Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Någon som kan ge en rimlig förklaring samt vem äger Martorp? Godsherren?
Han stod väl i nån intervju och ojade sig över mängden ödetorp, stugor m.m.

Och är det någon som vet om MP/liknande organisationer finns i vilken öststat det nu än gäller?
Troligtvis tunnt på den fronten, varpå MGM ICKE hade räknat med ett uppbåd om tusentals personer, och stor polisiär insats.
MGM hade troligtvis inte räknat med det massiva uppbåd och därmed satt lungt i båten?
2015-06-14, 02:57
Medlem
Voyaflexs avatar
[quote=untribium|53686503]
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Man måste balansera det helt enkelt, man kan aldrig skydda någon från allt. Tyvärr.

Det händer väldigt ofta att både äldre eller att många i grupp trissas upp och ett liv försvinner. Det kan vara på en fotbollsmatch eller bara i hemmet där man dricker öl ihop. Dråp är det mest förekommande när det gäller att en människa förlorar sitt liv.

"Ja, mr smart. Det handlar om en situation utom kontroll. Två trettioåriga män tappar inte kontroll över 17-årig tjej. Det är inte dråp, det är mord (och förmodligen grov våldtäkt)"
Du får självklart tro vad du vill, mina svar är inte skrivna i sten utan även gissningar precis som alla andras. Men du har fel när det kommer till att du tror att två st 30-åriga män kan kontrollera en 17-åring som får panik, det är nog lätt hänt att även de får panik och gör saker spontant för att hon ska bli tyst.
Senast redigerad av Voyaflex 2015-06-14 kl. 03:04.
2015-06-14, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Och är det någon som vet om MP/liknande organisationer finns i vilken öststat det nu än gäller?
Troligtvis tunnt på den fronten, varpå MGM ICKE hade räknat med ett uppbåd om tusentals personer, och stor polisiär insats.
MGM hade troligtvis inte räknat med det massiva uppbåd och därmed satt lungt i båten?
Utan att veta skulle jag tro att gården ägs av Arne Jönsson. Litauerna arbetade ju bl.a. där och de var ju anlitade av honom vilket talar för det.

Ja GM trodde knappast på den massiva insats av polisen och MP som skedde. MP hade ju sin största sökinsats någonsin.
2015-06-14, 03:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CMBe
Oavsett om trådens innehåll är dekadent behöver man kunna stöta och blöta i alla olika teorier kring varför hon fördes bort/dödades.

Det jag undrar över är motivet. Var det så att Lisa kom på något allvarligt fuffens som gästarbetarna gjorde - det ena ledde till det andra, och hon dödades oavsiktligt? Eller är det bara några sjuka gästarbetare som ville få sig ett ligg med en söt och blond 17-årig tjej innan de dödade henne?

Tror ni polisen kommer ge oss mer information under söndagen?

.

Motivet är relaterat till flickans utseende (enligt mig). Han ville på något sätt "känna" bekanta sig med henne.

Här har vi en 40 årig man, med kanske lite för mkt öl under västen och dålig impulskontroll som kärat ner sig i en 17 årig flicka, "Go figure"
2015-06-14, 03:01
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Skulle ett ev. erkännande från båda förändra något?

Efter åtal väcks så schemalägger man en rättegång, rättegången i sig går snabbare om de erkänner. Men datumet för rättegången lär inte ändras. Så nej, FUP:en kommer inte tidigare även om de erkänner i ett förhör.
2015-06-14, 03:03
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Eller är det bara några sjuka gästarbetare som ville få sig ett ligg med en söt och blond 17-årig tjej innan de dödade henne?
Jag tror inte på sexöverfall jag tror att deras motivation är pengar.

Ingen som har funderat på om motivet har kunnat vara kidnappning och utpressning av pengar eller..

Flickan hade samma arbetsplats som kärringen i sällskapet hade haft tidigare. Om de gjorde sig av med flickan kanske kärringen trodde att hon skulle bli anställd istället.
Senast redigerad av gavlip 2015-06-14 kl. 03:07.
2015-06-14, 03:04
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av untribium
Folk i den här tråden som inte tror att Lisa har blivit sexuellt utnyttjad kan fara åt helvete.

Fram tills jag vet vad som verkligen har hänt så HOPPAS jag att hon INTE blivit sexuellt uttnyttjad.
2015-06-14, 03:05
Medlem
Citat:
Utan att veta skulle jag tro att gården ägs av Arne Jönsson. Litauerna arbetade ju bl.a. där och de var ju anlitade av honom vilket talar för det.

Ja GM trodde knappast på den massiva insats av polisen och MP som skedde. MP hade ju sin största sökinsats någonsin.

Tack
Syftade på Martorp om det inte framgick.
Då polis uppmanat folk att söka igenom sina fadtigheter, undtar jag hur godsägaren resonerade. Han tillstyrke ju att det fanns mängder, men borde han inte kollat igenom Martorp då?
2015-06-14, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Fram tills jag vet vad som verkligen har hänt så HOPPAS jag att hon INTE blivit sexuellt uttnyttjad.

Okej, vad tror du motivet är då? Varför vill man döda Lisa?
2015-06-14, 03:06
Medlem
Om det nu var medvetet och inte skedde av en olyckshändelse, varför tror ni att GM mördade Lisa om hon nu blev våldtagen? Hur vanligt är det att någon vill ha sex med en död människa.
2015-06-14, 03:07
Medlem
JSelwyns avatar
Alltså jag fattar inte hur dom här Litauerna tänkte. Först rövar dom bort Lisa. Tänker inte spekulera i vad som hände sen. Men i vilket fall som helst...efter att de bragt Lisa om livet så borde dom ju ha hållt en väldigt låg profil, fortsatt och jobba och sen i skydd av mörkret etc göra sig av med kroppen. Vad gör dom istället? Jo, sprider hennes tillhörigheter lite här och där för att, vad dom tror, förvilla polisen och sökandet. Hur hade dom tänkt sig att fortsättningen skulle se ut? Om jag inte minns fel så var polisen på g, tror det var på tisdagen, att faktiskt trappa ner på söket och bedriva mer inre spaning. Detta pga dåliga uppslag. En av dom anhållna (kvinnan) kan läsa svenska. Så med bakgrund av det så borde hon ha sagt hur de skulle fortskrida. Hon kan ju inte ha många högskolepoäng s.a.s. O tur är väl det för annars skulle det här kunnat fortsätta länge till. Men på rak arm kan jag inte komma på något försvinnande (Elisabeth Smart?) där man slänger ut offrets tillhörigheter såsom i detta fallet.

Finns dom (jag också men sen tog jag ett steg tillbaka) som är väldigt arga på polisen att dom inte misstänkte litauerna tidigare/hittade Lisa. O jag kan förstå frustrationen. Idag fick vi även bekräftat att polisen kände samma frustration och har gjort så från dag 1. Självklart kommer det att finnas tid för självrannsakning framöver. Men tänk på vilken oerhörd press polisen har haft från främst föräldrarna, radio- och tidningar, tv och socialamedia . Sällan har ett försvinnande rönt så stor och intensiv media bevakning.

Allt det som har skett den senaste veckan fick ett abrupt och tragiskt slut igår. Det som dock stör mig och många här är alla dessa teorier om vad som har hänt och varför? Ärligt talat. Sluta!! Som Grissom i CSI sa: Let the evidence speak for itself/just follow the evidence.
2015-06-14, 03:07
Bannlyst
Citat:
Varför är det ointressant att spekulera i motivet?
Talar för ett sexuellt motiv:
Möjligtvis.

Citat:
- Lisa var en mycket vacker 17-åring med långt blont hår. Hon stack ut på caféet.
Ja, fortfarande inte ett tillräckligt starkt motiv. Finns sjuhelsike fler snygga brudar i sverige och framförallt i Litauen om vi ska prata om blondiner.

Citat:
- Den ene av gärningsmännen hade ingen fru/flickvän. Det kan ha varit han som utförde våldtäkten och den andre hjälpte till.
Så måste det vara.

Citat:
- Den gifta mannens fru var relativt knubbig och oattraktiv.
Så måste det vara.

Citat:
Talar emot ett sexuellt motiv:
- En av de misstänkta gärningsmännen var gift. Kvinnan skyddade honom när det var känd att han gjort dådet.
Så måste det vara.

Citat:
- Lisa kan ha haft hjälmen på sig hela tiden vilket talar emot ett sexuellt dåd.
Så måste det vara.

Citat:
- Det hade tidigare förekommit stölder i omgivningarna, bland annat i ladan där handsken hittades.
HUR i h-vete är det här ens relevant? Sluta tänka tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in