Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 15:22
Medlem
Hold your horses! Vi ska inte skena iväg i makabra fantasier. Det finns väl ingenting i nuläget som tyder på att kroppen stympats?

Jag satt uppe i natt och tittade på pressträffen. Hon sa att de hittat "en avliden person", inte "kroppsdelar".

Och det som hittats har ju varit "små föremål som kan knytas till Lisa", så säger man väl inte om man hittat kroppsdelar? Det låter som smycken eller dylikt.
Medlem
vizsofiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annavaz
Varför skulle dom styckat henne, bara sjuka flashbackare som får för sig.
Hade dom styckat henne så hade dom väl också gjort sig av med kroppen, det är det som är vitsen med att mördare styckar en kropp.

Anledningen till att jag undrar är för att polisen är väldigt förtegen om hur hon har hittats, vilket i mina öron lät som att det inte var en vacker syn.
Medlem
Alltså något känns ändå inte rätt. Kan man verkligen vara så pass pantad att man gömmer kroppen i närheten av ens hem där människor vistas dagligen? Ett lik stinker något fruktansvärt efter ett tag, i sommarvärmen går det dessutom fortare..

Finns det någon som helst chans att den eventuellt, "riktiga" gärningsmannen har försökt leda all bevis till detta hus?

Jag menar, är man smart nog att vara kall och kvar på plats, vilket faktiskt är riktigt smart, hade dem dragit så hade dem genast blivit huvudmisstänkta, men för att sen gömma kroppen några hundra meter från deras hus och på en allmän plats där folk går runt hela dagarna? Känns jävligt konstigt men kanske över analyserar jag.
2015-06-13, 15:23
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Tycks vara ett ganska enkelt scenario, två fulla polacker/öststatare dricker vodka i huset dom bor i, drar ut en runda och ser tjejen varav dom försöker prata med henne, hon blir rädd och springer dom efter i full karriär, när dom kommer ifatt slås hon till marken och dom våldför sig på henne, avsvimmad så blir gm rädda och beslutar ta hem henne till bostaden eller dess närhet, nånstans dödas hon för att undvika upptäckt, nån av gm har tappat typ polskt ciggpaket el dylikt som riktar polisens uppmärksamhet mot polackerna..

Detta är inget enkelt scenario, bara fria fantasier.
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annavaz
Varför skulle dom styckat henne, bara sjuka flashbackare som får för sig.
Hade dom styckat henne så hade dom väl också gjort sig av med kroppen, det är det som är vitsen med att mördare styckar en kropp.

Senaste åren har vi haft flera styckningar tex i Boden och Askersund.

Polisen har ju inte sagt någonting, vi vet inte hur hon hittades.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Hold your horses! Vi ska inte skena iväg i makabra fantasier. Det finns väl ingenting i nuläget som tyder på att kroppen stympats?

Jag satt uppe i natt och tittade på pressträffen. Hon sa att de hittat "en avliden person", inte "kroppsdelar".

Och det som hittats har ju varit "små föremål som kan knytas till Lisa", så säger man väl inte om man hittat kroppsdelar? Det låter som smycken eller dylikt.
Du menar nog styckats och inte stympats.

Gäller att använda sig av rätt ord, lätt att det skenar iväg mer än vad det redan har gjorts.
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Jag känner väl till fallet och det var ingen lag som möjliggjorde detta. Och det går fortfarande att fria om bevisningen inte håller mot två misstänkta. Din okunnighet är generande. Hur såg lagen ut innan då, citera den! (Du kan inte för du har fel)

Du påstår alltså att det INTE gjordes en lagändring efter Lindomefallet ?
Nja, praxis har däremot ändrats en del, åklagarna gör fler yrkanden och förundersökningarna är oftast inte fullt så usla som i Lindomefallet.
Dömandet har också utvecklats i flera delar. För en enkel genomgång se t ex denna uppsats.
2015-06-13, 15:24
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vizsofius
Anledningen till att jag undrar är för att polisen är väldigt förtegen om hur hon har hittats, vilket i mina öron lät som att det inte var en vacker syn.

De har redan förklarat att de inte vill släppa alla detaljer pga av utredningen, det kan påverka vittnen etc. Och vad spelar det för roll? Flickan är död, måste du gotta dig i morbida detaljer?
2015-06-13, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Det är väl ändå jävligt ovanligt med styckmord.

Jag tror att polackerna hade spanat in henne eftersom dom jobbade mitt emot och sen har dom våldtagit och dödat henne.

Så är det ett groteskt sexualbrott lika de i Indien, där hängde de upp en trettonårig flicka i ett träd när de var nöjda på sex
2015-06-13, 15:25
Medlem
Tomatos avatar
Jag har ingen närmare koll på var kollegorna bor. Kan det vara så att den andra tjejen på moppen brukar vara den som tar med sig dagskassan? Sånt brukar kriminella ha full koll på, särskilt om de jobbat i byggnaden intill.
Hon åkte ju tidigare denna dag, så kan snubben sett att det varit mycket folk i caféet under helgen, och tagit för givet att tjejen på moppen, i vanlig ordning, hade dagskassan med sig runt hörnet?
2015-06-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePhantom
Man använder idag lagvägar som menar på att man "i samråd med, "agerat oaktsamt" etc vilket gör att man inte kan friskriva sig.

Oaktsamhet är inte relevant för t.ex Lindomefallet.
"I samråd med" kräver att åklagaren kan bevisa att man aktivt deltagit i brottet. Exempelvis 2personer knivhugger en tredje som avlider. Åklagaren kan inte bevisa exakt vem som utdelade det dödande hugget men att bägge var delaktiga och agerade i samråd.
Oaktsamhet(eller likgiltighetsuppsåt) och samråd är inte "lagvägar" eller nya lagar det är praxis från HD. Relevanta lagar är inte ändrade.

Ett exempel på att agera i samråd var Malexander morden. Där kunde man inte avgöra exakt vem som avlossat de dödande skotten man man kunde bevisa att samtliga misstänkta varit aktiva och skjutit mot polisen samt att de agerat tillsammans.

I Lindomefallet kunde inte styrkas vem som begick brottet eller om bägge var på plats när det skedde.
Det kunde ha varit bägge två tillsammans eller en av dem medan den andre sov eller så kunde det ha varit en tredje okänd person.
Med de bevis som fanns att tillgå då skulle det högst troligt bli friande dom idag med.
2015-06-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eftersom det skall handla om två bröder så blir "son" jäkligt långsökt. Givet åldern på de gripna handlar det inte heller om föräldrar/barn .. om du inte tror att en liten parvel begått brottet.

OKej, så de är två bröder alltså. Visste inte dem släppt uppgifter på åldern hos dem gripna.
Men förstår fortfarande inte varför dem inte lämnade landet efteråt? Eller va dem för korkade för de? Tänkte dem ville ha lite mer pengar innan hemresan.

Nu är den stora frågan motivet. Va dolde dem egentligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in