Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Hur är det svårt att förstå?
Är man samvetslös och kanske drogad eller halvpackad dödar man offret efteråt och tänker sig att forsla undan kroppen, undgå upptäkt och gå fri. Man dödar för att slippa vittne och hoppas gå fri.
Hur tror du etiopiern som massakrerade fröken Krantz resonerade när han mördade henne?

Döda människor vittnar inte? Tillhör du också begåvningsreserven?
Ja, man tillhör begåvningsreserven som har svårt att förstå att ej vana mördare bestämmer sig för att våldta och döda en kvinna på sin arbetsplats för att sedan gömma kroppen i närheten av sin bostad.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Fick denna av Pisseman

an du lägga ut en text?

Hej!
Får inte lägga egna inlägg ännu, men skulle du kunna lägga ut detta från "Pisseman"?

Den lilla vita boden ligger på Martorp. Det syns tidligt på bilderna med teknikerna att det är en betongmur/stödmur till vänster om det vita skjulet. Det är denna mur som syns inne på gården på google maps satellitbilder och som fortsätter ut och bildar gödselupplaget (eller vad det nu är, men man brukar förvara hästgodsel på det sättet på hästgårdar) i mitten av gården när man tittar på google maps gatuvy...
...så det vita skjulet med gallerfönstren står på innergården bakom den vita muren till vänster när man tittar in på gården.

VET pisseman detta eller gissar han? Har han sett detta IRL?
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Lisa hade gjort upp om ett litet spritköp som var planerat att ske i "ladan" mittemot fiket - det var därför hon väntade ut sina kollegor. I väntan på att de ska dra iväg i bilen slänger hon iväg ett SMS till sina föräldrar att hon snart är på väg hem, vilket var vad hon trodde. När kusten är klar kör hon över vägen och IN i "ladan" där man tidigare gjort upp om att affären skall ske.
Litauerna som är lite halvpackade kan inte motstå att tafsa och kräva lite "in natura betalning" vilket Lisa motsätter sig, det är då det spårar ur med våldtäkt och strypmord som följd.
Man inser att kroppen måste flyttas och går hemåt för att hämta bilen och tar då med sig några av hennes tillhörigheter som rasat ur hennes fickor och slänger dessa i naturen...men man glömmer en handske.
I stressen kör man inte ut några mil i skogen och dumpar henne vilket troligtvis hade "räddat" dem utan man söker sig några kilometer bort till ett "uthus" man hade tillgång till.
Sedemera skulle hon flyttas till en "säkrare" plats vilket omöjliggjordes av den snabba insatsen av Polis och MP.
RIP Lisa.
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tidigt fanns det uppgifter om att Lisa i sitt SMS skrivit att hon hade låg batterinivå. Kan vara hittepå för att inte bli störd under spritköpet. Men tror ändå det är långsökt men tycker teorin skall diskuteras och inte avfärdas. Att GM och BO på något sätt kände varandra är enormt mycket mer troligt än något annat scenario. Inte f-n rånar man eller gör inbrott hos sin närmaste granne. De teorierna är enormt mycket mer långsökta än spritköp eller kanske än mer troligt att hon bara gick över vägen för att snacka lite.
Dummaste teorierna någonsin.
En 17-årig flicka håller knappast på och gör upp spritaffärer som värsta kokainmaffian med hemliga meddelanden och 100% koll på vad man ska göra för att lura folk.
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slotte
http://i.imgur.com/ovemdF6.jpg

Verkar gå ihop?
Nej, tanken är bra men din avståndsbedömning verkar inte helt i ordning. Det finns ju ingen lada så nära skjulet, som på bilden med poliserna.
2015-06-13, 23:34
Medlem
nollprocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagmeister
Tror helt på att någon annan psykadjävel dödade henne och sedan ville sätta dit antingen godsägaren eller litauerna. Låter helt korkat att dem skulle vara så efterblivna och dumpa henne i ladan som ligger såpass närma där hon försvann, man hade gått om tid på sig att köra åt helvete och dumpa o göra sig av med kroppen än att riskera lång tids fängelsestraff+mord, varför skulle dem ta den risken att lägga henne i ladan? visst det kan hända men då måste man ha en jävla massa skruvar löst i skallen.
Tror dem kommer släppas snarast imorn lär ju dem ha fått dna svaren osv.
Enligt litauiska medieuppgifter ska en av de anhållna ha erkänt inblandning i mordet!!
Klart som korvspad!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
För i ****. En 17 årig tjej står inte och gör upp en affär kring lite sprit i någon lada, det kunde de ha gjort vid moppen eller bredvid vägen. Man planerar inte in något hemligt ställe och tasslar o håller på när det gäller lite sprit!

Helt sinnesfrånvarande teorier vissa har här.
Teorin är faktist en av de mest sannolika jag läst.
Att öststatare säljer öl och sprit är allmänt känt.
Det var första gången hon tog mopeden till jobbet. Kan bero på att hon inte ville bli hämtad av sina föräldrar. Blir lite svårt att dölja alkoholen då. Kanske polackerna var kända i ungdomskretsar för att sälja alkohol som en extrainkomst.
Det är den enda naturliga orsaken till kontakt dem emellan. Finns ingen flicka på 17 år som på något sätt vill ha kontakt med gästarbetande polacker. De kunde väl knappt engelska som jag förstått, det gör en kontakt än mindre sannolik.

Detta är kontaktorsaken tror jag också. hur eller var hon blev mördad låter jag vara osagt. Men tror inte det är helt omöjligt att polackerna insisterade på annan betalning än pengar, som inte gick hem.

Det är värt att tänka på. Att som förälder köpa ut alkohol till sina barn, så de inte söker sig till undre världen.

Ingen som bor i Lidköping-området som har en tonåring som man kan fråga om hur de får tag på alkohol?
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Nu har jag inte statistik på det här men jag tror att de flesta som mördas blir det direkt i anslutning till platsen där personen stöter på mördaren. Dvs jag tror inte på att stallet mitt emot kafét är en brottsplats i den bemärkelsen.

Jag tror nog mer på den där teorin som någon gjorde om att hon åkte iväg på mopeden och träffade på mördaren och blev dräpt där och sen har de kört tillbaka mopeden och lämnat nyckeln i. Det finns dock några hål i den här teorin och det är vanten i stallet om den nu hittades där eller om det är en efterkonstruktion samt att det även fanns en påse med hennes grejer brevid mopeden. Den där godsägaren kanske hittade vanten någon annanstans och sa bara att den låg i stallet men det låter lite långsökt. Vet inte om det regnade och hon sökte skydd i stallet och tappade vanten men då bör inte påsen lämnas vid mopeden.
2015-06-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IncredibleBulk
Ungefär så, om man googlar runt. Men det finns källor som anger det i Fahrenheit och andra källor anger nominellt samma tal fast i Celsius, vilket ju ger olika resultat. Omgivningen, klädsel, värmekonduktion, fuktighet osv påverkar bedömningen. Kan finnas andra faktorer också av betydelse, t ex kroppskonsitutionen (andelen och mängden kroppsfett osv). Stor osäkerhet i bedömningen. Temperaturmetoden blir irrelevant i de flesta miljöer inom ett par dygn.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slotte
http://i.imgur.com/ovemdF6.jpg

Verkar gå ihop?

Tror boden ligger lite närmre ladan, jag tror den är för liten för att synas på satellitbilden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Några fundamentala saker:

* Otroligt att folk fortfarande inte verkar fatta att det är på Martorp kroppen funnits.

* Anledningen till att man inte tog in de tre från början var bevisläget. En handske räcker inte. Misstanke räcker inte. Då tvingas man släppa dem efter förhör och de hade försvunnit.
Polisen väntade tills de hade på fötter så att de överhuvudtaget kunde få till en "skäligen misstänkt"-grad på fallet.
De hade såklart span på dem från dag 1.

* Jag tror tyvärr detta ej kommer att sluta med mord. Utan dråp och en lägre straffsats.
Mycket i omständigheterna tyder på att detta är någon ingivelse som gått snett på vägen.
Inte minst tid och plats.

* Att tre personer skulle vara inblandad i nån form av våldtäkt har i princip aldrig hänt (Nån gång ska i och för sig vara den första) i Sverige. Jag finner det osannolikt här också.

* Alla kommer få veta till 100% hur detta har gått till. Kroppen är hittad och mängden saker gör att man kan lägga ett gediget pussel som kommer att ge svar på allt. Ni behöver inte vara oroliga för detta.

Gruppvåldtäkter är vanliga, men jag kan inte minnas någon som slutat med mord i Sverige.
Medlem
Mer.info.007s avatar
Om det vart spritförsäljning något som jag inte tror på hur kan hon prata med dom eftersom dom inte kan svenska o hon litauiska engelska kan inte medelålders litauare prata eftersom att man hade inte engelska på den tiden dom gick i skolan
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Nej, tanken är bra men din avståndsbedömning verkar inte helt i ordning. Det finns ju ingen lada så nära skjulet, som på bilden med poliserna.
Bilden är tagen med ett teleobjektiv vilket gör att avståndet ser betydligt mindre ut än vad det är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in