Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abberik
De inser att kroppen legat i skjulet eller var det nu var kroppen låg, de inser att de hade kunnat göra någonting för att förhindra att det som händer händer. De inser hur mkt skit de kommer få iaf det kommer ut och de försöker mörka det?
Nu förstår du ju uppenbarligen inte hur en förundersökning drivs, hur och när man får använda tvångsmedel och hur man därför jobbar mot misstankegrader för att verktygslådan skall öppnas mer och mer. Hade du vetat det (bara att läsa rättegångsbalken) så hade du nog istället haft uppfattningen att det här hittills är en mycket bra bedriven förundersökning.
2015-06-13, 21:46
Medlem
fulnicks avatar
Det mest troliga scenariot enligt mig;

Den anhållna kvinnan som jobbat i cafeet förut var insatt i att de lämnade både dagskassan (inomhus) plus nyckeln utomhus (ladan?).
Gärningsmännen som jobbat alldeles intill har observerat att en av de anställda brukar åka moped därifrån. De planerar att hålla utkik efter ett tillfälle när mopedisten är den som åker sist i avsikt att tvinga henne att avslöja vart nyckeln finns för att kunna gå in och stjäla dagskassan och vad annat som kunde finnas av värde därinne.

Att det nu slumpade sig så att Lisa för första gången åkt moped till jobbet och också var den som blev sist kvar är inget annat än just en slump.
Sen har förmodligen deras övertalningsförsök gått helt och helvete och de har bragt henne om livet. Hur och vad som skett vill jag inte spekulera i, men själva händelseförloppet som ledde fram dit känns mer än rimligt enligt mig.
2015-06-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Aha, så kanske det var. Fick för mig att det var hennes tredje dag...

Vem som helst av de tre kan säkert ha "ansvarat för dagskassan".

om det stämmer att ägarens dotter jobbar på fiket så är det inte orimligt att hon hade dagskassan. Eftersom att LH blev kvar själv så kan de kanske ha misstagit henne för ägarens dotter.

Bara spekulationer!
2015-06-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKarlsson
Enligt tv2.no skall hon ha hittats i Martorp.

http://www.tv2.no/v/925064

Tror det stämmer
Granne på landet kan ju bo en bra bit bort
Medlem
snurresnigels avatar
Hade det skett en våldtäkt hade väl DNA självklart gått att koppla till litauerna? Väldigt nyfiken på vad obduktionen visar över hur hon dog! Det går väl helt klart oftast att fastställa hur någon dog vid en obduktion? Så har dom haft sex (vilket jag främst tror )åker väl dom dit?
Senast redigerad av snurresnigel 2015-06-13 kl. 21:50.
Medlem
Unikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Jag är fortfarande inne på att LH stoppades utanför huset där de 3 gripna bodde.

Om man via google maps tar en vägbeskrivning med CYKEL från Caféet till hemmet.
Så passerar kortaste väg förbi godsherren. Kortaste väg via Eniro ger samma sak.

Jag tror hon stannade för att hon kände igen dessa personer. De ville något.
Sedan gick allt fel. Man körde tillbaks moppen och ställde den bakom caféet, därför
fanns ingen hjälm med.

Intressant teori, ska ha den i bakhuvudet när jag fortsätter dubbelkolla allt i fallet.
2015-06-13, 21:48
Medlem
SmartSkalles avatar
Många amatörer här verkar tro att det var Lisa som låste stället som siste "man". Fatta att man inte det ansvaret till en nyanställd sommarjobbande 17-åring.
Det ligger an på ägaren eller till någon av de fast anställda.
Inbrottsteorin håler inte heller...OM nu dessa Litauer skulle göra inbrott för att smaska lite gratis kanelbullar skulle de mest troligt inte varit i farten i direkt anslutning till stängningen utan väntat in tills kusten var klar och mörkret lagt sig.
Det som lockade var givet en ursexig tonåring som man spanat in ett antal gånger när man fikat på stället och troligen konverserat med.
Frågan är bara hur de visste att hon skulle vara sist iväg...? Hur kunde de vara på plats precis inom den minut som det tar att komma iväg på moppen ?
Nästan så man kan tro att det var uppgjort på något vis...att hon hade gjort upp om en träff med någon av sina banemän.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Vad är det dom klantat till?

Varför genomsöktes inte gården/boden tidigare? LH kanske fanns där vid liv. Man koncentrerade tidigt på att söka i naturen. Man sökte på ett tidigt stadie efter en död kropp..inte en levande person.

I onsdags-torsdags bad polisen alla i området att kolla sina bodar/stall om LH fanns där. Detta arbete skulle polisen gjort själva..på ett tidigt stadie..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
För att det är magiskt. Det är den yttersta mardrömmen. En söt oskyldig flicka som dödas av en onskefullt pack av monster. Sommarsol, magi och en bortrövad prinsessa som blir ondskefullt mördad ute i skogen.

"Magiskt" kanske inte är det bästa ordvalet - detta är horror, äkta horror. Verkligheten överträffar dikten. Tänk er pappan som blir lite orolig för sin dotter, beger sig ut med bilen för att leta och kommer fram till en startklar moped där också dotterns tillhörigheter ligger. Och så vidare.
Totalt mörker. Klart media hänger på.

Dessutom har vi (majoritetsbefolkningen i Sverige) lättare att ta till oss ett fall som detta än t ex ett fall med någon arabflicka som försvinner och aldrig hittas igen. En sådan händelse skulle absolut väcka stor uppmärksamhet, men inte bli lika känslomässigt engagerande.

Är inte detta något man får lära sig på SO-lektionerna i grundskolan? Att folk skulle bry sig mer om att kungen ligger sjuk i influensa än att 500 pers dog i en båtolycka i Bangladesh samma dag...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abberik
De inser att kroppen legat i skjulet eller var det nu var kroppen låg, de inser att de hade kunnat göra någonting för att förhindra att det som händer händer. De inser hur mkt skit de kommer få iaf det kommer ut och de försöker mörka det?

Det här är ju bara antaganden av dig, det är ju bra mycket troligare att LH dog redan första kvällen och har legat död sedan dess. Sluta spekulera och låtsas vara supersnut.
2015-06-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulnick
Det mest troliga scenariot enligt mig;

Den anhållna kvinnan som jobbat i cafeet förut var insatt i att de lämnade både dagskassan (inomhus) plus nyckeln utomhus (ladan?).
Gärningsmännen som jobbat alldeles intill har observerat att en av de anställda brukar åka moped därifrån. De planerar att hålla utkik efter ett tillfälle när mopedisten är den som åker sist i avsikt att tvinga henne att avslöja vart nyckeln finns för att kunna gå in och stjäla dagskassan och vad annat som kunde finnas av värde därinne.

Att det nu slumpade sig så att Lisa för första gången åkt moped till jobbet och också var den som blev sist kvar är inget annat än just en slump.
Sen har förmodligen deras övertalningsförsök gått helt och helvete och de har bragt henne om livet. Hur och vad som skett vill jag inte spekulera i, men själva händelseförloppet som ledde fram dit känns mer än rimligt enligt mig.

Dagen innan sa de ju att de hade ungefär 100 besökare. Möjligtvis att de ville åt kassen men Lisa parkerade sin moped på fel plats (bakom cafeet).
2015-06-13, 21:50
Medlem
Shakeshakes avatar
Som jag tidigare skrev idag så blev hon rånmördad eller att grabbarna ville göra inbrott och Lisa i samband med det mördad eller medvetslös och dom bar med henne till platsen där hon hittades.. Det som däremot förbryllar mig är de fynd som hittats är på en väldans omväg till den plats där kroppen hittades.. Varför tog dom den vägen hem när dom bar på kroppen???? För om man tittar på kartan finns det ju en mycket närmare väg som går raka vägen till själva platsen där kroppen hittades.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in