2015-06-14, 04:59
Medlem
Grandiosos avatar
Om det nu är rätt personer vilket jag själv är helt övertygad om och de kommer att åtalas
och dömas för mord så borde det väl rimligen kunna landa i livstidsstraff ty förra året
fick vi en ny lagstiftning och rättspraxis som ska verka i en skärpande riktning:

Straffet för mord skärps på så sätt att livstids fängelse skall vara normalstraffet om omständigheterna är försvårande. Detta torde betyda att fler kommer att få livstid än tidigare.
http://www.advokatfirmangripen.se/index.php/2014/07/03/ny-lagstiftning-1-juli-2014/

Och här torde föreligga omständigheter av synnerligen försvårande karaktär; ett dödande
som föregåtts av en brutal och utdragen våldtäkt med mycket lidande för offret.
(Hyser personligen inte minsta tvivel om att det är just en vidrig övergreppshistoria
med dödlig utgång som har utspelat sig här. Rån eller inbrottsförsök exempelvis som bakgrund
till Lisas tragiska död ter sig i mina ögon föga troligt minst sagt.)

Med förmodade livstidsstraff för dessa flickmördare från Litauen så kan man sedan undra
ifall de kommer nån gång att överföras till sitt hemland och fängelse där eller om
de blir sittande hela strafftiden ut på svensk anstalt.
Erinrar mig i skrivande stund två fall där mördare av utländsk härkomst skickats till
sina hemländer efter att ha avtjänat delar av sina straff här: 2 polacker med rånmord
på samvetet och tyska barnamörderskan Christine Schürrer.

Föreställer mig, felaktigt kanske, att det är lite tuffare tag på fängelserna borta i Litauen.
Lisas banemän vill nog helst krypa in i svenska celler och kvarbli där de kommande 25 åren.
Senast redigerad av Grandioso 2015-06-14 kl. 05:02.
2015-06-14, 05:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Uppenbarligen kan jag ju det eftersom jag både stöder polisens insats samt lämnar min egen version om hur det går till enligt lag. Det du säger är att jag har fel, polisen har fel, ja kort och gott har alla har fel utom dig. Det om något tyder väl mer på att du inte vet hur det fungerar. Man får självklart påpeka saker, jag säger inte att vårt rättssystem eller våra poliser fungerar optimalt, jag säger bara hur det ser ut i dagens läge och de lagramarna som måste följas.

Vad fan svamlar du om? Vad konkret har jag påstått angående det här fallet som inte stämmer med vad lagen säger?
2015-06-14, 05:09
Medlem
OnyxxonOs avatar
Jag vet det finns mängder av teorier men vill ändå delge "en" av mina tankar. Jag kan självklart ha oerhört fel i allt detta.

Enl flera medier så skall de gripna (2st) vara Litauiska medborgare sk "gästarbetare" som oftast arbetar till en betydligt lägre lön än Svenska arbetare.
Under tiden bor de och lever i det dyra Sverige och arbetet närmar sig sitt slut.

Om vi ponerar att polisen verkligen tillvaratagit de skyldiga så återstår den viktiga frågan.. Motivet?
Är det rimligt att de Litauiska gästarbetarna som jobbat på platsen tidigare skulle riskera möjligheten att få återkomma pga av sjuka sexuella begär?
Det finns säkerligen massor av både snygga och villiga tjejer på hemmaplan så att säga.

Eller är det enligt mig mer möjligt att de (utifall de verkligen är skyldiga) tänkt typ göra en sista stöt för att dryga ut kassan, till ex göra inbrott
på kaféet alternativt som någon tidigare skrev.. De trodde att LH vilken var den sista att lämna platsen även hade med sig dags eller kanske t.o.m veckokassan?

Kanske skulle det t.o.m kunna vara så banalt som att mobiltelefonen (en iPhone) är motivet?
Nånstans har jag läst att 2 av de gripna skulle vara gifta? Kanske käringen ältat om en iPhone då enl henne "alla andra har en sådan"?
Men BO har haft skinn på näsan och helt naturligt protesterat, människor har enl mig ytterst dålig koll på hur lite som krävs för att skada en annan människa allvarligt och under stor panik har de misstänkta gm utan större insikt i verkan slagit och sparkat.

Enligt mig så tror jag inget sexuellt motiv finns, utan enbart ekonomiskt. Jag medger dock som tidigare att jag kan ha oerhört fel.
2015-06-14, 05:13
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad fan svamlar du om? Vad konkret har jag påstått angående det här fallet som inte stämmer med vad lagen säger?
Jag ger dig ett exempel på hur man jobbar vid fall likt dessa, du säger att det är inte du som ska leta, utan polisen precis som de är några gudar som i förväg vet mycket mer än vad du gör.

Citat:
I ditt exempel så hade polisen börjat med att höra grannarna upplysningsvis, det är polisen som gör det, inte jag. Kan du över huvud taget något om lagar och regler?
Har jag gjort något annat än förklarat våra lagar och regler på ett korrekt sätt?

Citat:
I det aktuella fallet borde polisen haft mer fokus på att höra de som sedermera skulle visa sig kunna misstänkas, de har en stark koppling till ladan och kan således misstänkas. Kan misstänkas är den lägsta graden på misstankeskalan.
Den fokusen fanns nog som sagt långt tidigare än när du läste den på Aftonbladet.

Citat:
Vem som helst utom en polis tänker att fyndet av handsken i ladan sannolikt betyder att någon med anknytning till ladan kan ha med försvinnandet att göra. Poliser tänker att saker och ting blåser omkring.
Ja, och fyndet på mopeden borde betyda att de i caféet har kidnappat henne, eller klockan på åkern att hon odlade majs eller kanske då telefonen som var krossad på vägen tydde på att hon ville asfaltera den. Det går inte att göra så snabba slutsatser i en undersökning.

Citat:
Jag håller med dig, och den rimliga anledningen har jag redan presenterat, ledtrådarna fanns ju där hela tiden, spåren ledde till de misstänkta, det kan vilken amatördetektiv som helst se, varför vänta med att förhöra dem?
Det är därför polisen utför detta jobbet, de behöver inga amatördetektiver, helst inte de som klandrar dem när de väl utför ett fantastiskt bra jobb som i detta fallet. Men alla hobbynissar vet ju så klart hur lagen fungerar bättre än de som faktiskt jobbar med det.
2015-06-14, 05:21
Medlem
Känns som en kidnappning som gått snett. Förväxla dem cafe ägarens dotter med LH?
Vänta den tredje kvinnan (gm) någon annanstans? Har hon och Café ägaren/dotter något osagt?
När hon fick syn att Litauerna förväxlat tjejerna utbrast då paniken?
2015-06-14, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swe1985y
Känns som en kidnappning som gått snett. Förväxla dem cafe ägarens dotter med LH?
Vänta den tredje kvinnan (gm) någon annanstans? Har hon och Café ägaren/dotter något osagt?
När hon fick syn att Litauerna förväxlat tjejerna utbrast då paniken?

Nja, tycker inte kidnappningsteorin känns sådär trolig; de bodde ju inom närområdet och tar ju därmed stora risker, inte alldeles lätt att sedan gå i land med utbytandet person mot cash, samt givetvis risken för upptäckt då hon hålls fången.
Tror mer på det sexuella motivet.
2015-06-14, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
http://www.expressen.se/gt/lisa-17-forsvunnen--detta-har-hant-i-fallet/

Tack men nyhetsblaskan hittar jag till själv
Mer intresserad av om någon fått nys om eller om uttalande skett om hur LH bragts om livet, motivet och vad man hittills kommit fram till genom de förhör som redan genomförts. Dvs mer konkret än en tidslinje.
2015-06-14, 05:49
Medlem
Skulle nyckeln förvaras i ladan?
Eller var det spekulationer bara?
2015-06-14, 05:59
Medlem
Fallet är så sjukt för hade dom velat våldta hade gärningsmannen troligt varit ensam.
Hade man velat råna så har man kunnat gjort det oxå utan blanda in flickan.

3st är redan sjukt i sig för det här fallet sen uppe på detta tillkommer klockan på youtube är det bara en slump att en klockasom tickar nedåt kommer in på youtube dagarna före mordet?

Vad för sjukt har dessa individer planerat och gjort egentligen???
2015-06-14, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanart

Jag tänkte se vad litauisk media skriver om fallet och noterade att den längsta och mest ingående artikeln länkade till sammanfattningen av denna tråd. http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/svedijoje-suimti-du-lietuviai-itariami-nepilnametes-nuzudymu.htm#.VX0DM-sVg5M

Nån som kan översätta?
2015-06-14, 06:43
Medlem
OnyxxonOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prupplisa
Skulle nyckeln förvaras i ladan?
Eller var det spekulationer bara?
<mig veterligen så finns det inga som helst belägg för att någon nyckel skulle förvaras i någon lada!
Det hade dessutom varit oerhört ansvarslöst då alla försäkringar skulle slutat gälla! Vad säger att de anställda inte tog med nyckeln hem alt till ägaren. De här tankarna på att "här på landet osv" är struntprat! Det har varit osedvanligt mycket inbrott och stölder, inte bara på Kinnekulle utan även i skara, lidköping och götenes samhällen de senaste åren, således är folk mer eftertänksamma. Innan någon kan komma med direkta påståenden från de anställda att någon nyckel skulle hängas i en helt främmande lada (oavsett närheten) anser jag dessa påståenden vara fullständigt galna.
2015-06-14, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Nån som kan översätta?
Bare lim inn teksten her så får du ihvertfall et overblikk: https://translate.google.com/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in