2015-06-13, 12:43
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Ja!
På vilket sätt är det positivt med en prinsessa som omnämns som fd porrstjärna och strippa i utländsk press (annat än att det bidrar till monarkins sönderfall vilket i och för sig inte är mig emot)?
Citera
2015-06-13, 12:49
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag ser en jättesöt tjej som dessutom har ett stort driv i sig. Fantastiskt trevligt att en så begåvad människa nu ska få representera Sverige. Och så roligt att de är så kära i varandra

Noterar att du inte svarat på mitt inlägg till dig angående på vilket sätt Sofia stärker Sveriges varumärke när utländsk media refererar till henne som fd porrstjärna, strippa osv.
Klyschor är lätt att häva ur sig, att backa upp dem med vettiga argument är en helt annan sak.

Finns betydligt mer lämpade tjejer med bättre bakgrund än Sofia som är söta och har driv.
Och återigen, det är lätt att ha "driv" när man backas upp av kungahuset och dess kontakter. Alla dörrar öppnas utan motstånd.
Citera
2015-06-13, 12:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
På vilket sätt är det positivt med en prinsessa som omnämns som fd porrstjärna och strippa i utländsk press (annat än att det bidrar till monarkins sönderfall vilket i och för sig inte är mig emot)?

Så känner jag också. Jag är egentligen mot monarkin, och det enda goda med Sofia är att hon kan driva fram en folkomröstning 30 eller 40 år tidigare än den skulle ha kommit, om en naturlig utveckling fått fortsätta.
Citera
2015-06-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botobi
Prinsessan Marie-Louise blev ju av med prinsesstiteln när hon gifte sig med ""en av folket", vilket jag tycker är en självklarhet.

Märtha-Louise blev inte av med sin prinsess-titel. Hon avsade sig den.
Citera
2015-06-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip

Jag tror att hon fick "välja" att antingen säga ifrån sig den eller att inte gifta sig med Ari. Hur som helst så var det rätt
Citera
2015-06-13, 13:20
Medlem
Figzys avatar
Då var den stora dagen här, mina Flashbackdamer- och herrar.

Nu skrivs svensk monarki-historia!

HKH Prins Calle Phille får sin Sofia, som får titeln Hennes Kungliga Utvik Prinsessan Miss Slitz.

http://imgur.com/a/ByNSm (Med eloge till FB-användaren som ursprungligen gjorde de två collagen).

Trevligt att se att utländsk media till viss mån, fortfarande kan jobba objektivt i alla fall.
De stora svenska tidningarna vad jag kan se, är alldeles i extas av rojalistisk yra.

Yahoo! News skojar till det lite:

"Hellqvist, a slender and elegant brunette, is a 30-year-old commoner known for her infectious gap-toothed smile and easygoing ways."

http://news.yahoo.com/reality-starlet-weds-swedish-prince-101041703.html

The Independent har också en fin artikel:

"She has also been photographed topless with a boa constrictor for men’s magazine Slitz."

http://www.independent.co.uk/news/people/swedish-prince-to-marry-former-topless-model-and-reality-star-10317708.html

The Guardian publicerade en artikel igår, med republikaners perspektiv:

"Prince Carl Philip’s marriage to the former reality TV star Sofia Hellqvist comes at a time when support for the country’s monarchy is at an all-time low"

http://www.theguardian.com/world/2015/jun/12/sweden-royal-wedding-republican-sentiments-rise
Citera
2015-06-13, 13:43
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På vissa sätt blir samhället bara sämre och sämre. För 40 år sedan hade det fortfarande inte kunnat hända. Då hade C F fått ha henne som sin frilla i så fall, och gifta sig med någon lämplig.

Utvecklingen går tyvärr bakåt på många plan och samhället är i förfall.
Vad som händer med kungahuset är därför ett tecken i tiden.

Ja, han hade fått välja på att gifta sig med någon mer lämplig eller gifta sig med henne och avsäga sig titeln. Inte svårare än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så känner jag också. Jag är egentligen mot monarkin, och det enda goda med Sofia är att hon kan driva fram en folkomröstning 30 eller 40 år tidigare än den skulle ha kommit, om en naturlig utveckling fått fortsätta.

Jag är också emot monarkin och instämmer med vad du säger. Man får hoppas att urholkningen av monarkins centrala kärna - att kungahusets medlemmar ska stå över folket - bidrar till dess förfall men med tanke på hur allting accepteras i dagens samhälle (vilket vi även ser flera exempel på i denna tråd) så kommer vi väl snarare om några år att ha ett kungahus bestående av piercade/tatuerade män och kvinnor som är 5 gånger frånskilda och har barn med lika många fd partners. Lägg till ett homosexuellt par också, eller varför inte ett transexuellt som verkligen ligger i tiden nu. Toppa med några zigenare som plockats från närmaste gathörn (hej, vem som helst kan bli prins/prinsessa ju), tungt kriminella och prostituerade. Sen är kungahuset närmast komplett. För Sverige i tiden.
Citera
2015-06-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip

När hände detta ? Så vitt jag vet så är hon fortfarande prinsessa
Citera
2015-06-13, 13:48
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Naturligtvis inte hora i den meningen att hon tagit betalt för sex. Om det vet vi inget. Men i den meningen att hon skulle vara lösaktig, fallen kvinna, madrass, slampa, vandringspokal, etc. etc. håller du igång. Din andemening är att flickor som ska bli prinsessor ska vara fina flickor, och någon annan kvalitet har du inte lagt in.

Ja, flickor som ska bli prinsessor SKA vara "fina flickor"! Så är traditionen som dock har uppluckrats under de senaste åren vilket knappast är förvånande eftersom samhället faller samman på alla områden. Själva poängen med monarkin är just att kungahusets medlemmar är högre stående än folket/undersåtarna. Något som i historien grundar sig i synen att monarken är gudarnas representant på jorden. Det är vad man skriver under på som anhängare av monarkin, den centrala kärnan av dess väsen. Att kompromissa kring detta koncept och göra vem som helst till prins/prinsessa innebär att monarkins ställning och betydelse helt försvinner, vilket i förlängningen innebär att det är meningslöst att bibehålla (inte mig emot dock).

I dagens samhälle är många dessvärre giriga och styrda av sitt ego. Man vill både ha kakan och äta upp den. Därför krävde Haakon i Norge att få gifta sig med sin Mette Marit utan att behöva göra avkall på sin kronprinstitel och nu ser vi Carl-Philip göra detsamma (dock ej som kronprins). Tidigare i historien skulle detta vara en omöjlighet, se t ex Edvard VIII av Storbritannien som abdikerade för att kunna gifta sig med den två gånger frånskilda amerikanskan Wallis Simpson. Med dagens "låt-gå-mentalitet" luckras gränser upp i absurdum. Alla kan vara Lucia, alla kan vara prinsessa... Anything goes. Det säger sig självt att hela konceptet faller om vem som helst från folket, inte minst en simpel Paradisebrud och utvikningstjej, kan inträda i monarkin och föräras titeln ”kunglig höghet”.
Vill man frångå monarkins traditionella roll på det sätt som sker alltmer idag så kan vi lika gärna sätta vilka personer som helst där och ge dem en kunglig titel. Varför inte ha auditions à la Idol och byta ut dem varje år? Vem som helst kan ju bli prins/prinsessa…

De kungliga ska givetvis kunna gifta sig med vem de vill MEN inte inom monarkins gränser.
Heders åt de som avsäger sig sina titlar som t ex Märta-Louise i Norge när hon gifte sig med Ari Behn. Om alla kungliga på samma sätt hade tvingats att välja mellan kärleken och den kungliga titeln så hade monarkin till slut fallit på sin egen orimlighet och fått en naturlig upplösning.

Citat:
För att förstå sammanhanget här med HKH Prinsessan Utviket. Är dina eventuella döttrar och söner oskulder tills de gifter sig?
Allt är inte svart eller vitt. Det finns en jäkla massa nyanser mellan att vara oskuld när man gifter sig och att göra utvik från 16 års ålder + medverka i Paradise Hotel. Är man långt ut på trashy-skalan är man givetvis INTE lämplig att få titeln prinsessa och kunglig höghet. Detta säger sig självt. En zebra kan aldrig bli en häst även om du målar över ränderna...
Citera
2015-06-13, 13:50
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden-Tie
När hände detta ? Så vitt jag vet så är hon fortfarande prinsessa

Hon är fortfarande prinsessa men miste titeln "kunglig höghet" i samband med giftermålet.
Citera
2015-06-13, 14:18
Medlem
Många av oss mödrar är nog glada att vi slapp Sofia som svärdotter, men kungen prackar på oss Sofia ändå, med att ge henne titel HKH Prinsessa av Sverige. Kraven att få en sådan titel borde vara skyhöga. Nu tycker jag, kungligheterna är inte finare än någon av oss, utan t o m sämre än de flesta. Jag skulle aldrig i livet fått göra vad Sofia gjort. Då hade mina föräldrar skämts ihjäl.
Citera
2015-06-13, 14:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botobi
Jag tror att hon fick "välja" att antingen säga ifrån sig den eller att inte gifta sig med Ari. Hur som helst så var det rätt

Märtha Louise är fortfarande prinsessa. Det var "HKH" hon blev av med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in