Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 07:00
Bannlyst
Nån som vet ifall polisen har Befogenheter att ta fram ip från youtube?
2015-06-14, 07:12
Medlem
skorpiogirl88s avatar
Var det ikke en hammer de fant i brunnen?
2015-06-14, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swe1985y
Känns som en kidnappning som gått snett. Förväxla dem cafe ägarens dotter med LH?
Vänta den tredje kvinnan (gm) någon annanstans? Har hon och Café ägaren/dotter något osagt?
När hon fick syn att Litauerna förväxlat tjejerna utbrast då paniken?

Kan vara så båda hade mopeder, Lisa hade dessutom aldrig tagit med sin moped tidigare
2015-06-14, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surfcruiser
Tror precis som flera varit inne på, Lisa hade bestämt träff med Litauern för att inhandla lite dricka inför skolavslutningen. Tyckte jag läste i början av allt att det var första gången Lisa tog moppen till caféet, kanske var det just därför som hon just denna dag gjorde det - för att kunna dröja kvar för att ordna detta. Det var fortfarande helg och gubbarna från andra sidan sjön var kanske inte helt nyktra (det var ju fortfarande helg ;-)) Hur det spårar ur är egentligen ointressant, blir fruktansvärt illa berörd att ens tänka på det...
Man kanske också skall fråga sig, hur visste Lisa isåfall att Litauerna hade dricka att erbjuda? Kanske visste flera av tjejerna i caféet att det var en möjlighet som andra tidigare testat?

Eftersom de jobbade på samma område så kände hon garanterat till dessa och de henne den supersöta tjejen, de kanske varit inne på cafeet och bytt lysrör, satt upp hyllor eller något
2015-06-14, 07:42
Medlem
BGHs avatar
Enligt litauisk press ska en av de gripna ha erkänt inblandning men förnekar att han dödat flickan. En av de gripna ska dessutom vara efterlyst av Interpol för människohandel.
2015-06-14, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BGH
Enligt litauisk press ska en av de gripna ha erkänt inblandning men förnekar att han dödat flickan. En av de gripna ska dessutom vara efterlyst av Interpol för människohandel.

Dom knske har gått på andrahands "information" och googleöversatt flashback? Sånt har ju förekommit förut. Iaf i svensk press (ja minus översätt då)
2015-06-14, 07:50
Medlem
Negativitetsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om det nu är rätt personer vilket jag själv är helt övertygad om och de kommer att åtalas
och dömas för mord så borde det väl rimligen kunna landa i livstidsstraff ty förra året
fick vi en ny lagstiftning och rättspraxis som ska verka i en skärpande riktning:

Straffet för mord skärps på så sätt att livstids fängelse skall vara normalstraffet om omständigheterna är försvårande. Detta torde betyda att fler kommer att få livstid än tidigare.
http://www.advokatfirmangripen.se/index.php/2014/07/03/ny-lagstiftning-1-juli-2014/

Och här torde föreligga omständigheter av synnerligen försvårande karaktär; ett dödande
som föregåtts av en brutal och utdragen våldtäkt med mycket lidande för offret.
(Hyser personligen inte minsta tvivel om att det är just en vidrig övergreppshistoria
med dödlig utgång som har utspelat sig här. Rån eller inbrottsförsök exempelvis som bakgrund
till Lisas tragiska död ter sig i mina ögon föga troligt minst sagt.)

Med förmodade livstidsstraff för dessa flickmördare från Litauen så kan man sedan undra
ifall de kommer nån gång att överföras till sitt hemland och fängelse där eller om
de blir sittande hela strafftiden ut på svensk anstalt.
Erinrar mig i skrivande stund två fall där mördare av utländsk härkomst skickats till
sina hemländer efter att ha avtjänat delar av sina straff här: 2 polacker med rånmord
på samvetet och tyska barnamörderskan Christine Schürrer.

Föreställer mig, felaktigt kanske, att det är lite tuffare tag på fängelserna borta i Litauen.
Lisas banemän vill nog helst krypa in i svenska celler och kvarbli där de kommande 25 åren.

Det här är ju knepigt. Ska dessa herrar sitta i Svenskt fängelse måste dem sitta i typ Härnösand där kapten klänning satt,
dvs. Särskild avdelning om de ska garanteras sin säkerhet. Satan vad det kommer att kosta. Personligen, vad gäller fall som dessa tycker jag att ett land som Saudiarabien har överlägsen lagstiftning jämfört med Sverige.
Man skär halsen av dem bara. Jag mår illa av att veta att dem lever. Lisa är död.
Senast redigerad av Negativitetsmannen 2015-06-14 kl. 07:53.
2015-06-14, 07:51
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soranga
Nån som vet ifall polisen har Befogenheter att ta fram ip från youtube?
Enkelt svar, ja, de lämnar ut det. Det bryter inte mot något avtal. Samtidigt så kan även en åklagare, domare osv. kräva att få ut det. Om inte det räcker så kan man själv väldigt lätt finna en IP-adress av personerna på YT eftersom det inte är en sida som värnar om anonymiteten. Den har inte riktigt det syftet heller. Så den som lade upp klippet mm. på nedräkningen är utan tvekan redan på papper hos polisen nu med tanke på att kontot skapades för en lång tid tillbaka. Om han inte bounca redan då, körde proxy eller annat lättillgängligt program för att maska sin IP. Spelar i och för sig inte en så stor roll, vill man få fram ett IP och man har medlen till det så kommer den fram.
Senast redigerad av Voyaflex 2015-06-14 kl. 07:53.
2015-06-14, 07:58
Medlem
Lägg ner att det skulle vara polacker. Det är litauer!
http://www.15min.lt/m/id/aktualu/emigrantai/svedijoje-suimti-du-lietuviai-itariami-septyniolikmetes-lisos-holm-nuzudymu-592-509597
2015-06-14, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prupplisa
Skulle nyckeln förvaras i ladan?
Eller var det spekulationer bara?

Jag tror ingen skulle komma på tanken att lägga nyckeln till sin arbetsplats i någon annans lada där helt främmande människor utför arbeten/parkerar grävskopor etc. Försäkringen skulle som sagt sluta gälla om nyckeln inte hade förvarats säkert.

Att kopiera nycklar till de anställda kostar inte många kronor.
2015-06-14, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-gubbe
Lägg ner att det skulle vara polacker. Det är litauer!
http://www.15min.lt/m/id/aktualu/emigrantai/svedijoje-suimti-du-lietuviai-itariami-septyniolikmetes-lisos-holm-nuzudymu-592-509597

Litauen hr en rätt stor polsk befolkning. Vad som är i setta fallet vet jag hej. Varför det är relevant är ännu mer ett mysterium. Medborgare i Litauen dock. Det som är intressant om man ska sprkulera i ev straff:utlämning
2015-06-14, 08:01
Medlem
Negativitetsmannens avatar
Fynden vid Medelplana kyrka, 4km norr om cafét. Har det debatterats på senaste tiden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in