Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Är det inte orimligt att slänga in en kropp i en bod på gården du själv jobbar på?

Nej, med tanke på att det ganska omgående kryllade av poliser och personer som sökte efter Lisa så hade troligtvis inte GM så mycket till val. Tänk dig in i det, GM vill inte att de ska finna kroppen och han kan inte flytta på den för att det är för mycket folk, så den blir kvar i boden. Det är bra mycket troligare att det är vad som skett än att GM ska ha försökt destruera kroppen med hjälp av kemikalier. Inte särskilt troligt att Lisas föräldrar kunnat identifiera henne om så var fallet heller.
2015-06-15, 09:43
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmhah
En teori är ju att ett psykfall mördat Lisa och sedan lämnat henne på den polska familjens trädgård/boende blabla.

Nej, det är ingen teori. Det är en icke verklighetsförankrad och totalt ogrundad fantasihistoria, på sin höjd en helt befängd hypotes.

Edit: fick med ett citat som inte skulle vara där.
2015-06-15, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Visst hade det blivit rubriker om det hade varit en ung kille. En ung människa som inte rör sig i kriminella kretsar, full av liv, på väg hem från sitt sommarjobb, mitt i idyllen, väcker känslor. LH hade inte på några villkor lockats eller lockat fram sitt öde. Det är den totala oskulden som berör, så ock om det varit en grabb. Det ska inte hända.

Lägg därtill spännande ingredienser som att det finns "Godsägare" och "Storbönder" i rollbesättningen, att GM är EU-gästarbetare, samt en mängd andra detaljer och storyn innehåller detaljer som får precis alla i hela Sverige att känslomässigt engagera sig.
2015-06-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och vad fan vet Hasse Aro, en jävla praktnolla till journalist.

Lyssnade också på Aro imorse - smaklöst av honom att spekulera då han ibland framställs som sakkunnig tillsammans med Persson

I FB får man spekulera och jag skummar tråden som innehåller teorier om spritsmuggling - L ska köpa sprit till skolavslutngen...L har en flirt med en av bröderna...osv

Att offret på något sätt har varit aktiv till att hon blev mördad?

Detta är en myt som förhoppningsvis kommer att avlivas i denna utredning och då spekulerar jag:

L sms:ar sin pappa att hon åker nu
Hon stänger och låser cafeet
I handen bär hon hjälm med hanskar i och i andra handen en kasse
Hon går fram till mopeden och ställer ner kassen och sätter i nyckeln
Då kommer MGM och ropar att hon måste komma till ladan fort därför att...
L ser ingen fara med det, hon har träffat bröderna och i trakten är dom både omtyckta och trevliga
Hon skyndar sig till ladan...
2015-06-15, 09:45
Medlem
NightskyInfinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Du har allvarliga problem. Du fattar i princip ingenting. Med din logik skulle polisens presstaleskvinna vara den skyldiga, för hon har också svårt att tala för sig, och säger lite olika saker , tänker sig om, och ändrar.
Som sagt jag skrev ej det ovan, Läs ( fick pm )
2015-06-15, 09:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haribomuppen
Läste precis detta på Lidköpingsnytt:

"Misstankarna mot de båda männen är på den lägsta grad som finns för anhållanden och det är viktigt att man finner bevis inför häktningsförhandling som måste hållas inom tre dygn efter anhållandet. Polisen har fått in nära 900 tips och har gjort cirka 200 förhör hittills – det är alltså en mycket omfattande brottsutredning som pågår."

vad menas med lägsta grad?

Detta är främst av intresse inför en häktningsförhandling. Åklagaren kan i sin häktningsframställan (som för övrigt måste vara inne imorgon vid lunch om jag räknat rätt, häktningsförhandling måste nämligen vara begärd senast kl. 12.00 den tredje dagen efter det att den misstänkte anhållits) ange att den misstänkte är på sannolika skäl misstänkt för brott eller skäligen misstänkt för brott.

På sannolika skäl misstänkt är den starkare misstankegranden medan skäligen misstänkt den svagare. Jag måste dock säga, efter att ha suttit på min del av häktningsförhandlingar genom åren att det är väldigt ovanlig att åklagaren inte når upp till den högre misstankegraden. Om vi således sitter här imorgon vid lunch och läser häktningsframställan och det alltjämt där anges att de misstänkta är skäligen misstänkta för brott och inte på sannolika skäl misstänka för brott då är utredningen nog, dessvärre, inte särskilt stark.

Men för att återknyta till frågan och vad det får för praktisk betydelse med de olika misstankegraderna kan jag säga följande. Om en person häktas som skäligen misstänkt måste åklagaren inom en vecka få fram bevis som höjer misstankegraden till på sannolika skäl misstänkt, om åklagaren inte förmår att göra detta måste häktningen hävas efter denna vecka. I detta fall, om det nu är så att dessa personer är skyldiga och de endast häktas som skäligen misstänkta är det en enorm kamp mot klockan för vem tror att dessa personer stannar kvar i landet om häktningen hävs en vecka senare?
2015-06-15, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag har tyvärr lite problem med FB sajten och har svårt att lägga upp länkar, m.m.

Jag repeterar länken: http://pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course05717/published/1348836019892/resourceId/3966992/content/infoweb/node-1666779/Kurskompendium%20i%20Rattsmedicin.pdf

För säkerhets skull så lägger jag även in den så här: http://pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course05717/published/1348836019892/resourceId/3966992/content/infoweb/node-1666779/Kurskompendium%20i%20Rattsmedicin.pdf

Dokumentet heter: "KOMPENDIUM I RÄTTSMEDICIN FÖR LÄKARLINJEN" och är utfärdat av: Institutionen för Onkologi-Patologi, Enheten för Rättsmedicin, Department of Forensic Medicine.

Börja att läsa från sidan 31. Här har du fakta och inte bara något j-a tyckande...
Ta dig en närmare titt från sidan 33 så får du klart för dig vad rättsläkare kan ha för sig på brottsplatsen under polisens ledning.

Det är väl självklart mycket intressant att få klarhet i hur lång tid kroppen fick ligga kvar innan den transporterades iväg?
Om du läste hälften så mycket som du skriver hade du märkt att en annan forumit minsann fixat din trasiga länk åt mig. Jag har ju besvarat det du citerade. Återigen. Vad bråkar du om? Jag kan fortfarande inte se att detta på något sätt skulle tala för att kroppen ligger kvar. Men jag noterar att du försöker göra en halv sorti genom att retoriskt ställa frågan "hur lång tid kroppen fick ligga krav", implicit "den är redan flyttat". Så, har du då inte besvarat ena halvan av din frågeställning alldeles själv?

Att en rättsläkare (och tydligen vilken läkare som helst - något jag inte hade klart för mig) generellt kan ha mycket olika uppgifter att utföra på en fyndplats förtar liksom inte det att denne ändå är temporärt underställd polisens direktiv och inte delar vidare i andra saker. Och som sagt, vad bedömer du själv rimligheten i att kroppen ligger kvar nu? Som sagt, jag kan INTE utesluta det, men du har då rakt inte försett mig med en god anledning till varför det skulle vara så.

Nominellt: den som påstår, denne belägger. Det ankommer inte på mig att falsifiera andra hypoteser, speciellt inte om de inte är koherent redogjorda för.
2015-06-15, 09:47
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Goddag yxskaft! Tror du verkligen att jag behöver upplysas om vad en rättsläkare är? .......

Som sagt. Har du rätt kommer det visa sig. Jag utesluter inte att du har rätt, men jag finner det väldigt osannolikt. Vad vore poängen? Det vore klädsamt av dig att åtminstone föreslå en undersökning som fodrar att polisen kvarhåller kroppen i dagar. Har du något sådant exempel?

@kaxium: tack, mycket bättre formaterad länk.

Du läser ju för fan inte vad jag skriver!!

Jag repeterar återigen....är det någon som vet OM politivagnen har varit på platsen? Och i sådana fall...när hämtades kroppen upp?

Jo, det är för mig intressant att få ett hum om tidsspannet mellan upphittandet och bortforslandet. Upp till idag så har jag inte hittat någon bekräftelse på att kroppen har transporterats bort....det kan vara att jag har missat den informationen eller så har man ett jävla jobb på brottsplatsen som gör det inte helt lätt att utföra brottsplatsundersökningen?

Körde man bort kroppen samma dag som den hittades så kan man förmoda att den var i ett gott skick (läs hel). Men om det tog några dagar så kan man misstänka att kroppen kanske har delats i mindre bitar (styckats?), kanske några delar är nedgrävda? Och så vidare......

Du skall fan inte lägga dina korkade ord i min mun!!! Jag vill veta OM den har transporterats bort och i sådana fall NÄR? Svårare än så är det inte!!
2015-06-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
https://m.facebook.com/aivaras.bilevicius?v=friends

Hoppas länken fungerar. Denna Ilina måste vara kvinna dem tog.

Fy fan vilka hatobjekt dem är

Va?
Vad i hela friden menar du?
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Lyssnade också på Aro imorse - smaklöst av honom att spekulera då han ibland framställs som sakkunnig tillsammans med Persson

I FB får man spekulera och jag skummar tråden som innehåller teorier om spritsmuggling - L ska köpa sprit till skolavslutngen...L har en flirt med en av bröderna...osv

Att offret på något sätt har varit aktiv till att hon blev mördad?

Detta är en myt som förhoppningsvis kommer att avlivas i denna utredning och då spekulerar jag:

L ser ingen fara med det, hon har träffat bröderna och i trakten är dom både omtyckta och trevliga
Hon skyndar sig till ladan
...
Exakt så tror jag. Men tror att det är kvinnan som ropar in henne i ladan
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och vad fan vet Hasse Aro, en jävla praktnolla till journalist.
Jag tror nog att om man har jobbat i över 20år på Efterlyst och fått saker och ting förklarat av bland annat Leif GW Persson och även många andra kriminologer och poliser så vet man nog mer om mordutredningar än vad de flesta av oss här inne gör. Mordfall följer oftast ett mönster, och det är alla dessa mönster man måste lära känna, och det lär man sig bara av att följa mååånga mordutredningar, vilket man automatiskt gör när man leder ett program som handlar om brottsbekämpning.
2015-06-15, 09:50
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Hon skyndar sig till ladan...
du menar MGM ropar: kom fort! du kan lämna nyckeln i mopeden det är lungt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in