Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 09:58
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Varför ska jag lyssna på vad du säger när du bara svamlar? Jag har inte diskuterat 10 olika boenden, jag diskuterade polisens möjligheter att gå in i huset där de tre nu anhållna befann sig.

Detta kan sedan givetvis appliceras på flera olika byggnader mm, så länge förutsättningarna är uppfyllda vid varje enskilt beslut.

Sluta blanda ihop saker och ting.

Detta blir mitt sista svar till dig, nej <== NEJ, man kan inte "applicera" ett beslut på ett annat hus eller byggnad på en 21:a, missar du på en sådan så får du knappast en ny, utan du får snarare ett nytt jobb. Är man duktig på det man gör i fall som detta så letar man inte igenom 17 olika hus, det finns inte en möjlighet att man får det tyvärr. Sluta titta på film. Detta är Sverige, ett samhälle som bygger på medborgarnas rättigheter, inte på polisens, militärens eller ens på sjöräddningen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Vad är det för löjliga fasoner poliser kör med?!?

Vrf berättar de inte i vilken skick kroppen har hittats?
Så många som har följt det här och som har försökt att hjälpa till måste väl oxå få veta hur och var kroppen låg nånstans.

Sverige är så snåla med information!! UUUUSCH!!!

Det handlar inte om att tillfredsställa nyfikenheten ifrån de som letat eller allmänheten i första hand efter ett sådant fynd, med all respekt för familjen så måste även de i första hand få veta vad som hänt, man vill heller inte ge ut för mycket info om saker man inte vet säkert då press ofta kan vrida o vända lite på saker eller rent av tolka fel. Man är helt enkelt försiktig i början och en förundersökning av tekniker vid en brottsplats tar väldigt lång tid. Man berättar inte rakt ut direkt hur kroppen legat eller vad som kan ha hänt. Jag tror faktiskt att fyndet av kroppen gjordes rätt sent eftersom att pressträffen skedde så sent, Jenny Widén anlände runt 00:05 och vid 00:22 öppnade hon munnen angående vad som hänt. Fördröjningen i för pressträffen gick ifrån 23:30 till 00:20.. Jag tror det hela skedde rätt snabbt.
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
I det här fallet skall vi skilja på gästarbetare och invandrare.

Instämmer. Det här har ju ingenting med någon invandringspolitik att göra då de misstänkta är hitresta från annat EU-land. Vi har ju fri rörlighet inom EU. Flykting och migrationspolitik är ju något helt annat. Sådana frågeställningar känns därför som de borde ligga helt utanför tråden. De är fullständigt irrelevanta i det här caset.
Medlem
Är detta en av de anhållna?

http://www.swedensmostwanted.se/jasiulewicz-maciej
2015-06-13, 09:59
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Vi var ganska många som tidigt drev spåret om utländska gästarbetare.

Den som bär på ett stort ansvar för att inte Lisa hittades tidigare är Arne Jönsson. Han har undanhållit uppgifter som borde kommit polisen till dels tidigt i utredningen. Kanske hade man hunnit finna Lisa vid liv?

Jag repostar mitt mail jag skickade till journalisten Malin Wigen i torsdags vid lunchtid.

-------------------------------------//

Hej Malin.

Har följt nyhetsrapporteringen kring försvinnandet av Lisa Holm i media och på Flashback.

Några saker som bör uppmärksammas innan det är försent.

Ca 5 minuter från cafeet ligger Dafgårds food. Där har det under det sista halvåret pågått ett stort bygge.
Dafgårds

Dafgårds
Dafgårds Dafgårds is next to Martorpsbäck and is located in Västra Götaland, Sweden. Dafgårds has a length of 1.43 kilometres. landuse: industrial Latitude: 58°30'42.84" Longitude: 13°17'48.48"
Visa på se.geoview.info
Förhandsgranskning av Yahoo

Vet ej vilket bolag som har entreprenaden men det skall jobba ca 50 utländska gästarbetare där. I huvudsak från Ukraina.

Att kolla upp folkbokförda sexualförbrytare i området är lätt men gästarbetarna vet man ingenting om. Vore intressant att pusha polisen så detta inte missas. Bygget går mot sin slutfas så snart åker dom hem. Kanske kan man få polisen i deras hemland att lämna ut brottsregister. Hursomhelst viktigt att kartlägga namn osv på dessa innan det är försent.

Dom har iallafall lokalkännedom och kan knytas till området.

En annan sak är den ombyggnation som verkar pågå i ladan där Lisas handske hittas.. Det finns bilder där det står grävskopor i ladan. Här är det givetvis intressant att ta reda på vilket företag som har entreprenad och vilka som jobbat där.
Här har vi en direkt koppling till den förmodade brottsplatsen.

Det skall även ha försekommit stölder av byggställningar i området. Vilka stjäl såna? Här har vi ytterligare personer med tveksamma avsikter som nyligen rört sig i området.

Förövrigt intressant att flera vittnen sett en konstig husbil i området. En konstig husbil är ofta detsamma som en gammal utländsk husbil. Vore intressant mer mer detaljerade uppgifter kring denna.

Mvh/

Vilka uppgifter?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyflugan
Likhundar blir trötta i nosarna ganska fort och så många finns inte att få tag i.

En kropp som legat i ett säkert relativt svalt ställe som en stängd maskinhall börjar nog inte dofta förrän dag 2.

Min teori om att tjejen dödades i ladan mittemot kafeet är nog kass kom jag på- en hund hade väl känt lukten av henne samt om hon blivit utsatt för brott där- legat ner på marken såhade en hund markerat väl.

hon kan ju blivit knockad efter att ha flytt in i ladan, sen slängd i en bil o körd till maskinhallen som var rejält tillbommad?

Det är ungefär det jag funderar över, om man ska tro på vad många skriver (att kroppen hittades inom 600 meter från hennes arbetsplats). Kan inte hundar känna doften på den distansen? Vare sig hon är död eller levande?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadas
Finns väll 100 sätt att identifiera en kropp även om bo nu skulle sakna huvud.
Speciellt födelsemärke eller något.

Fast man undviker om man kan att identifiera med anhöriga om kroppen är i dåligt skick. Så tesen att kroppen är i förhållandevis gott skick iom att den är identifierad av föräldrarna är inte helt långsökt.
Medlem
maestro6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Det har ju varit hundar med hela tiden. På hur långt håll kan en hund känna doften av en människa/ett lik?

Om man läser kommentarerna här så verkar det som om hundarna borde ha kunnat känna att Lisa fanns där hon fanns eftersom det inte verkar ha varit alltför avlägset från caféet där hon jobbade.

Så vad stämmer egentligen med hundar och deras doftsinne i fall som detta? Om de t ex fått Lisas handske att lukta på och sedan spåra varför har de då inte funnit henne redan?

Någon bättre insatt får gärna informera om detta!

Det har med vind att göra.
Har kroppen förvarats inomhus så finns det ingen vittring.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tritoch21
kroppen är identifierad av föräldrarna. Det bör ju betyda att kroppen är tämligen orörd och inte har skändats

De kan väl identifiera hennes huvud, en tattuering, födelsemärke på en stympad arm.

Kroppen behöver inte vara orörd för att kunna identifieras.
Medlem
Lizzie-Bordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
De är inte svenskar, tillhör ej det svenska kollektivet. De har mördat en svensk i Sverige.
Brottet hade därmed kunnat förhindras.
Om dem inte är svenska medborgare, blir rättegången här i sverige då? får dem straff här eller i sitt hemland?
2015-06-13, 10:00
Medlem
Nietzschessons avatar
Tidigt i Flashbacktråden tipsades om att polisen borde kolla upp de utländska gästarbetarna i närområdet. Hade polisen sökt upp deras bostäder och låtit hundarna sniffa runt hade detta varit uppklarat efter ett par dygn. Skrämmande att veta, speciellt om det visar sig att flickan hållits fången.
2015-06-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janina-Kazarina
Maxstraff? Nagon som vet? Sinnessjukt att man avskaffat dodsstraff i Sverige!
De javla asen lar komma ut efter typ 8 ar pa sin hojd.

javla skit-EU med skitlagar som uppmuntrar kriminalitet och destruktivt beteende.

DAGS ATT LAMNA SVERIGE FOR GOTT (jag har redan gjort det). Herre Gud, man blir livradd nar man ser hur manga osteuropeer (polacker, litauer, ester, ....) som oversvammat hela EU. Skrammande! AVSKAFFA EU nu!
Var i Taby pa besok nu i maj, Josses vad mkt polacker och annat skit. Det kandes som om halva Polen invandrat till Taby! SKRAMMANDE!

Döms man för mord blir det väl 18 år eller livstid? Så tidigast efter 12 år kommer dom ut då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in