Citat:
okay så om jag fattat dig rätt så är anarko-kapitalism = ingens rättigheter kränks? vad är detta för rättigheter? vart härleds dom ur? praktiskt tillämpning? har man rätten att äga mark? kan man via avtal sälja rätten till sin egna kropp till någon annan?
många frågor men det behövs ett svar på dom
gärna inga länkar till wall of text då jag inte orkar läsa. men om du förstår det på ett bra sätt så borde du kunna förklara till mig också.
peace
många frågor men det behövs ett svar på dom
gärna inga länkar till wall of text då jag inte orkar läsa. men om du förstår det på ett bra sätt så borde du kunna förklara till mig också.
peace
Det är inte bara att inga individuella rättigheter kränks, utan det är också att rättsliga konflikter blir lösta via ett polycentriskt system där olika organisationer konkurrerar med varandra om att tillhandahålla konfliktlösningar (d.v.s. marknadslag).
Rättigheterna är rätten till kroppslig integritet (man får bestämma över sin egen kropp) samt rätten att förvärva oägd egendom från naturen genom att använda den (homesteading-principen). I de här två rättigheterna följer alla andra rättigheter - som näringsfrihet, yttrandefrihet och rörelsefrihet. Den allra viktigaste rättigheten, som jag ser det, är "rätten till exit"/rätten till frihetligt utträde, att kunna gå ur staten och leva efter de frihetliga reglerna.
Det finns olika härledningar av dessa rättigheter ifrån olika moraliska principer. Två av dessa är:
1) varje individ har rätt att söka sin egen lycka - och för det behöver man kunna få styra sitt eget liv och få behålla det man producerar
2) för att komma fram till vilket samhällssystem som fungerar bäst måste folk få tillåtas att testa sig fram, man måste få vara fri att skapa ett helt kommunistiskt samhälle eller ett samhälle helt utan skatter för att komma fram till vad som passar en själv och andra bäst. (Med detta finns också argumentet att det är de som tror på en ideologi som borde testa den och att de som inte tror på det skall slippa det.)
Jag kan tyvärr inte sammanfatta all praktisk tillämpning av dessa regler - det kräver nog en bok plus en massa artiklar, eller flera böcker. Eller att ha hängt på det här forumet ett bra tag och läst alla diskussioner.
Ja, man kan äga land. Man kan temporärt hyra bestämmanderätten över sin kropp till en annan, men man har alltid rätten att ta tillbaka den.