Citat:
Ursprungligen postat av
massepojken
Handlar inte om att ge pekpinnar. Jag vet sen tidigare att det ofta är mer effektivt att gå via journalister än försöka etablera någon linje i en grotesk stor tipshög.
Men du får gärna komma med konstruktiva tips om hur man skaffar information under en hektiskt pågående polisutredning. Vad gjorde du själv tex?
Skaffar information åt vem?
Polisen tar tacksamt emot tips den vanliga vägen. Vet en utredning jag själv var föremål för där allmänheten hade lämnat in tips. Välviljan var beundransvärd men deras fantasier var nästintill pinsamma och långt ifrån verkligheten. DU tror att du är inne på rätt spår, så ring polisen och berätta utförligt vad du grundar det på. De har kompetens nog att avgöra om det är något att satsa resurser på eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
massepojken
Här har vi på flashback bilden rätt klar för oss.
Detta mail skickade jag till en journalist Malin Wigen på nyheter24 i förhoppningen att hon skulle ta reda på om detta prioriterats på rätt sätt. Hon har tidigare varit bra på sånt.
Inte ge några pekpinnar, eller hur var det?
Jag skall avslöja en sak för dig, som du inte behöver berätta för alltför många då det är hemligt: Polisen har anställda som sysslat med sådant här förut. De har personer på plats som gått utbildningar i ämnet, både i Sverige och utomlands. Det här är ingen skjutning i någon storstadsförort eller inbrott i ett avlägset ödehus. De tar nog gärna emot dina tips men häng inte läpp om de inte tycker att det är något att gå på.
Jag själv har avvaktat, följt media och hoppats att Lisa skulle hittas levande och oskadd. Nu när hon hittats död så hoppas jag att det beror på en bilolycka och att inget sexuellt våld har utförts mot henne. Mer kan jag inte göra, det är bättre att polisen, med behörig och kompetent personal, får sköta det utan att jag skall vara där och störa...
Men du kanske är utbildad i ämnet och vet hur det skall skötas? På "rätt sätt" menar jag?