Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 13:28
Medlem
Starbacks avatar
Kan någon rätta ut mitt frågetecken? Är det två lador som diskuteras? Dels ladan mitt emot caféet där de gripna jobbade - dels en annan lada nån annanstans men i närheten?
2015-06-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Jag vet sen tidigare att det ofta är mer effektivt att gå via journalister än försöka etablera någon linje i en grotesk stor tipshög.

Nyheter24 anställer inte journalister, bara snorungar som kommer från gymnasiets samhällslinje, tror att man är journalist för att man skrev en krönika på svenskan, och som vill skriva "artiklar" i stil med buzzfeed.
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cerez
Sett att det pratats en del om Dafgård och att det sker mkt byggarbeten där med gästarbetare.

Det finns fyra stycken kvinnor bokförda i blomberg i 30års åldern. Vad jag förstått det så var kvinnan inte litauisk medborgare?

Denna person https://www.facebook.com/noppaluck.somsinyotkul?fref=ts arbetar på numera på Dafgård, kan det vara den fd städerskan som är anhållen för skyddande av brottsling?

Men lägg av att hänga ut folk som är rena speklationer din jävla tattare!

De har redan gripit tre stycken och det kommer visa sig med tiden vilka det är, helt jävla onödigt att hänga ut potentiellt oskyldiga. Finns massa jävla psykfall som börjar skriva till personer och trakassera.
Medlem
Troligtvis är väl även städerskan utländsk eftersom det rör sig om ett gift par och en till, kan iofs vara svenska som är gift med litauer.
Kan ju även vara männen som är gifta fast det är väl dock ändå otroligt
2015-06-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaIngaOrder
Jag tror inte LH blivit styckad eftersom jag inte tror att föräldrarna vill identifiera ett huvud, det är nog alldeles för mycket. Som många skrivit i tråden tror jag de letar efter mordvapnet eller andra saker som kan koppla GM till mordet.

Av egen erfarenhet vet jag att det inte alltid krävs att närstående identifierar.
När min bror hade varit försvunnen för att senare hittas avliden i sin bostad en vecka senare, fick jag först beskedet att de "tror" att det är han de har hittat. Och de skötte identifieringen själva.
Vi anhöriga ville dock ta ett sista farväl, och i samband med det gjorde vi även en officiell identifiering.
Dvs anhöriga MÅSTE INTE till varje pris identifiera den avlidne, vare sig den är hel eller i delar.
Medlem
nollprocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negativitetsmannen
Om det är de anhållna som är GM så är dem väl minst sagt korkade, ett spår av LHs saker från cafét till deras bostad.
Jag tror fortfarande att det fattas minst en person i den här sörjan men nu tänker jag inte yppa det något mer för jag börjar bli less på att ingen verkar tro på det här!
Tja! Det är ju ett enormt ladutak som läggs om, så att dom skulle varit fler än två som jobbade med det skulle inte vara konstigt. Kanske har den/dom skyldiga stuckit! Kvar är polarna som vet vad som hände, men inte gjort något!
Godsägaren får väl svara på hur många som jobbade åt honom där!

Men iom, att missing people hittade saker som tillhörde Lisa på ställe där dom redan sökt av, så var ju inblandade kvar i området. Missing people går inte omkring som yra höns, utan har väldigt exakta sök mönster och inom dessa sökrutor missas i stort sett inget!
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Så delen av att hon motivet var av sexuell handling kan sekretessbeläggas? Tycker det är rätt att man ska kunna läsa FUP:en dock tycker jag att det är dåligt att man inte får veta hela sanningen då det kan sekretessbeläggas.
Nej, den delen kommer att framgå av gärningsbeskrivningen .. däremot kan vittnesmål om vad de gjort med henne i detalj sekretessbeläggas .. Det är dock inte särskilt troligt.

Bilder på kroppen etc lär däremot sekretessas eftersom det sker oftare som regel än undantag numer.
Medlem
Nietzschessons avatar
Här två bilder från Expressen som förmodligen visar fyndplatsen, en arbetsbod med galler för fönstren.

http://imgur.com/CXcS8uV,f3tgr5W#1
2015-06-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du tror att polisen i USA har tillgång till svenskt brottsregister? Tänk igen.
Även om den amerikanska gränskontrollen officiellt saknar tillgång till det svenska brottsregistret så är det inte samma sak som att de inte har brottsregistret i praktiken. Det finns otroligt många företag över hela europa som arbetar med att kartlägga brottslingar. Vi har flera sådana företag i Sverige. Oftast säljer de bara tillgång till dessa register till företag som vill göra bakgrundskontroll på folk de anställer men det förekommer att vissa företag (exempelvis lexbase) säljer även till vanligt folk. Finns ingenting som säger att USA inte köpt en sådan tjänst.
2015-06-14, 13:32
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Så delen av att hon motivet var av sexuell handling kan sekretessbeläggas? Tycker det är rätt att man ska kunna läsa FUP:en dock tycker jag att det är dåligt att man inte får veta hela sanningen då det kan sekretessbeläggas.

Har du ingen empati eller? Det förstår du väl själv att man inte kan visa upp Lisas funna kropp för hela Sverige.
2015-06-14, 13:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Även om den amerikanska gränskontrollen officiellt saknar tillgång till det svenska brottsregistret så är det inte samma sak som att de inte har brottsregistret i praktiken. Det finns otroligt många företag över hela europa som arbetar med att kartlägga brottslingar. Vi har flera sådana företag i Sverige. Oftast säljer de bara tillgång till dessa register till företag som vill göra bakgrundskontroll på folk de anställer men det förekommer att vissa företag (exempelvis lexbase) säljer även till vanligt folk. Finns ingenting som säger att USA inte köpt en sådan tjänst.
När du begär visum till USA så godkänner du också kontroll - vilket i sig gör att USA har tillgång till de registren om de ställer frågan till Sverige ...

Edit:
Jag var där förra året - och åkte då på förenklat visum, så jag vet att du också på dem godkänner kontroll.
2015-06-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensånTyrjaghar
Varför gömde de ö h t undan henne, men lät mopeden vara kvar? Om de gömt undan mopeden hade det ju sett ut som om hon åkt iväg, men i o m att den är kvar är det sannolikt att hon är kvar nånstans i närheten och att det är där hon kommer att sökas plus att alla som då är i närheten blir självklart granskade.
Av vilket skäl hon än dödades på, genom att hon blev påkörd när hon gick ifrån mopeden eller att nån av bröderna dödade henne på vilket sätt det nu var. Varför inte bara låta henne ligga kvar där?
Eller beroende av var hon dödades, lägga henne i närheten av mopeden.
Alltså, poängen med att gömma undan någon är väl att ingen ska veta var hon tagit vägen och då också vad som hänt. I och med att mopeden är kvar fattar ju alla att vad som än hänt har det hänt just där. Mopeden pekar liksom ut stället.
Vi vet egentligen inget om vad som hänt men om man spekulerar att det är litauerna är frågan om BO bragts om livet i ladan vid cafét eller om hon förts därifrån frivilligt eller ofrivilligt och sen dödats.
Det är ett litet ställe och så här tidigt på säsongen är det nog ganska lugnt på cafét och man kan fråga om hon haft kontakt med litauerna och känt förtroende för dem och kunnat åka med dem av någon anledning för ett kort ärende av något slag. Men den olåsta mopeden talar emot det.
Troligen en impulshandling av GM vid cafét/ladan som råkat i panik och forslade bort kroppen för att gömma den. Att börja lasta in mopeden tänkte de nog inte på, de kollade inte så det inte lämnades några spår typ handsken. Dessutom skulle det se misstänkt ut att börja lasta in hennes moped i bilen eller köra i väg på den. Troligast att de inte tänkte på mopeden. De verkar ha kört en ”omväg” för att komma till huset där de bor eller bara förbi för att komma upp till Martorp. De börjar ”tänka” och inser att hennes mobil kanske kan spåras och de trashar den och slänger ut delarna i det uppväxta fältet längs vägen.
Stort sökande kommer igång direkt och det är omöjligt att göra något åt liket som de dumpat tillfälligt då området kryllar av poliser och MP.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in