Om det nu är rätt personer vilket jag själv är helt övertygad om och de kommer att åtalas
och dömas för mord så borde det väl rimligen kunna landa i livstidsstraff ty förra året
fick vi en ny lagstiftning och rättspraxis som ska verka i en skärpande riktning:
Straffet för mord skärps på så sätt att livstids fängelse skall vara normalstraffet om omständigheterna är försvårande. Detta torde betyda att fler kommer att få livstid än tidigare.
http://www.advokatfirmangripen.se/index.php/2014/07/03/ny-lagstiftning-1-juli-2014/
Och här torde föreligga omständigheter av synnerligen försvårande karaktär; ett dödande
som föregåtts av en brutal och utdragen våldtäkt med mycket lidande för offret.
(Hyser personligen inte minsta tvivel om att det är just en vidrig övergreppshistoria
med dödlig utgång som har utspelat sig här. Rån eller inbrottsförsök exempelvis som bakgrund
till Lisas tragiska död ter sig i mina ögon föga troligt minst sagt.)
Med förmodade livstidsstraff för dessa flickmördare från Litauen så kan man sedan undra
ifall de kommer nån gång att överföras till sitt hemland och fängelse där eller om
de blir sittande hela strafftiden ut på svensk anstalt.
Erinrar mig i skrivande stund två fall där mördare av utländsk härkomst skickats till
sina hemländer efter att ha avtjänat delar av sina straff här: 2 polacker med rånmord
på samvetet och tyska barnamörderskan Christine Schürrer.
Föreställer mig, felaktigt kanske, att det är lite tuffare tag på fängelserna borta i Litauen.
Lisas banemän vill nog helst krypa in i svenska celler och kvarbli där de kommande 25 åren.