Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 00:25
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Lisas arbetskamrater vet ju vilka de häktade är varför skriver de inget? De borde skriva ut sin ilska.

Om Lisa var nära till mig så skulle jag låta hela Sverige veta vilka idioterna är.

Om du sätter dig in i deras sits och dessa män ej går att fälla, pga för lite bevis...Det skulle resultera till att du ej kan gå ensam en sekund utomhus... Visa sin ilska osv kan man ju göra, men gå ut med namn osv tror jag ej... Sen tror jag inte dem vet namnen heller på dessa..
2015-06-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Tror du ens på det själv?

Du tror alltså inte att polisen med allt det tryck utifrån, har full koll på vad som sker i den lilla byn?

Varför så tvunget hitta en alternativ mördare nu? För att det kan vara en "godsägare" eller hans son och det är icke-svenskar som kan vara skyldiga?

Frapperande att se hur du vrider och vänder på dig ibland då du verkar vara en resonlig och tänkande person emellanåt. Den här tråden har nog av tramsiga spekulationer.

Jag tror ingenting. Spekulerade bara, som de flesta här verkar göra. Som det ser ut just nu så har polisen inte mycket att komma med heller. Jag får inte ihop en rimlig bild av detta brott hur jag än tänker. Det finns liksom inget motiv för gästarbetarbas del och spridandet av ledtrådar verkar helt kontraproduktivt.
2015-06-15, 00:28
Medlem
meiis avatar
Kan någon här länka till de anhållnas Facebook?
2015-06-15, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
oj, det finns ju vettiga signaturer.. ett bra svar. Har egentligen inte så mycket mer att argumentera med, mer än att jag tycker man skall ha alla dörrar öppna och inte stänga vissa.
Tack för uppvisad artighet! Ovanligt på detta forum!

Visst ska man inte stänga några dörrar i tråden. Polisen, däremot, arbetar med att "stänga dörrar" genom att avföra den ena idén från den andra, tills bara en god bild av det verkliga förloppet återstår.

Jag håller som sagt med om att man inte ska avföra något. Däremot kanske man bör vara lite försiktig om vilka dörrar man öppnar. Är det okej i "inga stängda dörrar-mentalitet", öppna en dörr som rör bortförande av utomjordingar? Nej, skulle nog de flesta säga. En koppling mellan GM och BO är givetvis inte likt UFO-stollerier, men om man framför en sådan idé så bör man åtminstone ställa sig frågorna "stämmer detta med vad som är känt" och "kan den här idén alstra något nyttigt som vi kan gå på?".

Exempelvis, om man har ett känt fakta som bara inte går ihop med andra kända utom i ljuset av en ny idé, så är denna idé högst relevant. Om vi har två idéer, kanske man ska satsa mest krut på den som stämmer bäst med kända fakta, eller den som starkast kan peka åt något håll som kan fruktsamt undersökas (t.ex. avskrivas enkelt om det vore fel).

Så det handlar inte så mycket som att stänga dörrar i tråden. Problemet är att folk öppnar så våldsamt många dörrar i stället. Så, stäng inga dörrar, men öppna inte heller nya sådana om det inte behövs. Vad jag kan se har vi inte några stora frågetecken förutom möjligen "varför". Du vet, det där motivet som GW kallar för "njutningsmedel för överklassen". Visst, idéerna om koppling mellan GM och BO syftar väl till att kartlägga ett motiv, med det läggs inte fram så utan för att förklara en kontaktyta mellan BO och GM. Bekymret är här att vi så att säga inte har någon anledning att anta någon speciell kontaktyta eftersom ingenting i nuläget talar mot eller för något speciellt. Att BO alltså har någon kontakt eller aktivt kontaktsökande jämtemot GM behövs inte som "arbetshypotes". Däremot kommer sådana idéer bli väldigt tacksamma för nästa jöns som vill spekulera vidare, och vidare och vidare och vips så har vi en hög med nya trådsanningar som inte ens den bäste kan skilja från sanningen.

Spekulation är kul och lite poängen med dylika trådar. Men jag tycker ändå att man bör detaljmässigt redogöra för sin spekulation. Varför just detta scenario? Jo, det förklarar den och den aspekten osv.

Men återigen. Att GM och BO inte var helt okända för varandra är inte någon "tokig" eller "galen" spekulation. Däremot är det obra när spekulationer grundas i _andra_ spekulationer och spekulationen att GM och BO har haft någon form av kontakt blir snabbt "hon kanske gick för att köpa sprit" eller "kanske gick för att ha sex", osv. Problemet här är att, förutom att ingenting talar för det, tycks det som att det inte stämmer med vad vi faktiskt vet. Polisen var uppenbarligen rätt tidigt på det klara med att detta kunde vara allvarligt, till skillnad från de andra omkring 2000 (?) försvinnandena per år (där merparten kommer till rätta rätt snabbt eller åtminstone blir uppklarade rätt snabbt, som Siré som ju försvann i veckan som gått). Antingen stämmer det inte med att flickan avvikit självmant eller så stämmer det inte med att hon var så skötsam. Vilket båda utmynnar i att det blir märkligt med ett sådant sökuppbåd omgående. Det logiska är alltså att en kontakt mellan BO och GM inte spelat någon roll vid själva försvinnandet. Däremot kan det ju vara en delförklaring till "varför". Men, återigen. Ingenting speciellt tyder på att så skulle vara fallet. Det handlar bara om spekulation.
Medlem
hippykillers avatar
Alla amatör-detektiver på Flashback. Gemene svenne är inte pr-skolad. Detta är en stor händelse som fick ett abrupt och tråkigt slut. Många känslor och många timmar nedlagda av privata personer som gjort massor för att hjälpa till.

När dom får en mikrofon uppkörd i ansiktet av en slick reporter som ställer ledande frågor så är det ibland svårt att svara "rätt" tro mig jag har varit där.

Och att ni försöker hitta luckor i polisen och vittnens historier via nyhetsrapportering är ju löjligt. Folk säger fel, folk stakar sig och allt ska filtreras genom en journalist som tjänar pengar på denna tragedi.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindafelicia
Nej, dom bor en bra bit ifrån så tror ej det är dom.

Typ två mil. Jag trodde att de bodde närmare, dock har jag inte fått tag på den exakta adressen på fiket. Flerfamiljshuset verkar stämma iaf. 35 år stämmer ju, sen kan man ju ha andra personer i sin bostad än de som är skrivna där. "30 års åldern " sa de ju i början.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Kan någon här länka till de anhållnas Facebook?

Nej, därför att ingen vet vilka de är. Det enda vi vet är att de är litauer.
2015-06-15, 00:31
Medlem
pittbrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Är det någon som har en genomtänkt teori varför brottsoffrets tillhörigheter varit utspridda i trakten?

För att försvåra sökandet kanske...
2015-06-15, 00:31
Medlem
Dom är ju gästarbetare så dom kommer inte komma upp på ratsit.
2015-06-15, 00:32
Medlem
De två misstänkta bröderna är 31 och 35 år gamla. Vad gör en sjuttonåring med "gubbar"?
2015-06-15, 00:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror ingenting. Spekulerade bara, som de flesta här verkar göra. Som det ser ut just nu så har polisen inte mycket att komma med heller. Jag får inte ihop en rimlig bild av detta brott hur jag än tänker. Det finns liksom inget motiv för gästarbetarbas del och spridandet av ledtrådar verkar helt kontraproduktivt.

Det är de delarna jag heller inte får ihop. De uppges dessutom ha varit återkommande gästarbetare sedan ett par år. Men enligt tidigare uppgift har den ena erkänt inblandning (kanske inte till själva mordet men någon länk i kausalitetskedjan)?
2015-06-15, 00:33
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, därför att ingen vet vilka de är. Det enda vi vet är att de är litauer.

Någon har skrivit ut namn innan men enligt Facebook bor de i Skara

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in