Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 23:13
Medlem
Unikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Martorp

Nu är jag oxå övertygad om att det är Martorp.

Det är samma typ av stenvägg. Och om man tittar precis under taket så går en vit "remsa".
Snedtaket som syns till vänster på "bodbilden" stämmer oxå med den andra bilden.

http://imgur.com/3XoSoPN

Vi vet redan att det är det....

Kan dessa män ha flirtat med Lisa när hon setts av dem utomhus? Svettiga, äckliga män som arbetar hårt och skämtar med en ung, svensk flicka på lite halvkrasslig svenska/engelska?
2015-06-13, 23:14
Medlem
KetchVs avatar
Först och främst, vila i frid Lisa! Jag kände dig inte, men detta är ruskigt tragiskt och jag hoppas att det klaras upp snarast möjligt.

Misstänker att jag nu kommer få en hel svärm av hat efter mig och bli kallad för att vara en okänslig person, men är det ingen annan som funderat kring om LH:s pappa kan ha någon inblandning i det hela? Han var den som kom först till platsen och som upptäckte Lisas moped med nyckeln i låset. Påstår inte att han skulle bragt sin dotter om livet, men rent teoretiskt skulle han kunna vara spindeln i nätet och lejt andra att utföra själva brottet för att i sin tur kunna behålla ett starkt alibi. Någon som vet hur det funkar, förhörs även föräldrarna i sådana här situationer eller anses det vara för okänsligt? Oftast mördar faktiskt någon nära bekant offret och det har hänt att föräldrar mördar sina barn och med största sannolikt kommer det hända även igen, tyvärr!
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Männen har alltså arbetat på taket mittemot kaféet och har säkerligen vid flera tillfällen sett Lisa på sin arbetsplats, inte minst när hon blivit lämnad eller hämtad. Kanske har de vid något tillfälle ropat något till henne från taket eller utbytt några få ord när de har haft rast. Lisa har i alla fall troligen känt till männen och vetat att de arbetade mittemot. När flickorna på kvällen stängt ner kaféet och de andra två hade begett sig hem så gick Lisa mot sin moped. Hon slänger iväg meddelandet till sin far, sätter på sig hjälmen, sätter nyckeln i tändningen och gör sig redo för att ge sig av när hon plötsligt hör någon kalla eller vissla på henne. Hon ser då en av männen komma gående och frågar om hon har möjlighet att kvickt hjälpa till med en liten sak vid ladan, som mannen och hans bror inte klarar själva. Lisa vill egentligen helst bara starta mopeden och köra hem, och kanske känner hon till och med ett visst obehag. Men hon vill inte vara otrevlig, och hjälpsam som hon är, så lämnar hon sina saker vid mopeden och nyckeln i tändningen och följer med med hjälmen på huvudet. Det skulle ju bara ta någon minut.

När de kommer till ladan så blir hon där överfallen och bortförd. Handsken tappas under fejden som uppstår.

Så kort sagt så tror jag att Lisa självmant följt med till ladan för att hjälpa till med något, vilket förklarar varför mopeden stod redo för avfart och hennes saker låg kvar vid den. Och hon följde med en man hon åtminstone hade sett förr och visste vem det var. Det är rimligaste förklaringen enligt mig. Tror inte det är svårare än så.

Och jag tror som sagt att kontakten är tagen av männen och inte Lisa. Hon har alltså inte kontaktat två litauer för att köpa sprit eller sälja sex eller vad det nu kan vara som tidigare ploppat upp i tråden. Hon ville hjälpa någon som hade bett om hjälp.

Vad det gäller motiv så tror jag inte på rånteorin överhuvudtaget. Troligtvis rör det sig tyvärr om ett sexualbrott av något slag. De hade spanat in henne från taket några helger och blivit upphetsade. Hon var ju en ung och söt tjej. Säkert tror jag inte att de direkt planerat att en dag våldta henne utan möjligheten öppnades upp av en tillfällighet just denna kväll när de observerat tjejerna komma ut från arbetsplatsen och två av dem kört iväg samtidigt som Lisa går bak till sin moped. Det har påståtts att de jobbade sex dagar i veckan men jag har egentligen inte sett några bevis på att de faktiskt inte befann sig på sin arbetsplats just denna söndagen. Taket var snart färdigt och de/chefen var ivriga att bli klara. Det kan även finnas andra anledningar till att de befann sig där denna kvällen.

Om man istället ska utgå ifrån det som framkom i litauisk media, att den ena är misstänkt av Interpol för trafficking så har de istället inne i ladan överrumplat henne för att föra bort henne levande och så småningom ut ur landet. Detta innebär att hon eventuellt kan ha hållits vid liv i flera dagar. Men de räknade nog inte med det massiva engagemang från polis och allmänhet som drogs igång och kände att det blev för hett för dem. De tog då hennes liv och dumpade kroppen på ett lämpligt ställe som de kände till, i motsatt riktning från polisens och missing peoples sökområde.

Vad tror ni om denna teorin? Kom gärna med invändningar om jag har missat något.

Bild på ladan där de arbetade och kaféet som Lisa jobbade på: http://www.cdn.tv2.no/images/?imageId=7042627&width=972&height=547&digest=4b477 a8cde

Precis vad jag tror förutom för en sak. Dom kan inte svenska. (enligt grannen)
- Den bit måste gått till på något annat sätt.
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Den där kvinnan jobbade visst som städerska i kaffe't . Undrar om det är planerat och hon haft koll på lisa en längre tid ? Kanske hon som varit drivande?
Om det stämmer så är väl ett inbrott troligare. Kvinnan kanske visste något om var pengar eller andra värdesaker förvarades och berättade det för männen? Det är ju inte precis lätt att sätta in kontanter på bank idag så det förvaras ganska ofta pengar ute på såna här ställen eftersom personalen/chefen inte vill ha dem hemma. Ofta finns något halvbra larm och så ligger pengarna i ett kassaskåp.

De anländer med verktyg och ska precis göra inbrott men blir upptäckta. Först tar de med sig vittnet under hot, kanske till fots. På vägen slår de sönder mobilen. Det blir mer våldsamt och hon tappar en del personliga tillhörigheter. Eftersom det har eskalerat till människorov och misshandel och hon känner igen dem så dödar de henne till slut. De tänker sedan gömma kroppen men då har det redan börjat synas poliser så det blir bara provisoriskt i någon byggnad. Sen fylls hela området av poliser och frivilliga så de kan inte flytta kroppen och inte heller fly utan att framstå som skyldiga, kroppen är ju dåligt gömd och kommer att hittas till slut. De försöker först att vänta ut det men eftersom sökningarna fortsätter och närmar sig så bestämmer de sig för att chansa och försöka gömma kroppen bättre eller undanröja bevis trots sökinsatsen men blir då påkomna av MP som tillkallar polis.

Östeuropéer ägnar sig väl inte åt sexualbrott i Sverige i någon större utsträckning? Inbrott däremot, som ibland eskalerar till mord eller rånmord.
Senast redigerad av Schering 2015-06-13 kl. 23:18.
2015-06-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumatics
Stenrik???!!! Fan han är bara känd för att blåsa de han kan på cash och kronofogden är inte helt obekant med herrn.....

nä, inte f-n vet jag, men man läser ju mellan raderna i många inlägg att dom ogillar godsherren just för att dom framför sig ser den personen jag beskriver.. fantasin tar hela tiden över verkligheten i denna tråden..
2015-06-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hnsman1
Jajamän... tragiskt. Finns ett cafe nära där det ligger blommor med

Hjälp oss peka ut vart den låg på gården?
2015-06-13, 23:16
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Precis vad jag tror förutom för en sak. Dom kan inte svenska. (enligt grannen)

Nej, men engelska?
2015-06-13, 23:16
Medlem
Fick denna av Pisseman

an du lägga ut en text?

Hej!
Får inte lägga egna inlägg ännu, men skulle du kunna lägga ut detta från "Pisseman"?

Den lilla vita boden ligger på Martorp. Det syns tidligt på bilderna med teknikerna att det är en betongmur/stödmur till vänster om det vita skjulet. Det är denna mur som syns inne på gården på google maps satellitbilder och som fortsätter ut och bildar gödselupplaget (eller vad det nu är, men man brukar förvara hästgodsel på det sättet på hästgårdar) i mitten av gården när man tittar på google maps gatuvy...
...så det vita skjulet med gallerfönstren står på innergården bakom den vita muren till vänster när man tittar in på gården.

Vidare så verkar det inte vara någon enda som har funderat på om Lisa kan ha lämnat ledtrådar efter sig när hon flytt och jagats från Ladan eller cafét där hon såg något hon inte borde ha sett (eller om hon utsattes för ett övergrepp först). Om det nu stämmer att det var glasbitar från en iPhone-display som hittats så tyder det ju med största sannolikhet på att telefonen tappats/kastats på marken där och den plockats upp därifrån, inte något annat. Så gärningsmannen/männen sprang kanske ikapp henne längs med vägen och städade upp efter sig efteråt??? Eller så tappade de helt enkelt saker när de körde henne den vägen och sedan städade upp de sakerna efter sig. Delar av en telefon, men inte hela telefonen/Displayen (som enligt tidigare uppgifter bara var flisor av en display) är inget man lämnar som en del av ett villospår...

Som jag ser det är det den rimligaste förklaringen till att bevisen låg som de låg. Sedan kan mycket väl något bevis ha tillkommit i efterhand för att förvilla polisen, men det förklarar inte hela kedjan av bevis längs med grusvägen.
2015-06-13, 23:17
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnsman1
Jajamän... tragiskt. Finns ett cafe nära där det ligger blommor med

Sätt ut en pin för skjulet/boden på Google Maps.
2015-06-13, 23:17
Medlem
Faxes avatar
[quote=David_S|53684182]Nej det är ingen som kan svara på detta, först när rättsläkaren undersökt kroppen kommer vi få svar på:

* När hon avled
*På vilket sätt hon avled
*Om hon blev våldtagen / styckad o.s.v

Jag som uttryckte mig lite klumpigt. Menade naturligtvis att om rättsläkaren kan fastställa det exakta datumet. Tack för svaret
2015-06-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisguidedGhost
Och hur vet du det?

Följer man utredningen så finns det inget som tyder på det i detta läget
2015-06-13, 23:18
Medlem
Missing People Sweden har lagt till ett nytt foto.
den 10 juni kl. 12:40 · Har redigerats ·

VÄSTRA GÖTALAND/LIDKÖPING/SKÖVDE: Tragiskt besked.
Det är nu bekräftat av Polisen att Lisa är funnen avliden.

Våra tankar finns hos de anhöriga. Vila i frid.

Ett stort tack till alla er som engagerat er i försvinnandet

Av hänsyn till anhöriga lämnar vi inga ytterligare kommentarer.

MPS avslutar 2015-06-13 08.00

Det står på deras Facebook sida, men inlägget har redigerats. Det kan tidigare ha stått något annat som akut skallgång eller så, och sedan redigerade man bara inlägget och skrev om att hon var funnen avliden. MPS avslutade 2015-06-13 08.00, inlägget skapades 10 Juni 12:40.

MPS hittade inte henne på onsdagen, dom redigerade bara ett gammalt inlägg på deras sida.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in