Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 13:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Aftonbladet: Så jobbar polisen med mordet på Lisa
Citat:
I dag är polisen för tredje gången på kort tid tillbaka vid den lada nära kaféet där Lisa jobbade, och där hennes handske hittades. Vid lunchtid utökades avspärrningarna bakom ladan.
– Polisens tekniker är inne i ladan och gräver i marken med spadar. De letar helt klart efter någonting och arbetar målmedvetet, säger Aftonbladets utsände Oskar Forsberg.
2015-06-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Det måste ju väldigt fort ha stått klart för Polisen att det bodde gästarbetare bara någon kilometer ifrån Cafèt - och rimligen borde dessa ha förhörts omgående -
Och ännu bättre om man satt span på dem redan på måndagen.
Och kanske därmed kunnat räddat livet på flickan.
Det pratas ju så mycket om tesen att "närstående" ofta är inblandade. Dessa gossar har ju som vissa påpekat jobbat både här och där i dessa byggnader - som alla ägs av samme godsherre.
Man måste väl på goda grunder antaga att de som jobbade på Cafèt måste ha sett dessa herrar ganska ofta.

Västra Götaland-polisen har väl heller inte glömt bort det förra mordet i Långared 2012 -när 2 äldre människor brutalt slogs ihjäl av 2 "gästarbetare" från Polen när de försökte dryga ut den snåla lön de får i Sverige med att tömma ett kassaskåp de aldrig kom in i.
Men Polis får väl inte tänka i sådana "rasistiska" banor - att utlänningar måste kollas upp --

Det kan bli intressant att läsa FU angående på vilket stadie dessa misstänkta kom in i bilden.
Alldeles för sent uppenbarligen.

Enligt länken så misstänkte polisen dessa gästarbetare bara några timmar efter försvinnandet och då började polisen skugga dem.

http://www.expressen.se/gt/polisen-letar-nya-spar-pa-gamla-fyndplatsen/
2015-06-14, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Har det blivit officiellt än att hon våldtogs sedan mördad?
Jag antar att det är vad som hänt, i så fall kommer media berätta detta?
Eller är det hushhush ifall familjen inte vill att människor ska veta vad som hände innan mordet?

Nej inget är officiellt och vi vet ännu inte om det ens är mord eller dråp. Obduktionen är inte klar än och det är först efter den som vi vet hur flickan bragds om livet så sprid inga osanningar tack.
Medlem
Beror på vad uppsåtet var, kan lika gärna vara så att dem var ute o fylle körde och kört på henne och sen försökt gömma kroppen. Vad som helst kan ha hänt.
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag menade tidigare i veckan, innan någon greps.

Men jag hittade det nu. Jag mindes fel men lite rätt.

Ladan används just nu inte till den den är tänkt att användas till eftersom den renoveras. Alltså kan de båda anhållna mycket väl ha vistas vid ladan hela dagarna.

Från 9 juni:

http://www.expressen.se/gt/missing-people-redo-att-hjalpa-till-i-sokandet/

Ladan ingår i ett jordbruk och är inte någon övergiven byggnad.
2015-06-14, 13:06
Medlem
Negativitetsmannens avatar
Om det är de anhållna som är GM så är dem väl minst sagt korkade, ett spår av LHs saker från cafét till deras bostad.
Jag tror fortfarande att det fattas minst en person i den här sörjan men nu tänker jag inte yppa det något mer för jag börjar bli less på att ingen verkar tro på det här!
Medlem
micro113s avatar
Citat:
En av de litauiska medborgarna är känd av polisen i Litauen sedan tidigare.
http://www.expressen.se/gt/polisen-letar-nya-spar-pa-gamla-fyndplatsen/

Inget EU och kontroll av bakgrund och stopp vid gränsen som i USA hade alltså kunnat hindra det här.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Väldigt bra poäng du har där. Om dom tagit med sig mopeden hade spaningsarbetet troligtvis sett helt annorlunda ut.

Jävlar vad GM ska svära och förbanna sig själva över tabben att lämna mopeden kvar. Om det är flera gärningsmän skulle jag velat höra hur de skällde på varandra angående tabben att inte flytta mopeden (och städa undan övriga ledtrådar) ...
Senast redigerad av BiggestSnoozer 2015-06-14 kl. 13:13.
2015-06-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hax-.-
Beror på vad uppsåtet var, kan lika gärna vara så att dem var ute o fylle körde och kört på henne och sen försökt gömma kroppen. Vad som helst kan ha hänt.

Det är en teori faktist, hon kanske skulle gå över vägen (med hörlurar i öronen så hon inte hörde en bil komma) till ladan å hämta/lämna något och blev påkörd.. Men då skulle det väll finnas spår?
2015-06-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Nej inget är officiellt och vi vet ännu inte om det ens är mord eller dråp. Obduktionen är inte klar än och det är först efter den som vi vet hur flickan bragds om livet så sprid inga osanningar tack.

Det var inte meningen om att skriva någon osanning därmed mitt frågetecken.
Har man fått veta något angående när dom bestämde att ta hennes liv? Då det tog 5 dagar att hitta henne.
2015-06-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ynf
Det ÄR faktiskt uppsåtet straffet grundas på. Planlagt sedan veckor är mord. Ögonblicks verk är dråp.
Guds lagar skiljer sig en smula från tingsrättens. Håller pungen om man hänger aset upponer? Eller går den av? Jag vet inte..
Vet inte säkert men tror det är så att om man rimligen skulle förstå att handlingen kan orsaka en persons död är det mord oavsett om det är stundens ingivelse eller planerat. Alltså uppsåtet är att döda, längden på "planeringstiden" är irrelevant.
Senast redigerad av softboll 2015-06-14 kl. 13:11.
2015-06-14, 13:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sexuellt motiv?

Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Väldigt bra poäng du har där. Om dom tagit med sig mopeden hade spaningsarbetet troligtvis sett helt annorlunda ut.

Det tror jag också att hade de gjort på dessa sätt, så hade nog spaningsarbetet redan från början sett annorlunda ut.

Varför de inte gjorde detta kan ha berott på att de inte visste var de skulle göra av mopeden samt att ingen av dem vågade köra denna ens en kortare sträcka. Risken fanns ju att någon hade sett en av dem komma körande på hennes moped.

När jag skriver "de" så tänker jag på litauerna men om dessa är Lisas banemän vet vi inte. Detta lär framkomma.

När det gäller motivet så tror jag inte det kan ha handlat om ett rån. Detta café hade under söndagen, åtminstone under eftermiddagen, inte haft så mycket gäster. Dessutom måste caféet med största sannolikhet också ha en kortläsare.

Jag tror att mordet på Lisa var ett sexuellt sådant.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-14 kl. 13:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in