Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 17:13
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-tr
Tror snarare tvärtom, en journalist på lokaltidning hade nog inte kunnat jobba kvar om det framkommer att personen trakasserat familjen. Det är betydligt svårare att försvara ett sådant övertramp om man måste se sina läsare varje dag i ögonen. Bor man på Södermalm är det lättare. Klart alla journalister är medvetna om var gränsen gå, det är ganska självklart att man inte gå in på en tomt vars ägare just precis fått reda på att dottern är mördad. Expressen och aftonbladet har flera gånger blivit påkomna med att trakassera familjemedlemmar som drabbats av fruktansvärda saker. Just nu är lisa-fallet den hetaste nyheten i Sverige och varje ny uppgift innebär stora pengar för tidningarna. Journalisternas jobb är att tjäna pengar åt sina ägare och då betyder de pressetiska reglerna ingenting.
Varför skulle då Aftonbladet gå ut och dementera det totalt? Varför inte ignorera det, om nu deras reportrar är de skyldiga?

Att medvetet blåljuga är generellt en dum sak att göra, särskilt i situationer du lika gärna kan vara tyst.
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
De har tillräckligt med material för att de skall delges den misstankegraden.( kanske fingeravtryck på mobilskalet) .

Först förhörs man sedan delges man misstanke. Förhören gav väl så mycket att de vill ha kvar henne.

Jo, men vad jag menar är att Jerzy Sarnecki sa i SVT att dessa än så länge bara är gripna och inte häktade. Det behöver inte alls vara dessa som är MGM. Och vad jag då menar, är att om man kan gripa en utav dem för skyddande av brottsling. Då måste man veta relativt mycket och därmed borde det vara klart att det är rätt MGM.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Det sägs att LH har blivit styckmördad och våldtagen!
Just drf poliserna inte mer vill lämna uppgifter och kommentera om hennes kropp.

Källa?
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Just drf poliserna inte mer vill lämna uppgifter och kommentera om hennes kropp.

Var "sägs" detta menar du?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0tatis
mp3-filen som las upp verkar faktiskt lite redigerad så polisen pratar långsammare mot slutet.

Ja, av en anledning kanske?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Hon kanske trodde att hon skulle köpa sprit, t.ex. från en polack med ett bra erbjudande och ett vodkalager i ladan?
Vill folk vara så vänliga att sluta posta så mycket förbannad skit i tråden, vilket gör tråden hopplös att söka på och hopplöst att göra sammanfattning då majoriteten av att som skrivs är skit och skit som svar på skit och rykten som svar på rykten som svar på skit?

Tänk efter för bövelen!

Tusentals människor försvinner i Sverige varje år. Den förkrossande majoriteten återfinns rätt omgående. Och inte ens de som är lite mer märkliga rubriceras genast som brott.

Vad tror du hade hänt om Lisa självmant hade rört sig från cafét till något hus i närheten för att köpa sprit (eller uträtta någon som helst form av okänt/oannonserat ärende?

Hade hennes försvinnande skett någon annanstans än den plats man direkt undersökte (baksidan av cafét) hade man inte omedelbart rubricerat det som människorov. Hade hon alltså utan att berätta för någon gått för att köpa sprit eller gjort någon som helst någon annanstans hade det tagit längre tid att avskriva de hypoteser som gäller i majoriteten av alla fall: gått vilse, rymt, hållit sig undan, bara ute på ärende med död mobiltelefon, etc, etc, osv, osv, etc.

Troligtvis finns omständigheter i direkt anslutning till cafét som talar för ett bortförande, eller så vet man av andra orsaker att just hon inte skulle/kunde gå någon annanstans i området för ärenden. Så hur man än vrider och vänder på det håller inte idéer om "skulle köpa sprit" eller liknande. Observera att detta är en slutsats man kan dra med minimalt med information, med information som var känd för en intresserad allmänhet redan sent i söndags - bara man tänker efter innan man postar bajs på FB.
2015-06-13, 17:14
Medlem
I følge Lituensk polii så kjørte de mistenkte en sølvgrå VW Sharan. Han yngste av de to MGM er tidligere hvert i Politiets søkelys.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Jag vet faktiskt inte hur det är att vara 17-åring i dag i det området, så huruvida det finns lättare sätt kan jag inte svara på.

Vad jag däremot kan svara på är att jag, och många personer jag känner, hamnade i många knepiga situationer bara för att få tag i alkohol under tonåren. Att köpa av en litauer på sin arbetsplats skulle jag kalla osmidigt, men långt ifrån otroligt ur ett rent perspektiv att få tag i alkohol som 17-åring.
Troligtvis visste inte Lisa det heller eftersom hon bodde 4,5 mil därifrån och endast varit där en handfull gånger. Och hennes arbetskamrater var ju 20+ så de hade väl inte tipsat henne, då kunde de ju lika gärna köpt ut kan man tycka.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Dom behöver inte trampa in hos alla människor, dom första man ska besöka är dom som sticker ut från mängden alltså dom utländska arbetarna.

Nej skall man gå efter statistik så är de första man skall besöka vänner och familj, sedan bekanta sedan ytligt bekanta och i sista hand ej bekanta inom området.
I första skedet så pratar man med potentiella vittnen i närområdet och med vänner och bekanta.
Genomsök av hus kan göras först när det finns konkret misstanke. Alltså knackar man på hos de närmaste i grannskapet och frågar om de sett/hört något. Och man Pratar med vänner och familj.
I det läget kan man inte söka igenom personers bostäder.

Myten om "den fula gubben" eller "stranger danger" och allt vad fan det kallas är otroligt seglivad och synnerligen idiotisk.

När det gäller kidnappningar så sker 90% av nära bekanta. När det gäller mord är det ca 85% som begås av nära bekanta.
Medlem
BRZMs avatar
Citat:

Ryktet gör gällande eller? Sluta skriv skit. Kom med konkret fakta istället.
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:

Var har du fått fram detta uppgifter om styckmord?Jag tror personligen att hon har blivit strypt efter en våldtäkt för att inte skrika och så, men jag kan ju ha fel där.
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzie-Borden
Har vi varit inne på teorin om svartsjuke drama än? Är det orimligt att tänka sig att BO eller någon av de anhållna var förtjusta i BO och det kan vara ett motiv till brottet?

Om jag ska hålla på och fantisera ihop motiv så håller jag med. Litauiska snuskgubbar blir förtjusta i kaffeflickan nära jobbet. Erbjuder sprit till skolavslutningen - hon tackar ja/nej. Lisa tackar nej till inviter. Manligt psykbryt följer på detta.
Senast redigerad av Ratad 2015-06-13 kl. 17:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in