Männen har alltså arbetat på taket mittemot kaféet och har säkerligen vid flera tillfällen sett Lisa på sin arbetsplats, inte minst när hon blivit lämnad eller hämtad. Kanske har de vid något tillfälle ropat något till henne från taket eller utbytt några få ord när de har haft rast. Lisa har i alla fall troligen känt till männen och vetat att de arbetade mittemot. När flickorna på kvällen stängt ner kaféet och de andra två hade begett sig hem så gick Lisa mot sin moped. Hon slänger iväg meddelandet till sin far, sätter på sig hjälmen, sätter nyckeln i tändningen och gör sig redo för att ge sig av
när hon plötsligt hör någon kalla eller vissla på henne. Hon ser då en av männen komma gående och frågar om hon har möjlighet att kvickt hjälpa till med en liten sak vid ladan, som mannen och hans bror inte klarar själva. Lisa vill egentligen helst bara starta mopeden och köra hem, och kanske känner hon till och med ett visst obehag. Men hon vill inte vara otrevlig, och hjälpsam som hon är, så lämnar hon sina saker vid mopeden och nyckeln i tändningen och följer med med hjälmen på huvudet. Det skulle ju bara ta någon minut.
När de kommer till ladan så blir hon där överfallen och bortförd. Handsken tappas under fejden som uppstår.
Så kort sagt så tror jag att Lisa självmant följt med till ladan för att hjälpa till med något, vilket förklarar varför mopeden stod redo för avfart och hennes saker låg kvar vid den. Och hon följde med en man hon åtminstone hade sett förr och visste vem det var. Det är rimligaste förklaringen enligt mig. Tror inte det är svårare än så.
Och jag tror som sagt att kontakten är tagen av männen och inte Lisa. Hon har alltså inte kontaktat två litauer för att köpa sprit eller sälja sex eller vad det nu kan vara som tidigare ploppat upp i tråden. Hon ville hjälpa någon som hade bett om hjälp.
Vad det gäller motiv så tror jag inte på rånteorin överhuvudtaget. Troligtvis rör det sig tyvärr om ett sexualbrott av något slag. De hade spanat in henne från taket några helger och blivit upphetsade. Hon var ju en ung och söt tjej. Säkert tror jag inte att de direkt planerat att en dag våldta henne utan möjligheten öppnades upp av en tillfällighet just denna kväll när de observerat tjejerna komma ut från arbetsplatsen och två av dem kört iväg samtidigt som Lisa går bak till sin moped. Det har påståtts att de jobbade sex dagar i veckan men jag har egentligen inte sett några bevis på att de faktiskt inte befann sig på sin arbetsplats just denna söndagen. Taket var snart färdigt och de/chefen var ivriga att bli klara. Det kan även finnas andra anledningar till att de befann sig där denna kvällen.
Om man istället ska utgå ifrån det som framkom i litauisk media, att den ena är misstänkt av Interpol för trafficking så har de istället inne i ladan överrumplat henne för att föra bort henne levande och så småningom ut ur landet. Detta innebär att hon eventuellt kan ha hållits vid liv i flera dagar. Men de räknade nog inte med det massiva engagemang från polis och allmänhet som drogs igång och kände att det blev för hett för dem. De tog då hennes liv och dumpade kroppen på ett lämpligt ställe som de kände till, i motsatt riktning från polisens och missing peoples sökområde.
Vad tror ni om denna teorin? Kom gärna med invändningar om jag har missat något.
Bild på ladan där de arbetade och kaféet som Lisa jobbade på:
http://www.cdn.tv2.no/images/?imageId=7042627&width=972&height=547&digest=4b477 a8cde