Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Den starkaste hypotesen som polisen troligtvis arbetar med just nu är:

-Kaféägaren och mördarna från Litauen kände varandra sedan flera år tillbaka.
-Mördarna väljer ut en snygg flicka (Lisa) i staden som dom kan mörda.
-Kaféägaren får till uppdrag att värva och anställa flickebarnet (Lisa) till kaféet.
-En av mördarna arbetade som städerska på samma kafé som Lisa, mördaren håller kontroll på Lisa samma dag som hon försvinner.
-När Lisa sätter sig på mopeden för att åka hem, kontaktar städerskan sina manliga vänner och resten av historien vet vi....

Bryter antagligen mot någon forumregel, men det måste ändå sägas:
Du är helt jävla pantad, så dum i huvudet att det borde vara straffbart t.o.m på ett anonymt debattforum.

Lider med er moderatorer, när ni ska försöka rensa i den här svagbegåvade sörja som tråden förvandlats till.
Vi är många som har gripits av LH's öde och försöker följa utvecklingen för att vi är genuint intresserade...men det är svårt att sålla ut bra information ur det här idiotflödet.

mvh

Ps. olasvensson jag tar det en gång till:
Du är helt jävla pantad, så dum i huvudet att det borde vara straffbart t.o.m på ett anonymt debattforum.
2015-06-15, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haribomuppen
Läste precis detta på Lidköpingsnytt:

"Misstankarna mot de båda männen är på den lägsta grad som finns för anhållanden och det är viktigt att man finner bevis inför häktningsförhandling som måste hållas inom tre dygn efter anhållandet. Polisen har fått in nära 900 tips och har gjort cirka 200 förhör hittills – det är alltså en mycket omfattande brottsutredning som pågår."

vad menas med lägsta grad?

Då får vi verkligen hoppas att de hittar vad de söker, för OM de är skyldiga och går fria så funkar u Sverige så fint att de får jättehöga ersättningar tills motsatsen bevisats.....
2015-06-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesaren
Det är märkligt ifall de häktade inte kommenterade på facebook, vad som hände i deras omgivning. En monumental sökinsats med uppemot 1500 personer direkt utanför huset är väl något de flesta skulle fota och lägga upp bilder på, eller något sätt kommentera på facebook? Om de däremot låtsas som om allting är som vanligt, så står man frågande till om de inte antingen spelar oskyldiga eller är autistiska.

För att dom kanske inte ens har facebook.
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

"Misstankarna mot de båda männen är på den lägsta grad som finns för anhållanden och det är viktigt att man finner bevis inför häktningsförhandling som måste hållas inom tre dygn efter anhållandet. Polisen har fått in nära 900 tips och har gjort cirka 200 förhör hittills – det är alltså en mycket omfattande brottsutredning som pågår."

Här kan du läsa:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast white är bara ett amerikanskt dumrasistiskt tillägg, som inte äger nån giltighet här på Flashback. Morden på syrianskan Nancy Tavsan och halvfilippinskan Therese Johansson Rojo uprörde precis lika mycket. Mord på unga söta kvinnor/flickor upprör, oavsett deras rastillhörighet.
Visst är det så!

Men nu är det ju det begrepp som används (och är sökbart), så vi lever med angloamerikanska termer skapade i angloamerikansk kontext.

jag skrotar gärna "white" eftersom det precis som du säger äger föga relevans här. Ett annat exempel är ju Vatchareeya Bangsuan från Boden för blott två år sedan.

Edit: Btw, du är ju erkänt duktig i dylika sammanhang. Vad bedömer du chansen till att kroppen fortfarande finns på fyndplatsen? På förekommen anledning frågar jag, eftersom *vissa* här hävdar att den sannolikt gör det, men jag själv finner det ytterst orimligt.
Senast redigerad av DjILY 2015-06-15 kl. 09:33.
2015-06-15, 09:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Varför hänger ni ut dessa då? Har ni något alls som tyder på deras inblandning?
Tråden litar på GT:s uppgifter. Att det skulle finnas fler personer vars facebooksidor motsvarar beskrivningen är höggradigt osannoolikt. Men det är bara att maila Skaraborgs tingsrätt och be att få förordnandena om offentlig försvarare för de misstänkta i mordet på Lisa Holm. Det är ju så GT har fått sina uppgifter.

Vi kan hursomhelst konstatera att de namn som Tomtarnas Vaktparad var så säkra på igår, o så förutsägbart inte hade ett skvatt med saken att göra.
2015-06-15, 09:33
Medlem
Utflyttads avatar
[quote=DjILY|53701981]Ingenting vad jag kan se talar som sagt för att kroppen ligger kvar. Det är rätt orimligt. Jag kan inte utesluta det, men orimligt är det. Varför är detta så viktigt för dig? Hur kan det vara "av stort intresse" för dig? Inser du inte vad som är rimligt och vad som är orimligt? Edit: Nöj dig med att om kroppen ligger kvar, kommer det nog uppmärksammas när kroppen väl flyttas. Men jag är rätt övertygad om att så redan skett och rapporterna om det har väl helt drunknat i annat i fallet som rapporterades då. QUOTE]

Jag har tyvärr lite problem med FB sajten och har svårt att lägga upp länkar, m.m.

Jag repeterar länken: http://pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course05717/published/1348836019892/resourceId/3966992/content/infoweb/node-1666779/Kurskompendium%20i%20Rattsmedicin.pdf

För säkerhets skull så lägger jag även in den så här: http://pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course05717/published/1348836019892/resourceId/3966992/content/infoweb/node-1666779/Kurskompendium%20i%20Rattsmedicin.pdf

Dokumentet heter: "KOMPENDIUM I RÄTTSMEDICIN FÖR LÄKARLINJEN" och är utfärdat av: Institutionen för Onkologi-Patologi, Enheten för Rättsmedicin, Department of Forensic Medicine.

Börja att läsa från sidan 31. Här har du fakta och inte bara något j-a tyckande...
Ta dig en närmare titt från sidan 33 så får du klart för dig vad rättsläkare kan ha för sig på brottsplatsen under polisens ledning.

Det är väl självklart mycket intressant att få klarhet i hur lång tid kroppen fick ligga kvar innan den transporterades iväg?
2015-06-15, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Varför hänger ni ut dessa då? Har ni något alls som tyder på deras inblandning?
Den ena brodern har erkänt att han var med vid mordet i alla fall.
2015-06-15, 09:35
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Jag är långt ifrån lika duktig som alla i den här tråden på att dra slutsatser. Men på något sätt känns resultatet så här långt ”för enkelt för att vara sant” (även om det oftast är precis så). Jag kan inte släppa tanken på att det eventuellt finns en okänd gärningsman där ute någonstans, medan de litauiska bröderna agerar målvakter. I samverkan eller inte.
2015-06-15, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Men tom du förstår väl att Aftonbladet gör det Aftonbladet är bäst på: Att pixla.

Och varför gör man det tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Det enda jag frågade var om man inte kan va mördare bara för att man inte är dömd.

Sen varför du börjar snacka om opixlade bilder och aftonbladet förstår jag ej.

Nej du började med att du undrade om varför tidningarna skyddar "mördarna".

Dags att växa upp grabbar.
2015-06-15, 09:41
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tråden litar på GT:s uppgifter. Att det skulle finnas fler personer vars facebooksidor motsvarar beskrivningen är höggradigt osannoolikt. Men det är bara att maila Skaraborgs tingsrätt och be att få förordnandena om offentlig försvarare för de misstänkta i mordet på Lisa Holm. Det är ju så GT har fått sina uppgifter.

Vi kan hursomhelst konstatera att de namn som Tomtarnas Vaktparad var så säkra på igår, o så förutsägbart inte hade ett skvatt med saken att göra.

Namnen som framkom under gårdagen bygger på att personer på orten trodde att de var de tre som nämndes igår. Det är alltså inte något som någon i tråden hittat på efter att ha letat på Facebook även om nu namnen var fel.
2015-06-15, 09:43
Medlem
Citat:

Att åklagaren vid tiden för anhållandet inte satt på tillräckligt med teknisk bevisning för att knyta dem till dådet på en högre misstankegrad.

Dvs innan utredningen är färdig så kan det ju visa sig vara något helt annat än vad det ser ut att vara.
Om GM i fyllan kört på BO och sedan i panik försökt göra sig av med kroppen så är det i lagens mening inget mord utan vållande till annans död och brott mot griftefrid, de övriga kan då vara skyldiga till medhjälp. Om det är ett bestialiskt mord där alla varit inblandade så ett eller annat sätt så måste åklagaren ha teknisk bevisning som styrker just det senare och inte det förra för att de skall kunna häktas för just "mord". Dvs du kan inte häkta någon på sannolika skäl för mord om du bara har teknisk bevisning för vållande, eller inte alls, eftersom det inte skulle gillas av rätten (och att personerna i fråga verkligen häktas för vad de nu gjort är helt avgörande).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in