2015-06-15, 12:30
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liiiten
Ingen annan som börjat fundera på varför media helt plötsligt lägger ut beskrivande information ang. de gripna?

För mig är hela denna tråd för fokuserad på att dessa 3 också MÅSTE vara mördarna.
Hela denna story med att media helt plötsligt mer eller mindre serverar dessa tre gripna på silverfat känns som ganska så riktad där polisen använder media för att hålla fokus på de gripna och inte på själva mördaren då det ger polisen mer tid att samla bevis för annan gärningsman och sen kan ta in honom då dom för tillfället inte har tillräckliga bevis för gripande av ytterligare en eller möjligen 2 faktiska gärningsmän i själva mordet.

Får en stark känsla av att dessa tre enbart kommer dömas för medhjälp då deras inblandning förmodligen enbart är just spridandet av Lisas tillhörigheter. Gärningsmannen/männen är nog någon/några med lite extra $$$$ i fickan som gärna delar med sig till dessa "misstänkta" för att bli av med prylarna, Lisa och fixa villospår.

Hela storyn känns bara alldeles för enkel och jag får en väldigt stark känsla av att polisen använder sig av media för att allmänheten ska hålla fokus på de gripna medhjälparna så att polisen kan jobba ostört på annat håll.

Man slutar aldrig att förvånas över vad folk och fä kan tänkas göra för att få lite extra $$$ i fickan och det är väl allmänt känt att $$$ verkar styra denna världen ganska så starkt..

Varför skulle någon med pengar vilja bli av med Lisa? Varför just Lisa som för första gången skulle åka moped hem? Det är helt ologiskt.
Tror heller inte någon har spridit några tillhörigheter som villospår med tanke på att tillhörigheterna leder rakt på de tre anhållnas hus. Tror mer på olycka som spårat ur, de har stuvat in henne i bilen, slängt sakerna på vägen då de tog bakvägen till sitt hem och sedan vidare till den andra gården där hon hittades. Men ingen av oss vet någonting. Vi kan bara spekulera. Dock tror jag att hela händelsen är så mycket enklare än vad många vill få den till.
2015-06-15, 12:31
Medlem
Jag kan fortfarande inte förstå hur polisen kunde vara i närheten av huset som Lisa Holm säkerligen befann sig i minsta två dagar innan hon mördades. Hur kan de vara så sega med allt och finna svar på vilka GM är efter FEM dygn! Jag förstår att man måste skaffa husrannsakan och det borde man göra redan dag 1!! Gå igenom alla jävla hus som ligger i närheten!
Blir så trött på polisen! De kan vara så engagerade och duktiga när det gäller småsaker men egentligen är de helt jävla rubbade i huvudet och fika hela dagarna långa är deras starka sida. Det var inte ens polisen som gjorde jobbet när det gäller Lisa Holm, men ändå så lyckas de bli hyllade!!!
2015-06-15, 12:31
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CartoonVHS
Med tanke på att Lisa är DÖD!!!! Så tycker iallafall jag det är en helt misdlyckad insats på ett så litet onråde.

På dom 2.3km åt den riktningen fanns ju i princip bara gubbens lada det ser ju vilket stolpskott som helst. Medan mp letar ihop med några poliser kan väl resten åka runt? Eller dom kanske var fullt upptagna med att leta i diken utifall det att Lisa lämnat mopeden för att pissa och ramlat och svimmat av?
Amen alltså...

De flesta som har försvunnit och sedan återfinns mördade har väl hittats utomhus?

Engla Höglund
Pernilla Hellgren
Elin Kranz
Caroline Stenvall
Nancy Tavsan
Therese Johansson Rojo

För att nämna några.

Vad i hela friden skulle vara annorlunda med Lisas försvinnande, så att polisen automatiskt borde ha känt på sig att hon skulle återfinnas inomhus? Om hon nu är funnen inomhus alltså men det förefaller så.

Det är så lätt att vara efterklok. Enorma ytor har ju sökts av. Det går ju inte att i förväg veta exakt vilket som är det rätta stället.

Edit: när jag tänker efter lämnades nog Nancy och Pernilla där de överfölls, eller åtminstone inte många meter därifrån. Samma sak med Therese. Lite hjärnsläpp av mig där. De hade inte forslats många meter.

Men i gengäld går det ju att lägga till Marina Johansson, Linda Chen och Vatchareeya Bangsuan. Dessa hade forslats bort. Den som vill märka ord kan gärna påpeka att det inte gick att slå fast att Chen blev mördad, men min andemening kanske ändå går fram. Kroppen gömdes undan. Utomhus.
Senast redigerad av blomvattnare 2015-06-15 kl. 12:51.
2015-06-15, 12:33
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiiiraz
Jag kan fortfarande inte förstå hur polisen kunde vara i närheten av huset som Lisa Holm säkerligen befann sig i minsta två dagar innan hon mördades. Hur kan de vara så sega med allt och finna svar på vilka GM är efter FEM dygn! Jag förstår att man måste skaffa husrannsakan och det borde man göra redan dag 1!! Gå igenom alla jävla hus som ligger i närheten!
Blir så trött på polisen! De kan vara så engagerade och duktiga när det gäller småsaker men egentligen är de helt jävla rubbade i huvudet och fika hela dagarna långa är deras starka sida. Det var inte ens polisen som gjorde jobbet när det gäller Lisa Holm, men ändå så lyckas de bli hyllade!!!

jag tror hon dog direkt.

nån som vet om hur lisa dog
2015-06-15, 12:34
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Och? Det svarar inte på min fråga. Eller menar du att den inte var bebodd av djur heller? Att en så stor gård som ser ut att vara i fint skick, skulle stå helt öde?

Det jag skrev var att oavsett om gårdsägarna finns där eller ej så finns där väl djur som ska skötas = folk där flera gånger om dagen/hela dagarna.

Men alltså! OBEBODD, inga mänskor, inga djur! Magasin. Förvaring av spannmål.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Det finns absolut ingenting som skulle tyda på att lisa varit i huset. Lika lite som hon skulle varit inne i herrgården.
Hade du husrannsakan?
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

"minsta två dagar innan hon mördades"

Hur vet du det? Källa!
2015-06-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
För att vara emot alla så tror jag att de tre är oskyldiga.Här inne finns så många spekulationer - den ena mer fantastisk än den andra - som görs till sanning så de verkar redan vara dömda. Utredningen får visa vilket som är sant.
De är inte skyldiga förrän de är dömda. Vi får se i morgon om misstankegraden höjs, om man fått fram teknisk bevisning som styrker koppling till dådet. "Klanen" anhölls innan kroppen hittades, undrar om det var med hjälp av uppgifter från de anhållna.
2015-06-15, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
De är inte skyldiga förrän de är dömda. Vi får se i morgon om misstankegraden höjs, om man fått fram teknisk bevisning som styrker koppling till dådet. "Klanen" anhölls innan kroppen hittades, undrar om det var med hjälp av uppgifter från de anhållna.

Enligt SR.
Citat:
Det polisen gått ut med är att de två männen tog kontakt med Missing People när de sökte i ett område söder om kaféet, exakt hur det gick till eller vilken situation som uppstod vill man inte gå ut med. Men MP tog kontakt med polisen som i sin tur agerade snabbt och kort efter detta så hämtades männen samt en kvinna från huset där de bor.
2015-06-15, 12:37
Medlem
Varför pratar vissa om att BO skulle blivit sönderfätt? Finns det något officiellt uttalande som tyder på det? Känns väldigt ovanligt att man fräter sönder sitt offer.
2015-06-15, 12:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, vi har förstått att du och många med dig inte förstår att det finns lagar som reglerar vad polisen får och kan göra.

Det säger dock mer om er än om polisens insatser.
2015-06-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ulla Höglund-fallet 1970 fyllde varenda tidning och det var 16 år före 1986.
Allvarligt? Du kan inte vara seriös. Eller så läser du inte. Detta handlar INTE om att det inte kunde bli uppmärksammat på 70-talet. Eller 1800-talet. Det handlar om sommarmord versus mord som överskuggas av andra händelser. Visst fallet Lisa hade säkert upprört och engagerat även senvintern 1986, men det skedde faktiskt ett olöst dubbelmord då om jag minns rätt (Örebro?) som blev helt överskuggat en det stora händelsen 28 februari 1986. Ulla Höglund-fallet var, btw, också ett sommarmord. Så betingelserna var mycket lika, alltså var uppmärksamheten mycket lik. Inte hjärnkirurgi...

Att jag och andra envisas med att trycka på senvintern 1986, reagerade du inte på det? Du kanske har hört talas om en viss Olof Palme och dennes bortgång?

Medialogiken kring detta har flera skribenter berört adekvat och tillfredsställande redan. Sök om du undrar.
Senast redigerad av DjILY 2015-06-15 kl. 12:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in