Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 15:27
Moderator
v50s avatar
Vill ni diskutera varför det här fallet har uppmärksammats så mycket i dagstidningar och sociala medier jämfört med andra fall så starta då en tråd i t.ex. Media & journalistik (sök först det kan finnas en tråd om det redan), här i tråden tar man upp det aktuella brottet.

/ Moderator
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag har ingen närmare koll på var kollegorna bor. Kan det vara så att den andra tjejen på moppen brukar vara den som tar med sig dagskassan? Sånt brukar kriminella ha full koll på, särskilt om de jobbat i byggnaden intill.
Hon åkte ju tidigare denna dag, så kan snubben sett att det varit mycket folk i caféet under helgen, och tagit för givet att tjejen på moppen, i vanlig ordning, hade dagskassan med sig runt hörnet?

Ja det kan vara ett troligt scenario. LH har hjälmen på sig och gm ser inte att det är hon utan tror att det är cafeägarens dotter eftersom hon också har en moped.
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Detta är inget enkelt scenario, bara fria fantasier.

Ja det får vi se men allt pekar i den riktningen..
Medlem
Jobbar rättsmedicinare på helger eller skjuts undersökningen upp till måndagen? Förstår att de ibland kan behöva åka ut till brottsplatser dygnet runt i nödfall, men gör de en noggrann obduktion helgtid?

Förvisso lär ju ingen info släppas förrän kring denna obduktion förrän förundersökningen är klar, men ändå..
2015-06-13, 15:28
Medlem
Jag instämmer med de som tror att flickan utsatts för fruktansvärd behandling sedan hon mördats (ni vet vad jag menar).

Ett par stycken från Missing people kunde ju inte hålla tätt utan två tjejer som gjorde ett fynd i ett dike har sagt till journalister att de blev mycket upprörda över fyndet som gjordes (och nej jag tror inte vi talar om under kläder här). Ganska kort tid efter det greps personerna och uthuset spärrades av och fylldes med tekniker i skyddskläder och munskydd.

Att journalisterna har stört polisens arbete har nog varit uppenbart för folk som följt rapporteringen på webben, och nu sa ju också polis det på presskonferensen uppmanade journalisterna att låta polisen sköta sitt arbete, som inte består i att svara på journalisters frågor. Att pressen dessutom stalkat den sörjande familjen drar ju skam över den yrkeskåren, de journalister som beter sig så tycker jag borde få sparken om det gick rätt till.

Men sammanfattningsvis tycker jag det verkar som om ett mycket grovt brott har begåtts och att det är svårt störda personer / person som varit framme. Enda trösten är som sagt att det är mycket ovanligt. Förra gången var det Anders Eklund som var framme.
2015-06-13, 15:30
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Tar tillbaka allt. "där påträffar vi lisa senare." Såg ut och hördes bara som att han avslutade meningen helt tvärt och kom på att han sakt för mycket.

Nån skrev att man funnit kroppen SÖDER om cafet men det stämmer väl inte? Det var i huset dessa killar greps i som man hittade hon?

I Martorp.
2015-06-13, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Jobbar rättsmedicinare på helger eller skjuts undersökningen upp till måndagen? Förstår att de ibland kan behöva åka ut till brottsplatser dygnet runt i nödfall, men gör de en noggrann obduktion helgtid?

Förvisso lär ju ingen info släppas förrän kring denna obduktion förrän förundersökningen är klar, men ändå..

Polis och rättsväsende arbetar dygnet runt ja. Obduktioner kan göras vilken tid på dygnet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasnilsson
Alltså något känns ändå inte rätt. Kan man verkligen vara så pass pantad att man gömmer kroppen i närheten av ens hem där människor vistas dagligen? Ett lik stinker något fruktansvärt efter ett tag, i sommarvärmen går det dessutom fortare..

Finns det någon som helst chans att den eventuellt, "riktiga" gärningsmannen har försökt leda all bevis till detta hus?

Jag menar, är man smart nog att vara kall och kvar på plats, vilket faktiskt är riktigt smart, hade dem dragit så hade dem genast blivit huvudmisstänkta, men för att sen gömma kroppen några hundra meter från deras hus och på en allmän plats där folk går runt hela dagarna? Känns jävligt konstigt men kanske över analyserar jag.

Håller nog med dig, låter helt enkelt mystiskt.
Det hade varit otroligt smart av dem att leka med polisen och få polisen och MP att leta i närheten av kafét pga utspridda föremål, samtidigt som de tar kroppen längre bort med bil, kanske till en annan stad och dumpar kroppen där. Då hade de inte varit oroliga för att polisen skulle vara efter dem då polisen tror att Lisa befann sig i närheten av kafét och letade just där.

Men nu visade det ju sig att kroppen inte var långt ifrån "fynden" som hittats, och även deras boende. Antingen har de slängt ut allt i panik, eller så är det Lisa som gjort det, eller så är de otroligt ointelligenta och trodde att de skulle komma undan, eller så är det helt enkelt en fjärde person som finns med i bilden som försökt få gästarbetarna att se misstänkta ut.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph

Det skjuts normalt upp - och inget säger heller att det kommer ske på måndag.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halmstadbo
Indirekt har ju gubbfan stor skuld i det, som (vad vi vet) inte angett dessa som tänkbara gm, då saker hittats på hans ägor men gissningsvis var det väl viktigare att inte bli påkommen av skatteverket för svartjobbare, än att rädda livet på tösen, eller om gubben själv varit med. Svin hela högen!

Då det är hans ägor och att de misstänkta kommit i omgångar under flera år gör att han har ett ansvar i det hela. Han kommer naturligtvis med i utredningen och hans skatteuppgifter kommer att granskas.

Det kan ju vara så att han undanhållit information..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Jag instämmer med de som tror att flickan utsatts för fruktansvärd behandling sedan hon mördats (ni vet vad jag menar).

Ett par stycken från Missing people kunde ju inte hålla tätt utan två tjejer som gjorde ett fynd i ett dike har sagt till journalister att de blev mycket upprörda över fyndet som gjordes (och nej jag tror inte vi talar om under kläder här). Ganska kort tid efter det greps personerna och uthuset spärrades av och fylldes med tekniker i skyddskläder och munskydd.

Att journalisterna har stört polisens arbete har nog varit uppenbart för folk som följt rapporteringen på webben, och nu sa ju också polis det på presskonferensen uppmanade journalisterna att låta polisen sköta sitt arbete, som inte består i att svara på journalisters frågor. Att pressen dessutom stalkat den sörjande familjen drar ju skam över den yrkeskåren, de journalister som beter sig så tycker jag borde få sparken om det gick rätt till.

Men sammanfattningsvis tycker jag det verkar som om ett mycket grovt brott har begåtts och att det är svårt störda personer / person som varit framme. Enda trösten är som sagt att det är mycket ovanligt. Förra gången var det Anders Eklund som var framme.

Det dessa tjejer ska ha hittat var skelettdelar, men från ett djur. Polis kunde avfärda ganska snabbt att det hängde samman med Lisa. Det fyndet gjordes in igår utan i torsdags om jag inte missminner mig..
2015-06-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bastard666
Nej,däremot gick det att skylla på varandra och kunde man inte bevisa vem som gjort vad så gick man fri.(lindomefallet med pundarna som slog ihjäl gubben med stekpanna)

inte riktigt så,
det var främst åklagarens blunder, bara en av dom åtalades för mord, eftersom man utgick från att den "historiskt sett mest våldsamme" skulle vara GM,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lindomefallet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in