka att detta verkade misstänksamt.
Ok. Det är ungefär den teorin som har förekommit oftast i tråden.
Medlem
Rotsens avatar
https://www.youtube.com/watch?v=ZLR2n50ZVBU

Video av en av bröderna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Litauiska arbetare som inte dricker? Du måste skämta haha

Jag har inte sagt att de inte dricker? Men om folk härinne hänvisar till alkoholen som en bidragande orsak till överfall, våldtäkt och mord så bör det ju innebära att de dels super så att deras omdöme påverkas i hög grad och att de dels är ute bland folk när de gör det och jag har svårt att tro att det skulle ha passerat obemärkt tidigare.
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosmo-camer
Alltså ju mer det kommer fram, och ju mer jag själv funderar kring denna hemska händelse så tror jag att det är någon typ av olycka. Som i sin tur lett till en oerhört sjuk och panikartad situation för de tre MGM. Kanske vill jag inte tro att det är en medveten handling, och jag vet inte riktigt vilket som är värst heller. Men något gör att det känns som att något olyckligt skett, som i sin tur blivit värre än vad det hade behövt vara från början. Vilket är förjävligt. Vill veta orsak och anledning snarast. Så anhöriga, och vi, kan få någon typ av ro/förståelse. Vilket känns omöjligt men ändå. VAD fan hände. VARFÖR blev det såhär. Fy fan.

Som sagt, fel plats och fel tidpunkt. Svårare än så är det inte och det är förbannat hemskt.
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej uttalanden från Litauen talar om "ej känd av oss" när polistalespersonen citerades. Samtidigt angavs en vara känd av Interpol för trafficing. Då antog jag att vad denne har ev. varit inblandad i är inte straffbart i Litauen. Sedan kan de ju ha "faktisk kännedom" om honom när andra polismyndigheter hör sig för. Men uttalande som "känd av polis" har jag fått för mig (kan ha fel rätta mig gärna) att det betyder att personen på något sätt är involverad, eller misstänks vara involverad i kriminell verksamhet? Det behöver inte vara en dömd person?

Jo, utan att veta något så låter det inte alls osannolikt, dock måste någon i så fall ha upplyst Interpol om misstankarna av tillräckligt hög grad.

Det finns säkert andra här i tråden som vet hur mycket spaningsinformation man delar med Interpol.
2015-06-15, 15:00
Medlem
Kollade upp caféet på Google Maps: https://www.google.se/maps/@58.548068,13.333525,3a,75y,210.53h,51.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFdsfLNj70IcNnQgPwR6wUw!2e0!7i1 3312!8i6656!6m1!1e1

Vad tror ni om följande teori?

Lisa sätter på sig hjälm och handskar och sätter i nyckeln i tändningslåset. Precis innan hon ska åka iväg kommer hon på att det nog är bäst att skicka ett SMS till föräldrarna och skriva att hon är påväg hem. Hon tar av sig ena handsken (som jag antar är ganska tunn och lätt) och lägger den på styret så att hon ska kunna skriva SMS:et på sin smartphone. Plötsligt kommer en vindpust som blåser tag i handsken som far iväg över vägen och mot ingågen till ladan. Lisa kliver av mopeden för att springa efter den.

På vägen kommer en bil (antagligen den som polisen senare bärgade) i vilken den ena eller båda bröderna färdas i. Eventuellt är föraren berusad och kör för fort (det är en ganska lång raksträcka). Lisa som fortfarande har hjälmen på sig hör inte att bilen kommer och hon har delvis skymd sikt och rusar rakt ut i vägen.

Backar man ett par snäpp på Google Maps ( https://www.google.se/maps/@58.548283,13.333834,3a,75y,206.06h,72.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQVMjjiBYrOLpWYCLa0d-Kw!2e0!7i13312!8i6656 ) så ser man att sikten mot caféet är skymd på grund av träden.

Bilen kör följaktligen på och över Lisa i hög hastighet och handsken blåser vidare in i ladan. Man hoppar ur bilen och konstaterar omedelbart att hon är död. Eftersom hon har hjälmen på sig lämnas inga blodspår. Föraren och eventuell medpassagerare grips av panik och kastar in henne i bilen och kör hem. Medan man väl hemma diskuterar var man ska göra av kroppen så dyker polisen upp och man får därför inget läge att göra sig av med den.

Detta skulle kunna förklara varför bara ena handsken hittades i ladan, varför hjälmen inte återfanns, varför nyklarna satt kvar i mopeden och varför polisen tog bilen i beslag.

Känns inte som att två gifta män i 30 års åldern skulle våldta en 17-årig tjej (som eventuellt känner igen dem) mitt på ljusa dagen så pass nära sitt hem. Men jag kan ha fel.
2015-06-15, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Kanske lite långsökt men i söndagskväll försvan ett gift par i Sthlm. Hittades döda i en sjö nån dag efter. De var Oxå polacker. De var skrivna på samma adress som 3 andra pollacker. Knappast att alla verkligen bodde där.
Kan det vara relaterat?

Paret var pundare och hade hamnat i tvist med deras dealer eller något sådant. Hade bråkats i lägenheten flera dagar innan de försvann och polisen hade varit där redan innan.
2015-06-15, 15:02
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegis
Jo, utan att veta något så låter det inte alls osannolikt, dock måste någon i så fall ha upplyst Interpol om misstankarna av tillräckligt hög grad.

Det finns säkert andra här i tråden som vet hur mycket spaningsinformation man delar med Interpol.
Det var lisa som var efterlyst av interpol och inte GM, så vi inte blandar bort korten.
2015-06-15, 15:02
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Jag har inte sagt att de inte dricker? Men om folk härinne hänvisar till alkoholen som en bidragande orsak till överfall, våldtäkt och mord så bör det ju innebära att de dels super så att deras omdöme påverkas i hög grad och att de dels är ute bland folk när de gör det och jag har svårt att tro att det skulle ha passerat obemärkt tidigare.
För att nu generalisera lite fördomar i sann Flashback-anda skulle jag vilja påstå att det är utmärkande för östeuropéer att bli skitfulla när de väl dricker. Sen kan de vara nyktra i dagar, veckor, månader, visst, men det är inte direkt min bild av östeuropéer att de sitter och smuttar på ett glas vitt en försommarkväll.
2015-06-15, 15:03
Medlem
drunknars avatar
Kom ihåg att det inte ens är i närheten av säkert att alla 3 eller ens de 2 bröderna har gjort sig skyldiga till brott. Det kan mycket väl vara ett enmansjobb som begåtts utan att de andra ens känner till vad som hänt. Det är standard att polisen plockar in alla 3 för att säkra upp och/eller sätta press på den/de inblandade. När röken lagt sig kan det mycket väl visa sig att endast en blir åtalad. Personligen har jag svårt att se att 2 bröder tillsammans begår ett mord som detta. Jag tippar på en av bröderna som skyldig till mord och sedan möjligtvis en till som gjort sig skyldig till skyddande av brottsling. Mest trolig är enligt mig brodern som inte har frugan på plats.

Motivet kan nog vara ungefär så här: https://www.youtube.com/watch?v=f33ieCWRWlI
Till slut kunde han inte låta bli att ge sig på Lisa, berusningen gjorde det inte lättare heller. Om de varit 2 på plats så borde den ena ha lyckats tala den andre till rätta, jag tror att en av bröderna blev mer och mer besatt av den unga vackra tjejen. Vi får nog svar inom kort då minst en antagligen kommer erkänna hur det gått till.
Senast redigerad av drunknar 2015-06-15 kl. 15:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in