Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 17:36
Medlem
Att skriva att Litauer dödade flickan för att de är Litauer (om det nu visar sig att det är så, vilket det lutar mot) är lika smart som att skriva att en Fet person dödade Engla för att han var Fet.

Folk som gör sådana här brott är alla människor, samma art alltså. Dock tillhör de en kategori som kallas fullblodspsykopater. Denna sort är mycket obehaglig, mycket avvikande, och kan som alla vet vara mycket farlig. De känner ingen ånger, ingen sorg, ingen skam, saknar mycket gällande känsloliv som andra har, framför allt empati. Därför är de kapabla till sådana här saker.

Ibland är de kvinnor också, även om det i dessa sammanhang är ovanligt. Att kalla dem ondskan är nära tillhands. Det som precis har skett är själva definitionen av ondska.
Senast redigerad av Klasina 2015-06-13 kl. 17:45.
Medlem
Alltså polisen vill ju inte säga att de grep GM i deras bostad. Därav det här snacket om "ca 500 meter" från senaste fyndplatsen osv. Däremot tyder mycket på att MP har stött på GM i närheten av den senaste fyndplatsen där de betedde sig misstänkt. De begav sig därefter hem till sin bostad och polisen följde efter.
Medlem
Kan det inte vara så att det sista fyndet som ledde till gripandet egentligen är den misstänkte kvinnan? Detta skulle kunna förklara att MGM var i kontakt med MP kort innan gripandet, dvs att kvinnan tog kontakt för att rädda sitt egna skinn och avslöjade männen. Således blir hon misstänkt för grovt skyddande av brottsling eftersom hon inte avslöjat männen i tidigare förhör.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Jag blir lite fascinerad av (över)tolkandet av kläderna. Det handlar om landsbygd och det är dessutom utanför arbetstid en fredagskväll. Klädseln på bilderna avviker inte nämnvärt från "sunkklädsel som inte gör nåt om den skitas ner" som är vanlig på landet.

Jag är alldeles svensk - men skulle polisen storma in och jag sen fastna på en mediebild när de släpat ut mig så tja... Jag har mörkt hår och för stunden har jag på mig ett par närmast antika skitfula gympanrallor anno 2000. En lindrigt ren pikétröja och en urtvättad, sliten hoodie som ser ut att komma från Myrornas ratade lager. Pricken över iet är ett par medfarna foppatofflor. Sådär ja - skulle passera som hemlös migrant på en nanosekund. Vilket är väldigt långt från sanningen... Sanningen är att jag varit i stallet och ska tillbaka och att jag är hemma på vischan och skiter fullkomligt hur jag ser ut, och hellre förstör gamla slitna kläder än nya med gräsklippning, stalljobb osv.

Så innan man dömer efter kläderna kanske man ska tänka efter lite. Grannen cyklade för övrigt nyss förbi i något som såg ut som farmors gamla städrock..

Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Men då betyder det ju att han inte vet och det ska han för han är professor!

Är ni tappade allihop? Det han pratade om var inte unga kvinnor som blev mördade, utan barn som försvinner och hittas dödade efter ett tag. Jag gillar inte heller Jerzy, men ni får för fan lugna ner er.

Eller har ni några andra förslag på minderåriga som försvunnit och sedan hittats dödade?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Ett fynd var den sista pusselbiten som gjorde att polisen slog till.. Ni minns också vad polisen sade " Någon har begått ett misstag här"..

Sade de det vid dagens PK?
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husmodern
Det stämmer inte med Martorp om man kollar de tekniker som grejar utanför ett vitt skjul med galler för fönstren - bilder från expressen. Det finns inte elstaket intill Martorps byggnader och inte heller är det så stökigt.

VAR hittades hon egentligen?

Hur vet du? Bilderna från google maps är inte tagna för en vecka sedan direkt. Mycket kan ha j´hänt sedan 2011 eller 2013 när nu deras bil var ute och fotatde.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Så MGM var/kom till sista fyndplatsen och pratade med MP och försvann sedan från platsen innan polisen kom dit, varpå polisen kommer ikapp MGM efter cirka 500 meter?

Vad jag inte förstår då är, hur tog sig MGM hem ifall polisen redan fått tag på dem? Varför släppte polisen dem så de kunde gå hem?
Presskonferens hjälper mig inte riktigt fatta vad som hänt där :S

De stoppades, id-kontrollerades och fotograferades av polis. Antagligen hade man inte tillräckligt på fötterna för att i det ögonblick plocka in dem.
Polisen återgick sedan till fyndet, varpå det inte tog mer än nån timme eller två innan de sedermera greps.
2015-06-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Så MGM var/kom till sista fyndplatsen och pratade med MP och försvann sedan från platsen innan polisen kom dit, varpå polisen kommer ikapp MGM efter cirka 500 meter?

Vad jag inte förstår då är, hur tog sig MGM hem ifall polisen redan fått tag på dem? Varför släppte polisen dem så de kunde gå hem?
Presskonferens hjälper mig inte riktigt fatta vad som hänt där :S

Polisen kanske kom "ikapp dom" precis när dom kommit hem. Om inte håller jag med om att det låter konstigt att dom enligt uppgift hämtades i hemmet.
2015-06-13, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Alltså polisen vill ju inte säga att de grep GM i deras bostad. Därav det här snacket om "ca 500 meter" från senaste fyndplatsen osv. Däremot tyder mycket på att MP har stött på GM i närheten av den senaste fyndplatsen där de betedde sig misstänkt. De begav sig därefter hem till sin bostad och polisen följde efter.

Det kablades ut i alla livesändningar både foto och film att de greps i bostaden.
Dock hade de kort därinnan påträffats OCH stoppats (detta sändes live stream på Expressen), och det skedde i närheten av en fyndplats, efter någonslags rondevous med MP.
2015-06-13, 17:39
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Folk som gör sådana här brott är alla människor, samma art alltså. Dock tillhör de en kategori som kallas psykopater. Denna sort är mycket obehaglig, mycket avvikande, och kan som alla vet vara mycket farlig. De känner ingen ånger, ingen sorg, ingen skam, saknar mycket gällande känsloliv som andra har, framför allt empati. Därför är de kapabla till sådana här saker.
.

Då gör du precis samma typ av typifiering. Psykopater är oftast varken våldsamma eller kriminella.
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Om jag ska hålla på och fantisera ihop motiv så håller jag med. Litauiska snuskgubbar blir förtjusta i kaffeflickan nära jobbet. Erbjuder sprit till skolavslutningen - hon tackar ja/nej. Lisa tackar nej till inviter. Manligt psykbryt följer på detta.
Det är nog så att litauerna har sett flickan och funnit henne attraktivt. Som en belöning för det hårda jobbet har de kidnappat henne för att våldta innan man åker tillbaka till Litauen. Kanske var det sista gången de skulle komma till Sverige och trodde de skulle komma undan rättvisan? Det låter okänslosamt och jag hoppas verkligen ingen av hennes släkt läser dessa spekulationer men för att förstå psykopater måste man tänka som en psykopat.

Anledningen till att de inte flydde stället kan bero på två orsaker. De ville bli av med kroppen innan avresa eller att de inte ville få uppmärksamhet för då skulle polisen vilja få tag på dem. Oavsett vad så gjorde polisen ett bra jobb. Vad skulle hända om de lyckades fly från landet och lyckades gömma den livlösa kroppen? Det skulle ta längre tid att lösa fallet. Det kan jag slå vad om.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Att skriva att Litauer dödade flickan för att de var Litauer (om det nu visar sig att det är så, vilket det lutar mot) är lika smart som att skriva att en Fet person dödade Engla för att han var Fet.

Folk som gör sådana här brott är alla människor, samma art alltså. Dock tillhör de en kategori som kallas psykopater. Denna sort är mycket obehaglig, mycket avvikande, och kan som alla vet vara mycket farlig. De känner ingen ånger, ingen sorg, ingen skam, saknar mycket gällande känsloliv som andra har, framför allt empati. Därför är de kapabla till sådana här saker.

Ibland är de kvinnor också, även om det i dessa sammanhang är ovanligt. Att kalla dem ondskan är nära tillhands. Det som precis har skett är själva definitionen av ondska.

Fullt friska och normala människor är också kapabla till detta i berusat och påtänt tillstånd. Droger/alkohol kan dessutom framkalla psykoser och vanföreställningar hos personer med svagt psyke/psykisk sjukdom (som då inte behöver vara psykopati). Även personer utan tidigare psykisk ohälsa kan drabbas av psykoser. Det sägs att en fjärdedel av alla psykoser sker hos personer utan tidigare psykosproblematik/psykisk ohälsa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in