Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 12:57
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hela situationen är hemskt tragisk och just nu vet vi inte vad som hänt och vilket motiv gärningsmännen har så jag avstår från ytterligare spekulationer.
Däremot har jag en annan fråga: Varför flyttade caféet från Varnhem?
2015-06-13, 12:57
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
En likhund kan fortfarande känna av den doften även om den är nedgrävd. Speciellt om den inte varit nedgrävd en längre tid.

Är rädd för att hon utsatts för våldtäkt och kroppen är skadad och misshandlad och ej nergrävd utan flyttad från mordplatsen till olika platser Det är vad magkänslan säger tyvärr..
2015-06-13, 12:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
En likhund kan fortfarande känna av den doften även om den är nedgrävd. Speciellt om den inte varit nedgrävd en längre tid.
Lik har en tendens att lukta mer - inte mindre - när det gått om en tid.

Det är alltså starkare lukt från ett lik som legat några dagar än från ett färskt lik.
2015-06-13, 12:58
Medlem
Scientia-Viss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Kroppen har flyttats runt? Seriöst? Hon hittades i det avspärrade området, som bevakats dygnet runt av polis. Antagligen grävde GM ner kroppen, annars hade hundar känt liklukten.

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hur skulle kroppen kunnat flyttats runt med tanke på sökningspådraget?

Men då är det ju ett riktigt fuck-up. Att inte undersöka de största gårdarna i närheten... Mina 5 cent läggs på att de inte ens haft en hund i närheten av denna gård. Det räcker inte att gräva ned någon. Hundar får vittring på väldigt långt avstånd oavsett.

I teorin kan hon ha varit kidnappad och levande, men eftersom att GM inte kunnat röra sig fritt kan hon dött av uttorkning. Men framtiden lär väl visa vad som hänt.
2015-06-13, 12:59
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag håller i princip med dig om allt utom att det skulle vara mindre farligt med anställda av annan etnicitet. Hade han anställt sådana som Andreas Johansson och hans nazistpolare skulle hade det inte varit bättre.

Möjligen kan det vara så att kriminella rika personer har kriminella personer som gårdvarar och alltiallo, ger dem låg lön och är medvetna om att de sysslar med kriminell verksamhet, ibland kanske på uppdrag av arbetsgivaren själv.

Men när det gäller ansvar så är det stor skillnad på att anställa icke-svenskar och på att medvetet anställa kriminella gäng.

Det menar jag inte heller, vad jag menar är att dessa personer anhållna är med 99.9% dömda för andra våldsbrott/inbrott/bilstöld/liknande ingen börjar den brottsliga karriären med våldtäkt/mord.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Eftersom dom misstänkta är utländska gästarbetare, kan det röra sig om hatbrott i det här fallet?

Nej
Medlem
Proclaimers avatar
Har aldrig hört rubriceringen "grovt skyddande av brottsling" förut. Vad kan det innebära? Det måste ju nästan angränsa till medhjälp?
Medlem
Är det bekräftat att det var MP som hittade kroppen?
2015-06-13, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag tycker också att man kan ifrågasätta polisens arbete och de prioriteringar som gjordes alldeles i början av denna utredning. LH blev anmäld som försvunnen relativt snabbt redan på söndagen, men polisen väntade i hela tre dygn innan MPS sattes in för sök. Det var först då som de flesta fynd gjordes. Jag har full förståelse för att polisen till en början sökte efter en levande LH men ju längre dagarna gick förstod man att hon inte kunde vara vid liv längre, men det är klart att man fortsätter att hoppas ända tills man hittar henne.

Det är lätt att sitta här i efterhand och ha åsikter på polisens arbete, men att vänta i flera dygn med att kalla in MPS var enligt mig fel prioritering. I och för sig hade man antagligen inte hittat LH levande även om man hade hittat henne redan på måndagen då jag tror att GM dödade henne samma dag som hon försvann dvs, på söndag kväll.
Det är stora områden som skall sökas av och allt efter som man hittade LH's tillhörigheter närmade man sig till slut byggnaden där hon hittades. Det som jag fann oroväckande gällande prioritering av sökområde var att man inte sökte av den plats där LH senast setts i livet. Man hade inte heller sökt av den container som ligger i direkt anslutning till LH's försvinnande - detta gjordes inte förrän efter flera dagar. Nu vet vi ju inte exakt vilka grannar/personer som förhörts om deras iakttagelser, men jag förutsätter att de personer som bor och arbetar i området har förhörts i ett tidigt skede av polisen. Det kan väl i alla fall inte ha varit en nyhet för polisen att det bor säsongsarbetare i närområdet. Dessa utländska individer har av en anledning till befunnit sig i LH's närhet då de anlitats för diverse arbete av en granne i trakten. I och med denna information om grannar och kombinationen av gjorda fynd (pekar mot platsen där LH hittades) bör polisen redan i ett tidigt skede ha kollat upp de MT. Jag menar att vi i tråden var tidigt ute med spekulationer gällande vem som kunde vara inblandad i LH's försvinnande. Alla personer/grannar, vänner mm. ligger högst upp på listan av potentiella GM.
Nu vet vi inte när/om grannar blivit hörda men de flesta förstod att hon skulle hittas i närområdet, som sagt, det är lätt att vara efterklok.
Jag är glad att hon ändå hittades ganska fort så att föräldrar och vänner kan få ett avslut på eländet.
Nästa gång en person försvinner kan det vara bra att sätta in MPS så fort som möjligt för att prioritera liv istället för tekniska spår. Då kanske det finns en chans till att hitta personen vid liv.
Du övervärderar missing people. Missing people är vanliga personer utan någon utbildning i hur de ska bete sig. Jag känner till ett fall där en virrig gamling dog, för missing people hade sprungit runt och virrat utan någon systematisk sökplanering. Pga detta dog gamlingen, för hundarna kunde inte få upp spår.
20 utbildade poliser, eller 200 virrpannor som vill gott? svårt val?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Lik har en tendens att lukta mer - inte mindre - när det gått om en tid.

Det är alltså starkare lukt från ett lik som legat några dagar än från ett färskt lik.

och samtliga 1000 frivilliga från Missing People gick inte runt med varsin likhund.. finns såklart begränsat med likhunder vilket gjorde det omöjligt att söka av ett så stort område.
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Borde inte LH föräldrar nu stiga fram och tacka alla som har hjälpt till att leta efter deras dotter!
Jag förstår att de mår förjävligt men de borde ju ha kommentarer över händelsen.
Lider med de oerhört mkt och hoppas de finner styrka!
Tacka ? tror du allt är över för de stackars föräldrarna och dess vänner och anhöriga? neeeeeej..en lång väg har de framför sig med ,polisutredningen,och den rättegång som ska bli och tänk ,dig att sitta där öga mot öga med GM och höra hur det gick till när deras dotter blev mördad/dräpt
sen all sorgearbete och begravningen som ska hållas,,och all media som hela tiden är som gamar
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Är det bekräftat att det var MP som hittade kroppen?
POLISEN hittade henne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in