Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 12:55
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Kanske ni redan har löst det men vem orkar läsa igenom 1644 sidor med rasistsvammel och allt.?
Jag har tidigare slagit fast att Lisa alltså hittades inomhus. Frågan om det var i de gripnas bostad kan nu avföras. Det var det inte. Detta följer av uttalanden från Helena Trolläng i intervju med Expressen. Frågan blir nu om det var i ladan på andra sidan vägen från caféet där de gripna arbetade som kroppen hittades? Skulle det vara så har polisen all anledning att forsatt vara stumkäft så länge de bara kan.
Polisens områdeschef i Skaraborg, Helena Trolläng säger till Expressen att:
Hon har alltså hittats "i ett närområde till caféet men inte i direkt anslutning till detta". Den lada som ligger på andra sidan vägen och där det första fyndet, handsken återfanns, stämmer väl in på den utsagan som områdeschefen för Skaraborg, Helena Trollängg, ger.
Polisen har inte längre lika starka motiv som innan kroppen hittades och brott alltså kunde fastställas, att knipa käft som tidigare. Tidigare hette det att man inte ville upplysa en gärningsman via media hur långt man hade kommit i sitt efterforskningsarbete. Så långt ok. Men nu heter det att bevisvärdet av faktiska omständigheter skulle minska om polisen lättade på tunghäftan. Det är inte ok att polisen fortsatt tiger med omständigheter som vore intressant för allmänheten. Enda orsaken till den märkliga tystnaden om uppenbara fakta är att polisen är rädd för att avslöja att det är i den lada där de mordmisstänkta jobbade och där första fyndet gjordes också är den plats där Lisa hittades, och i såna fall också trolig mordplats.. Den spärrades nämligen av när handsken hittades därefter togs avspärrningen bort för att senare spärras av igen efter något dygn eller så. Polisen är med andra ord livrädda för anklagelser om grovt slarv i eftersökningsarbetet. Själv tycker jag att
denna polisstyrka har gjort ett bra jobb förutom tabbarna i en nervös början.

http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/
Enligt polischef Trolläng hålls tre platser avsärrade: 1) runt cafeet där hon jobbade, 2) de misstänktas bostad
3) platsen där hon hittades.
2015-06-14, 12:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Vad är det som säger att det inte har gått till så då? De behöver något mer konkret att gå på än att de vistas i ladan i sitt arbete. På dina grunder kan man gripa ladans ägare på studs också.

De kunde ha gjort husrannsakan hemma hos männen, även innan de hade någon anledning att gripa dem.
2015-06-14, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Varför skulle dom inte hunnit? Det var rätt på landsbyggden och dom hade all tid i världen.

Hunnit innan dem hade död på henne menar jag.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det är nog ur ett mördarperspektiv en bra plats; kan minnas iaf ett fall där en kropp placerades i en sådan brunn (2008 i Skara/Skövde-trakten, kroppen hittades först efter ett erkännande).

det är säkert detta fall du tänker på, inte så långt från denna brottsplatsen
(FB) Mordet på Mikael Andersson från Lidköping
Medlem
Ynfs avatar
Det ÄR faktiskt uppsåtet straffet grundas på. Planlagt sedan veckor är mord. Ögonblicks verk är dråp.
Guds lagar skiljer sig en smula från tingsrättens. Håller pungen om man hänger aset upponer? Eller går den av? Jag vet inte..
2015-06-14, 12:57
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensånTyrjaghar
Varför gömde de ö h t undan henne, men lät mopeden vara kvar? Om de gömt undan mopeden hade det ju sett ut som om hon åkt iväg, men i o m att den är kvar är det sannolikt att hon är kvar nånstans i närheten och att det är där hon kommer att sökas plus att alla som då är i närheten blir självklart granskade.
Av vilket skäl hon än dödades på, genom att hon blev påkörd när hon gick ifrån mopeden eller att nån av bröderna dödade henne på vilket sätt det nu var. Varför inte bara låta henne ligga kvar där?
Eller beroende av var hon dödades, lägga henne i närheten av mopeden.

Alltså, poängen med att gömma undan någon är väl att ingen ska veta var hon tagit vägen och då också vad som hänt. I och med att mopeden är kvar fattar ju alla att vad som än hänt har det hänt just där. Mopeden pekar liksom ut stället.

Väldigt bra poäng du har där. Om dom tagit med sig mopeden hade spaningsarbetet troligtvis sett helt annorlunda ut.
2015-06-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Det känns fortfarande så otroligt med timingen, hennes kollegor åker iväg och ser ingenting, hon ska precis åka och någonting händer just vid det tillfället?

Det kommer säkert fram en massa ny information, om vi bara har tålamod.
De ska göra undersökningar nu och säkerställa bevis och förhöra gm:s, med mera.

Om någon vecka lär vi få veta detaljerna... inte själva övergreppet, jag menar
själva bortförandet och kanske hur det kunde ske obemärkt, osv, osv.
2015-06-14, 12:59
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Om det nu är som du säger sa maste kroppen har varit ganska bra gömd? Jag fick för mig när jag läst artiklar att kroppen hade legat ganska öppet i ett skjul/lada? är jag ute och cyklar?

Du kan ha rätt. Men polisen tricksar med ord och formuleringar så det är svårt att hitta sanningen.
2015-06-14, 12:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Låter som om dessa personer inte har någon som helst professionell distans till sitt arbete alternativt att det är första liket de ser i sin tjänsteutövning.
Tycker inte det känns seriöst när en polis som varit tjänst på plats lägger upp snyftinlägg, att ha och visa empati och medkänsla är en sak men att jaga gillaklick på sin facebook är ganska osmakligt
Det låter som om poliser är människor de också - om du frågar mig.
2015-06-14, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Stackars vet jag inte precis, det hade varit tjänstefel att inte höra JV om dennes förehavanden kring tiden för försvinnandet. Jag talar då inte om hans aktivitet på twitter och instagram utan snarare om vad han bedrev för verksamhet i centrala Skövde i maj 2015 och med tanke på hans adress i Götene så var an absolut en potentiell GM, den "mannen" kommer helt klart inom kort bli föremål som GM i sexualbrott. Så det är inte tal om att det är synd om detta avskräde till människospillra.

Jag pratar inte om Polisens del i att höra JV det är fullt rätt utan medlemmar här som till 90% tyckte att ''det är ett klassiskt engla-fall = Svensk äckel är GM, Punkt'' attityd och så fort man nämnde nånting om invandrare så blev det självklart ''Rasist! du vet att GM är svensk'' Jaha det vet jag? när skulle inte tro det va..

Det är dessa trångsynta blåögda användare jag kritiserar inte Polisen.
2015-06-14, 13:00
Medlem
Har det blivit officiellt än att hon våldtogs sedan mördad?
Jag antar att det är vad som hänt, i så fall kommer media berätta detta?
Eller är det hushhush ifall familjen inte vill att människor ska veta vad som hände innan mordet?
2015-06-14, 13:01
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKarlsson
Det framkom genom bl.a. norska medier att de arbetade med ladans tak, mittemot kaféet.
Jag menade tidigare i veckan, innan någon greps.

Men jag hittade det nu. Jag mindes fel men lite rätt.

Ladan används just nu inte till den den är tänkt att användas till eftersom den renoveras. Alltså kan de båda anhållna mycket väl ha vistas vid ladan hela dagarna.

Från 9 juni:

Citat:
På måndagseftermiddagen hittade polisen en handske i en spannmålstork belägen i en lada tio meter från flickans arbetsplats. Ladan var för tillfället satt under renovering och användes inte och ett ganska stort område i anslutning till ladan har spärrats av.

http://www.expressen.se/gt/missing-people-redo-att-hjalpa-till-i-sokandet/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in