• 1
  • 2
2015-06-15, 13:56
Medlem
panther1s avatar
Om vi leker med tanken att jag har en dotter som är 16 år gammal, och jag bestämmer mig för att köpa en pistol till henne och samtidigt ger henne skytteträning i en klubb.. Är detta fel eller rätt?

Jag ställer frågan utifrån den situation vi har i samhället, med allt kvinnovåld och sexuellt våld. Vi har sett ett ökat antal överfallsvåldtäkter på kvinnor och gruppvåldtäkter, ibland får vi även läsa om mord på kvinnor som nu senast i Kinnekulle. Att ge en tjej en kurs i självförsvar har tyvärr ingen större effekt i realiteten när det kommer till kritan, ofta är förövarna fler än en och inte sällan är de knivbeväpnade. Jag anser att samhället har blivit otryggt och att polisen står relativt handfallna.

Är det rätt eller fel att köpa pistol(som bara används i nödsituation) åt en tjej?
Diskutera. Hur hade du som tjej reagerat om din far köpte en pistol åt dig och tvingade på dig den?

Min personliga åsikt är att vapen ska undvikas i stort och att samhället(polisen) ska hålla ordning, men om de inte klarar av det så måsta man få skydda sig själv med de medel som krävs. Det handlar trots allt om liv och död.
Senast redigerad av panther1 2015-06-15 kl. 14:01.
Citera
2015-06-15, 14:02
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Det är nog bättre att sätta henne i en karateklass. Eller köpa henne pepparspray. Pistolen kommer hon ändå inte våga använda och riskera mord. Våldtäktsmannen kommer säkert inte ens bli rädd och tro den är fejk.

Men jag anser att det är rätt att köpa en pistol till sin dotter. På lagligt vis.
Citera
2015-06-15, 14:06
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sankt-Nikolaus
Det är nog bättre att sätta henne i en karateklass. Eller köpa henne pepparspray. Pistolen kommer hon ändå inte våga använda och riskera mord. Våldtäktsmannen kommer säkert inte ens bli rädd och tro den är fejk.

Men jag anser att det är rätt att köpa en pistol till sin dotter. På lagligt vis.

Hon kan skjuta i luften eller mot benen i värsta fall. Hon måste ju få mycket mental träning också och vara bekväm med vapnet. Träning ger färdighet brukar man säga.
Senast redigerad av panther1 2015-06-15 kl. 14:08.
Citera
2015-06-15, 14:09
Medlem
YP4XQs avatar
Tjejer är generellt svagare och för snälla eller veliga för att kunna försvara eller använda pistolen riktigt. Kommer hon våga dra fram den och lyckats hålla kvar den i en sådan situation? Kommer hon vilja skjuta om hon blir pressad tillräckligt, förstår hon när hon måste göra det - hon tänker kanske mer "SKA jag verkligen skjuta" och då är det redan för sent? Jag tror de inte tänker som män och gör vad som måste göras i en svår situation där man måste skada en annan part.

Tex avliva en påkörd stackars katt med hagelbrakare från 1 meters avstånd. Många kvinnor hade betalat 10k hos veterinären för att rädda livet på denna katt medans en man kunde resonerat "Bättre med 2 kronor för ett skott och sen är det klart".

Så vetefan... nej.. den kommer att bli tagen ifrån henne. Bättre med överfallslarm och thaiboxning.
Citera
2015-06-15, 14:12
Medlem
BrotherBromances avatar
Jag skulle nog se att en kniv/pepparspray eller mycket träning inom självförsvar skulle gynna henne mer.

1. Om hon ska gå ut på krogen/stan/bio och ska traska runt med en pistol i handväskan kan det lätt spåra ur. Säg att någon tar handväskan eller om hon tappar den på golvet och plötsligt ligger det en pistol mitt på golvet inne på krogen, dålig stämning?

2. Som föregående skribent påpekade tvekar jag på att hon hade vågat skjuta i en sån situation. Då är ett hårt slag på näsan/strupen mycket lättare att utföra under press. Vet ej om TS har skjutit med skarpladdat vapen, men känslan kan lätt vara lite obehaglig.

Hade personen varit äldre, och kanske haft flera års träning av vapenhantering, så hade ett vapen i hemmet (!) varit okej, men där händer ju inte speciellt många överfall.
Citera
2015-06-15, 14:13
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Tjejer är generellt svagare och för snälla eller veliga för att kunna försvara eller använda pistolen riktigt. Kommer hon våga dra fram den och lyckats hålla kvar den i en sådan situation? Kommer hon vilja skjuta om hon blir pressad tillräckligt, förstår hon när hon måste göra det - hon tänker kanske mer "SKA jag verkligen skjuta" och då är det redan för sent? Jag tror de inte tänker som män och gör vad som måste göras i en svår situation där man måste skada en annan part.

Tex avliva en påkörd stackars katt med hagelbrakare från 1 meters avstånd. Många kvinnor hade betalat 10k hos veterinären för att rädda livet på denna katt medans en man kunde resonerat "Bättre med 2 kronor för ett skott och sen är det klart".

Så vetefan... nej.. den kommer att bli tagen ifrån henne. Bättre med överfallslarm och thaiboxning.

Fan vad ni underskattar brudar. Jag som är uppväxt med systrar har en annan erfarenhet.
Jag tror mycket väl att många tjejer både klarar av det fysiskt och psykiskt, det handlar bara om mental och fysisk förberedelse. Man kan inte bara ge vapnet och säga hej då, man måste få mental förberedelse. Psyket spelar stor roll. Man kan även öva på det(överfall) några gånger i veckan/månaden, fast utan patroner. När man vänjer sig vid det så blir det inte så svårt.
Handlar om träning och mental förberedelse. Underskatta aldrig människans förmåga!
Citera
2015-06-15, 14:13
Medlem
WSEs avatar
Du frågar två olika saker. Köpa ett vapen och skytteträning är en sak. Gå till skolan med vapnet är en annan. Nej, jag tror inte det sistnämnda är en bra idé. Tårgas eller ett elchockvapen vore bättre, förutsatt att hon är i någon verklig fara och är ansvarsfull med vapnet.
Citera
2015-06-15, 14:15
Medlem
panther1s avatar
FAN VAD MESIGA NI ÄR DÅ!!!
Svenskar i ett nötskal!
Citera
2015-06-15, 14:17
Medlem
SpaceAlienWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
FAN VAD MESIGA NI ÄR DÅ!!!
Svenskar i ett nötskal!

Skulle fan aldrig placera ett vapen i en kvinnas händer, det handlar inte om att vara mesig utan ren och skär självbevarelsedrift.
Citera
2015-06-15, 14:29
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sankt-Nikolaus

Varför just Karate? Det är väl inte effektivt?

Pistol som självförsvar är moraliskt försvarbart, men kräver en hel del av personen ifråga om omdöme och handlingskraft.
Senast redigerad av Epimanes 2015-06-15 kl. 14:35.
Citera
2015-06-15, 14:41
Medlem
Pendeks avatar
Om målet är självförsvar och om fadern anser att ett vapen bidrar till självförsvar så är det rätt att ge henne ett vapen.

Fadern kommer inte att ge henne ett vapen, med syfte på självförsvar, utan att vara övertygad om att vapnet bidrar till självförsvar.
Citera
2015-06-15, 14:43
Bannlyst
Det är både moraliskt fel och olagligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem