Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Var är det bekräftat att fyndet vid Medelplana kyrka tillhörde Lisa?
Vad jag läst i både Expressen o Aftonbladet så bekräftade Lisas föräldrar att klockspännet tillhörde Lisa men polisen valde ju sen att ej gå ut med mer kommentarer angående fynd. Så, det är ej officiellt bekräftat av polisen.
2015-06-14, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Polisen hade väl ombett allmänheten att söka igenom sina förråd, friggebodar. utebyggnader mm.
Vem äger Martorp och hur kan ägaren ha missat detta? Eller tillhör Martorp de nu gripnas arbetsgivare?

Någon som kan ge en rimlig förklaring samt vem äger Martorp? Godsherren?
Han stod väl i nån intervju och ojade sig över mängden ödetorp, stugor m.m.
2015-06-14, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuphavsdjungeln

Så av alla dessa teorier så tycker du att det mest osannolika du läst är att brottsoffret var kåt och ville ha sex? Då kan jag avslöja en hemlighet som inte har stått i tidningarna men som jag inte behöver backa upp med några källor: Det händer varje dag att män och kvinnor ligger med varandra.

Det ovanliga är mordet eller dråpet. Eftersom kvinnan är död så kan ingen bevisa våldtäkt utan vittnen eller erkännande. Det räcker inte med spermier i kvinnan.

Men för fan bege dig till något snuskforum om du vill runka! Här diskuterar vi ett brott, ett mord på en 17-årig flicka.

Män och kvinnor har sex ja. Men i detta fall handlar det inte om någon vanlig kvinna utan en tonåring som inte ens är myndig. Så du menar alltså att om man inte kan bevisa våldtäkt i detta fall så måste det per automatik varit flickan som tog initiativet? Jo, men visst!

Våldtäkt kan påvisas vid obduktionen om du inte visste det. En kvinna som blir våldtagen kan det nämligen bli skador på. Blev hon våldtagen så var hon knappast våt utan torr som fnöske. Men jag begär inte att du ska begripa detta eftersom du uppenbart inte har någon som helst kunskap om vare sig sex, det kvinnliga könsorganet eller om kvinnor generellt.

Det mest troliga är en våldtäkt som gick fel, det sa även Sven-Erik Alhem när han intervjuades när flickan var försvunnen. Om våldtäkt skett så kan det komma att visa sig vid obduktionen. Ingenting i utredning kommer att påvisa att LH gjort närmanden till dessa gästarbetare. Om dessa skulle påstå det så ljuger de med största sannolikhet.

Hej då nu! Bege dig till, annan för dig, lämpligare tråd!
2015-06-14, 02:35
Medlem
CMBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dezine
Du kan nog avfärda de namnen. Var ett troll som kastade in lite namn och någon länk innan han snabbt försvann. Han syftade på polacker och någon efterlyst speedway förare. Det är mer eller mindre bekräftat att de är litauiska medborgare.

Att folk orkar nysta vidare i SOG, planerad våldtäkt sedan veckor och spritköp. Det räcker nu, ni tillför ingenting!!!!

Oavsett om trådens innehåll är dekadent behöver man kunna stöta och blöta i alla olika teorier kring varför hon fördes bort/dödades.

Det jag undrar över är motivet. Var det så att Lisa kom på något allvarligt fuffens som gästarbetarna gjorde - det ena ledde till det andra, och hon dödades oavsiktligt? Eller är det bara några sjuka gästarbetare som ville få sig ett ligg med en söt och blond 17-årig tjej innan de dödade henne?

Tror ni polisen kommer ge oss mer information under söndagen?
2015-06-14, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av untribium
Otroligt hjärndött inlägg. Varför skulle det bli en maktkamp mellan en trettioårig man å en 17-årig flicka som urartar helt? Han är ju så mycket starkare att han bara kan trycka ner henne? Dessutom var dom väl två stycken? I vilken fantasivärld lever du?
Våldtäkter handlar nästan alltid om mannens makt över kvinnan och en fullbordad en våldtäkt är en kamp. Och det skulle inte förvåna mig om hon kunde en del självförsvar, med tanke på faderns yrke.
2015-06-14, 02:38
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av untribium
Det här är inget dråp. Dråp sker i 95 % fallen när de inblandade inte har kontroll över situationen, dvs "det råkade blir så att någon dog". Det är självfallet så att två män i 30-årsåldern har kontroll över en flicka på 17 år...

Då det ännu inte framkommit, vad jag vet, dödsorsaken så det kan det vara så att MGM knuffat BO som trillat baklänges och slagit huvudet i en sten. Tills dödsorsaken är fastställd kan vi bara spekulera. Händer ofta att "det råkade blir så att någon dog" där GM absolut inte hade för uppsåt att döda BO.

MGM kan ha fått panik för att "det råkade blir så att någon dog" och försökt dölja kroppen. Tror inte man tänker helt rationellt i en sådan situation.
2015-06-14, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Då det ännu inte framkommit, vad jag vet, dödsorsaken så det kan det vara så att MGM knuffat BO som trillat baklänges och slagit huvudet i en sten. Tills dödsorsaken är fastställd kan vi bara spekulera. Händer ofta att "det råkade blir så att någon dog" där GM absolut inte hade för uppsåt att döda BO.

MGM kan ha fått panik för att "det råkade blir så att någon dog" och försökt dölja kroppen. Tror inte man tänker helt rationellt i en sådan situation.

Men det är klart att ingen är skyldig. Självklart har BO ramlat själv å dött.
Senast redigerad av untribium 2015-06-14 kl. 02:45.
2015-06-14, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Det här ska vara fyndplatsen och om så är fallet så är det inte Martorp.
Länk: http://media.shootitlive.com/FgiDPSsMV8YsKdDKxAfoxEGJTSF/1200.jpg?project_id=goteborgsposten/514

det där är martorp. var där idag och det där är vid baksidan av gården.
2015-06-14, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Våldtäkter handlar nästan alltid om mannens makt över kvinnan och en fullbordad en våldtäkt är en kamp. Och det skulle inte förvåna mig om hon kunde en del självförsvar, med tanke på faderns yrke.

Det är isåfall en kamp i gärningsmannens hjärna. En man som är 30 kan inte uppleva en kamp mot 17-årig tjej. Nu pratar vi om alltså om en man som är beredd att våldta och mörda ett offer. Hur kan det bli en kamp? Tänk efter nu..
2015-06-14, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
En av arbetarna hade sett LH från taket och hade kanske även suttit på uteserveringen och betett sig väl och kanske misstolkat servitrisens vänlighet. Gästarbetare i alla länder har kärleksproblem och alla har inte bra omdöme. På söndagen ser han henne komma med moped och tänker att han ska ta kontakt med henne när hon ska åka hem. Tidigare har hon åkt bil med andra.

Vid vägen mot säteriet finns en stor byggnad med parkering. Han sitter i bilen och väntar på att hon ska åka förbi, men ser att de andra åker iväg och att hon själv går runt gaveln. Han åker dit med bilen för att uppvakta henne. När han kommer fram ska hon just starta mopeden. Han hälsar på henne genom fönstret men hon blir rädd. Han kliver ur bilen och gör ett närmande. Bilen blockerar vägen så hon kliver av mopeden på motsatta sidan. Han börjar bli arg för att han blir avvisad och tar tag i henne. Hon försöker värja sig, sparkar honom, och han slår henne mot kroppen så att hon tappar andan. Han lyfter in henne i baksätet och kör bilen bakom ladan och sliter in henne i ladan. Det blir en maktkamp och situationen urartar helt...

Efteråt får han hjälp att gömma kroppen.

Låter som ett troligt scenario, även om jag tror att övergreppet och eventuellt även mordet kan ha skett i ladan på andra sidan vägen om kaféet. Annars förstår jag inte hur hennes handske hamnade där. Men klart det har ju funderats tidigare i tråden kring om godsägaren kan ha planterat handsken där. Eller kan kanske gästarbetarna haft möjlighet att plantera handsken där?
2015-06-14, 02:43
Medlem
Ställer frågan igen eftersom tråden fortfarande uppdateras.

Hur lång tid tror ni rättegången tar? Har GMs medborgarskap någon betydelse i frågan?
2015-06-14, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Det kan vara så enkelt med, men frågan är om personer i hans omgivning faktiskt hade valt att skydda honom efter ett brott som detta vilket de tydligen gjorde om man nu går efter din röda tråd. Svårt att säga.

Fel plats på fel tillfälle är generellt anledningen till att människor råkar illa ut, samtidigt betyder det att många dåliga människor är på många olika platser så chansen är ganska så stor att råka illa ut.
Jag känner precis som dig, min dotter börjar nå mot tonåren och vill ha ett liv själv, man vill samtidigt inte vara den pappan som hämtar och lämnar överallt eftersom det känns som jag snarare driver henne bort från mig. Ja du vet, allt är ju pinsamt med sina föräldrar i den åldern, men det är en balansgång av besluten, säkerhet och samtidigt inte få henne att känna man är ett kontrollfreak.

Stå på dig ! var hellre för överbeskyddande och ta sedan kritiken.
Bättre så än att bli "galen" ifall en katastrof skulle ske.

"Better safe than sorry" .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in