flera här i tråden tycker jag är av betydligt skarpare snitt och skrapar man ihop topp 60 här på flashback är jag garanterad på att man fått ett snabbare resultat. dessutom om de fått lite träning så...
vi här på fb var tidigt ute med att de i lisas närvaro typ arbetskamrater, godsherren etc ska undersökas noga och skyndsamt. i detta bör ingå att man kollar mobiltrafiken. det kan ju knappast röra sig om mer än 10 personer.
vi visste inte om att det fanns gästarbetare (även om nån la fram den teorien utan att veta!).
men nu framkommer det alltså att även kvinnan jobbat som städare på cafet! herregud.
när polisen förhörde dessa första dagen (för det får man förmoda att de gjort väl?) vad framkom då? borde man som erfaren förhörare inte anat oråd?
och man borde givetvis ha pumpat gubben på info om gästarbetarna. hur de var som personer etc. tycker oxå gubben borde anat oråd från början. om man har hantverkare längre tid hos sig så vet man deras natur. om e är lugna, hetsiga osv....
jag tycker det är undermåligt polisarbete.
och säg att polisen misstänkte dem. varför tog de sådan tid på sig då med att hitta kroppen och arrestera dem?
har polisen verkligen haft pejl på de nu häktade från dag 2 (alltså tisdagen)?
och som nån sa, det här med mobiltrafiken från den närmast sående masten....
jag vet inte men man får hoppas att polisen inte är dåliga som det verkar. gw får ju en att undra dock och detta ger ju dessvärre inte bättre intryck.
om kvinnan jobbat som städare kanske hon hamnat i bråk med lisa. hon kanske inte gillat att lisa kommit in som gröngöling och börjat styra o ställa (om lisa nu gjort det...). dessutom var lisa söt så hon kanske var avis. iaf, kvinnan kanske säger till grabbarna att ta ett snack med lisa. och sen urartar det.
men det beror helt på hur hon var som person. framåt,social och öppen osv så kan det hända att det blivit nån slags konflikt/diskussion.
men om hon var lite mer blyg/tillbakadragen så är väl ett troligare scenario att hon blivit bortförd utan en sådan verbal dispyt....
jag vet inte.
Det är nog inte riktigt så lätt som man kan tro... Det tar tid att kartlägga hotbilder mot BO och undersöka alternativa gärningsmän.
Polisen har nog vissa mallar att utgå ifrån när de letar efter en person (alltså baserat på liknande försvinnanden och vanliga dumpningsplatser för lik). Det bör också nämnas att en cirkel med 1km diameter har en yta på 785 398.16 kvadrat meter och det är inget du letar igenom i en handvändning... Det kan också tänkas att det fanns betydligt mer intressanta områden att söka igenom med den informationen som fanns till hands de allra första dagarna efter försvinnandet och då blir det fan inte lätt att hinna med att kolla allt i närområdet också...
Det kunde förmodligen ha utförts bättre av polisen då även de är människor men jag tycker inte det är konstigt att de tog 5 dagar då brottet inte begicks av någon i den inre kretsen eller av någon som som hade en känd anledning till att vilja skada Lisa (i alla fall har ingen sådan information läkt ut ännu...
Det är tråkigt och hemskt att det skulle sluta såhär för 17åriga Lisa Holm och min intuition säger mig att hon inte längre var vid livet den 9:e och jag vill helst inte tänka på hur hennes sista tid i livet blev
Senast redigerad av hashish-boy 2015-06-14 kl. 23:00.
Och alla svenskar heter Svensson=? nej du , klart de kan ha polska namn.
Nej, du kan inte och fattar inte. Just i Litauen måste alla medborgare ha ett namn som kan böjas på litauiska. Det är helt otänkbart att en litauisk medborgare heter något som M*ciej Sz*lc. Det skulle behöva bli något i stil med Mačiejis Šulcas eller nåt i den stilen.
/.../
Givet det vi vet så tyder INGENTING på att hon för egen maskin avvek från platsen där mopeden stod i syfte att utföra några ärenden. Tvärt om, tidig misstanke om ofrivillighet skjuter den "teorin" helt i sank. INGENTING tyder i nuläget på att hon ö.h.t. kände MGM närmare.
... Det fungerar INTE som så att en dönicke hittar på en egen "teori" och det ankommer på andra att dementera eller bekräfta den. Nej. Har man en idé så får man snällt själv hitta stöd för denna, speciellt om den inte bygger på ett uns av vad som faktiskt är känt utan bara är rena rama icke-falsifierbara spånerierna...
Hon kan ha gått från mopeden (mer eller mindre) frivilligt, och att det ofrivilliga sker sen. Har det framkommit nåt om att hon på nåt sätt tvingats från mopeden? Att moppen står som den står, hennes prylar hittas utspridda och att familjen (sannolikt) känner sin dotter väl kan ligga till grund för antagandet om ofrivillighet.
Ingen här har bevittnat det som hände, och ingen här har (antagligen) undersökt brottsplatsen och ingen här sitter med i förhören.
Därför kan man inte presentera nåt stöd mer än i form av rena spekulationer.
Eller vet du nåt som andra inte vet?
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2015-06-14 kl. 23:01.
Krzyszzzttfsczczxof gillar 5stars Cleaning HB på Facebook, tidigare Kinnekulle Bemanningstjänst som förekommit i tråden också.
Men framförallt, han poserar framför en silvergrå VW Sharan på en av bilderna, regnr slutar på 195. Kan någon bekräfta att detta stämmer med bilen på Kinnekulle så är det klart och betalt.
Tänkte på det jag med! Även Kärringen hans gillar den sidan, och den anhållna tanten skulle visst vara städerska va.