2015-06-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gasmask1113
Mycket snack och lite verkstad, det brukar vara så. Men så fort ni ser honom så kommer ni stirra i marken och knyta näven i fickan som flickorna ni är.

Jag håller med, alltid är det personer som skall ge sig på folk, men när det väl gäller vågar dem inte.
Citera
2015-06-14, 09:55
Medlem
olasvenssons avatar
Har han kvar sitt gamla arbete?
Ska han ha kvar sitt gamla namn?
Har han några vänner?
Var ska han bo, i vilken stad?
Citera
2015-06-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Utan straffrabatt så döms man längre. Vet du inte vad straffrabatt är?

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article12408742.ab
Jag vet vad straffrabatt är o jag vet att den förr låg på halva tiden än en tredjedel som i dag. När de ändrades så blev även dommarna mildare.
Citera
2015-06-14, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Jag vet vad straffrabatt är o jag vet att den förr låg på halva tiden än en tredjedel som i dag. När de ändrades så blev även dommarna mildare.
Du vet inte vad straffrabatt är. Du blandar ihop straffrabatt med villkorlig frigivning. Läs länken jag skickade och sluta göra dig till åtlöje. Du är pinsam just nu.
Citera
2015-06-14, 10:46
Medlem
Gynekologstols avatar
Det har sedan 2006 stått klart att hagamannen kommer att släppas till sommaren i år. Jag förstår inte hur människor kan bli förvånade över detta. Om ni skall klaga på något så borde ni klaga på domen och på den lagstiftning som gällde när han begick brotten.

Jag förstår inte heller hur någon kan förvänta sig att hagamannen kommer att bli mördad kort efter frigivningen. Har något sådant någonsin hänt i Sverige?

Till sist så måste jag tillägga att jag tycker att det är ett ganska roligt statement av hagamannen att vägra att delta i kriminalvårdens olika program för relations och sexbrottslingar. Han vet att det inte påverkar hans tid innanför murarna eller hur människor ser på honom och då kan han kosta på sig att inte sitta i en ring ledd av en batikhäxa och gråta över mäns våld mot kvinnor, hur hemskt det är med alkohol och om hur dålig barndom han hade. Han ger allt detta fingret och det tycker jag är starkt.
Citera
2015-06-14, 11:00
Medlem
TheDarkCats avatar
Citat:
Tycker dödsstraff är ett milt straff. Isoleringscell resten av livet måste väl vara mer lämpligt?
Nej. Elektriska stolen tycker jag det är ett hemskt lidande.
Citera
2015-06-14, 12:35
Medlem
TheDarkCats avatar
Citat:
Tycker dödsstraff är ett milt straff. Isoleringscell resten av livet måste väl vara mer lämpligt?
Haha. Nej då har han ju chans att smita. Döda han.
Citera
2015-06-14, 12:59
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Åk ner till Syrien och predika och se om det funkar

Ärade kamrat. Även om Syrien formellt är ett sekulärt land betyder inte det att kristendomen och dess budskap är det allmängiltiga. Enligt landets författning måste statschefen tillhöra Islam, trots att landet saknar statsreligion.

Syrien är, i egenskap av ett sekulärt land, möjligt att utveckla till en kristen stat. Det är inte enkelt och länderna runtomkring med Islam inskrivet som statsreligion kan motsätta sig detta med diplomatiska så vl som militära metoder.

Nog om detta, Sexbrottsling ställde en fråga av relevant karaktär. Hur många individer som klassificerar sig själva som troende kristna känner du? Och framförallt hur få av dessa har ägnat sig åt våldsfrämjande handlingar?
Citera
2015-06-14, 18:39
Medlem
Citat:
Du vet inte vad straffrabatt är. Du blandar ihop straffrabatt med villkorlig frigivning. Läs länken jag skickade och sluta göra dig till åtlöje. Du är pinsam just nu.

Det beror på vad du menar med straffrabatt.
Den egentliga meningen är det avdrag på straffet som görs pga låg ålder.

Det som man menar i "folkmun" med straffrabatt är det faktum att man inte plussar på strafftider för flera begångna brott.
exempelvis
En person som blir dömd för ett brott till fängelse till 2år får inte 6år om personen istället blir dömd för 3st liknande brott utan får då antagligen mellan 3-4år.
Eller en person som som blir dömd för 3 brott med straffvärde på 10år, 6år och 4år blir inte dömd till 20år utan kommer kanske få 12år.
Det är det som oftast kallas straffrabatt.
Citera
2015-06-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det har sedan 2006 stått klart att hagamannen kommer att släppas till sommaren i år. Jag förstår inte hur människor kan bli förvånade över detta. Om ni skall klaga på något så borde ni klaga på domen och på den lagstiftning som gällde när han begick brotten.

Jag förstår inte heller hur någon kan förvänta sig att hagamannen kommer att bli mördad kort efter frigivningen. Har något sådant någonsin hänt i Sverige?

Till sist så måste jag tillägga att jag tycker att det är ett ganska roligt statement av hagamannen att vägra att delta i kriminalvårdens olika program för relations och sexbrottslingar. Han vet att det inte påverkar hans tid innanför murarna eller hur människor ser på honom och då kan han kosta på sig att inte sitta i en ring ledd av en batikhäxa och gråta över mäns våld mot kvinnor, hur hemskt det är med alkohol och om hur dålig barndom han hade. Han ger allt detta fingret och det tycker jag är starkt.

Det är det här som är baksidan med opinionen mot "daltande" rättspsykiatrisk vård.
Att folkopinionen kräver fängelse och "hårdare tag" har lett till en svängning av domstolarna där man förr oftast dömda personer som Hagamannen till rättspsykiatrisk vård så dömer man nu till fängelse.
Fängelse är tidsbestämt, efter avtjänad tid kommer man ut oavsett om man bedöms som farlig med hög risk för återfall.
Inom rättspsyk sitter man tills man bedöms som frisk vilket generellt är längre än fängelse och i fall som t.ex Hagamannen så hade han troligen aldrig kommit ut från rättspsyk.
Citera
2015-06-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ok. Jag förstår vad du tänker på o i hans fall så har han inte fått straffrabatt. Erkänner att jag blandade ihop begreppen o misstänker att fler har gjort det.
Citera
2015-06-15, 09:55
Medlem
Citat:
Om drygt sex veckor kan Hagamannen Niklas Lindgren, 42, promenera ut från fängelset – som en fri man.
Inför frisläppandet från sexbrottsanstalten Skogome berättar ett av Hagamannens offer om sin verkliga mardröm i en intervju med Västerbottenskuriren, vk.se:
Överfallet vid Tegsbron:
– Jag kommer absolut inte att kunna förlåta honom. Den skada han har förorsakat mig och mitt liv är inte förlåtlig, säger hon till Västerbottenskuriren.

http://www.expressen.se/nyheter/hagamannens-offer-kommer-inte-forlata/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in