Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 07:54
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Ja, de jobbade ca 450 meter ifrån hennes arbetsplats. Eller de befann sig i ett hus på det avståndet, så gissningen är att de med jobbade där.

Såvitt jag förstår så jobbade de i ladan mitt emot caféet där LH jobbade, däremot bodde de i huset som de greps i, ca 450 m därifrån. LH verkar ha hittats i en lagård ytterligare en bit därifrån.

Jag undrar när hon dog? Det finns ju en möjlighet att dessa MGM var wannabe-traffickers, alltså att de tänkte kidnappa henne för människohandel och att hon därför levde ännu på söndagskvällen när polisen inledde sina undersökningar. Kanske fick de nojjan av detta och dräpte henne för att inte bli avslöjade? De lär ju ha fattat att de aldrig skulle kunna ge sig av med henne i lasten när de såg omfattningen av pådraget.
2015-06-13, 07:55
Medlem
CrossArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodi
Jag läste att GM/männen hade placerat ut saker på platser MP redan hade sökt.
Man undrar ju om dom iskallt deltagit i sökningen och under tiden droppat av sakerna bakom sig för att på så sätt vara säkra på att saker inte hittas..
2015-06-13, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Bara det inte blir som i Lindomefallet, där mördarna kom undan genom att neka ock peka ut varandra...

Näe, hade det gällt någon okänd dvs ej medialt stort mord hade det nog kunnat bli så. Vem glömmer "han hade GLÖMT att han laddat pistolen och kan sådeles inte dömas" och mängder av liknande fall där domstolen frikänner uppenbart skyldiga på ett häpnadsväckande sätt som gör att man slutar tro på rättvisa.

Men här tror jag att man kan använda sig av ord som "likgiltighetsuppsåt" eller dylika om de börjar skylla på varandra och man inte kan bevisa. Fallet är helt enkelt för stort för att de ska våga använda sig av konstiga juridiska spetsfundigheter för att släppa gärningsmännen.
2015-06-13, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Polisen hittade saker på platser som redan genomsökts. Då blev de troligen mycket säkra på att GM fanns i området och var aktiv i försöken att förvirra dem.

Källa media!

En långsökt tanke.
Kvinnan som är häktad för skyddande av brottsling kanske inte vågade anmäla, men spred ut saker som skulle leda rätt?

Saker hon tagit från Lisa för att behålla från första början?
2015-06-13, 07:56
Medlem
Tilteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
borde ju nästan bli klassas som mord om det var dråp med tanke dom gömde undan hennes kropp och inte ringde polisen om GM "råkade" döda BO

Detta är med att säkerhet mord. Det räcker med att gärning är planerad i några få sekunder.

Dråp är när man t.ex råkar döda någon i ett krogslagsmål.
2015-06-13, 07:57
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninemile
Skillnaden mellan mord och dråp

Mord och dråp skiljer sig enkelt åt enligt lagen, dock inte i utförandet.
Mord är att du har haft uppsåt till att ta livet av en person medan dråp är att du gör det i stundens hetta eller av misstag.
Alltså du utför samma gärning men det ena är planerat och det andra händer spontant.

Om man tar den verkliga skillnaden så är dråp om du råkar köra över någon ofrivilligt, och mord när du går hem till någon med kniv för att faktiskt ta dennes liv. Tyvärr så lyckas man även idag att bli dömd för dråp om man går hem till någon med kniv för att döda denna. Svenska rättssystemet är inte vad det bör vara.
2015-06-13, 07:59
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Detta är med att säkerhet mord. Det räcker med att gärning är planerad i några få sekunder.

Dråp är när man t.ex råkar döda någon i ett krogslagsmål.

exakt ungefär så jag menar. men ifall det visar sig lisa råkat springa över vägen och blivit påkörd tycker jag detta borde klassas som mord med tanke GM gömt kroppen och inte ringt polisen.
2015-06-13, 08:00
Medlem
Commodores avatar
Hade verkligen hoppats på att få läsa i tidningen om att de har hittat Lisa i livet. Nu står det ju "med största sannolikhet Lisa". Man tycker ju att det borde gå att avgöra väldigt snabbt, men detta kanske beror på kraftiga skador som försvårar identifieringen? Mycket, mycket sorgligt. Om så är fallet. Vila i frid.
2015-06-13, 08:03
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Såvitt jag förstår så jobbade de i ladan mitt emot caféet där LH jobbade, däremot bodde de i huset som de greps i, ca 450 m därifrån. LH verkar ha hittats i en lagård ytterligare en bit därifrån.

Jag undrar när hon dog? Det finns ju en möjlighet att dessa MGM var wannabe-traffickers, alltså att de tänkte kidnappa henne för människohandel och att hon därför levde ännu på söndagskvällen när polisen inledde sina undersökningar. Kanske fick de nojjan av detta och dräpte henne för att inte bli avslöjade? De lär ju ha fattat att de aldrig skulle kunna ge sig av med henne i lasten när de såg omfattningen av pådraget.

Troligen inte, skulle hon vidare så hade hon försvunnit inom 6 till 24 timmar och varit utanför gränserna. De har säkerligen gjort något på impuls och sedan fått panik. Men det är bara min spekulation, jag vet lika lite som dig.
2015-06-13, 08:03
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Är mord planerat?
Nej, det behöver det inte vara. Däremot krävs uppsåt att döda, dvs. att man vill att -eller i varje fall inte bryr sig om ifall- offret dör. 'inte bryr sig om'-varianten kallas för likgiltighetsuppsåt. Om uppsåt saknas kan GM som värst fällas för Vållande till annans död, eftersom även brottet Dråp kräver uppsåt. Skillnaden är att vid dråp finns det omständigheter som gör att man betraktar brottet som lindrigare än mord, t.ex. att det skett i hastigt mod i samband med svår provokation så att man inte har kunnat besinna sig.
2015-06-13, 08:04
Medlem
De är alltså anhållna för mord. Utesluter det fyllekörning med krock?
2015-06-13, 08:04
Medlem
Ska bli intressant att få höra motivet. Med tanke på att det rör sig om utlänningar kan man bara ana sexualbrott då Sverige har så mycket finare damer än vad dom har i sina länder.

Polacker eller tinkers? Gissar polen, polacker har stått för några grova mord på senaste. Tinkers har ofta barn med sig när dom reser runt på brottsturne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in