Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Blandar du ihop pris med kostnad nu igen?
För det första har jag aldrig någonsin blandat ihop pris och kostnad, ge fan i att hitta på dumheter.
Citat:
Själv har jag nog aldrig någonsin bott så billigt som jag gör nu. Och mer pengar har man fått i plånboken också...
I ditt fall för att du köpte bostad på 90-talet (irrelevant). I det generella fallet för att det är billigt att låna.
Citat:
Är det billigt att låna får man pengar över jämfört med om man skulle hyra sin bostad. Pengar som man kan amortera på sitt lån för, som gör att man på sikt kan bli skuldfri. Eller så kan man spara i fonder och aktier som många gjort och tjänat storkovan på det.
Ja. Det är konsekvensen av att det är billigt att låna pengar, speciellt låna pengar till boende. Likt förbaskat är boende extremt dyrt i Sverige.
Citat:
Men det får man aldrig höra från dig.
Det är för att tråden inte handlar om vad man kan eller inte kan göra. Den handlar om en eventuell bostadsbubbla. Vi har dessutom fått en extremt injecerad situation för både aktier och bostäder på sistone, så för en generell analys är faktiskt de senaste 20 åren ovanligt
ointressanta. Det är nämligen en på tok för liten serie, och påminner inte om tidigare förlopp. I en intellektuell analys är det alltså att betrakta som något av en lotterivinst, snarare än bra underlag för en prognosmodell.