Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 21:17
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Polisen hittar inte ett skit i ladan, gubben går dit och direkt hittar han handsken? Räcker inte det för att kolla upp honom lite noggrannare?
De borde snarare låta gubben söka igenom hela socknen. Han gör uppenbarligen ett bättre jobb än de värdelösa poliserna.
2015-06-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Med risk för att bli trollförklarad vill jag peka på en viss förvirring beträffande gjorda fynd. En
intresserad person med normal intelligens blir ju lätt förvirrad av de platser som fynden hittas på.
Det första var en handske hittad i en lada på andra sidan väg 187 tvärs över vägen från cafet.
Polisen drog slutsatsen att den hade blåst dit. Det kan jag eventuellt köpa.
Sedan är det nåt (ingen kan hålla reda på vad längre) som hittas söder om cafet. Sedan hittas
nåt på en äng, gud vet i vilket väderstreck. Sedan finkammas ett område i en radie RUNT cafet
på en km som senare ytterligare utökas till, Gud vet hur många km.
Hur resonerar då spaningsledningen måste man fråga sej. Det hela ger en ytterst märklig bild av
vad som hänt. Har Lisa eller hennes baneman sprungit runt på ängarna runt cafeet och på den grusväg som uppges ligga söder om cafeet och strött ut Lisas grejer litet här, och litet där? (trots
flitigt studium av översiktsbilder och kartor har jag ännu inte fått klart för mej var den där grusvägen ligger.) De måste ha haft ett väldigt sjå under den 1 1/2 timme som förflöt innan
pappan dök upp. GM måste väl i såna fall ha haft en 4-hjulig motorcykel som han kunde köra terräng med? Det tycks ju ligga "fynd i alla väderstreck. Säkert känner nån igen sej i min förvirring.

Ja, jag är i alla fall förvånad över deras avspärrningar, prioriteringar mm.
Jag är dock inte förvånad över att fynd görs, utan att alla dessa fynd sägs härröra LH.
Är det ens möjligt att söndagens blåst kan ha spridit dessa fynd överallt eller kan man avfärda det tro? Mycket rörigt som sagt. En lika rörig GM?
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Polisen hittar inte ett skit i ladan, gubben går dit och direkt hittar han handsken? Räcker inte det för att kolla upp honom lite noggrannare?

Nej inte direkt, med tanke på hur dåligt polisen har skött det här hittills.
Medlem
bittermandels avatar
Det finns ingen misstänkt bekräftar Ulla.

Men nu är reportern en bit norr om kaféet för det kom ett tips från allmänheten.
Polisen åkte snabbt dit och dom som tipsa verkade upprörda efter det dom har hittat.
Hundpatrull på plats vid byggnaden där tipset skall vara..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag frågar igen då ingen vettig diskussion hittills förts angående möjligheten för GM själv att ha skickat SMS:et.

Varför skickar Lisa ett SMS klockan 18:23, om caféet var stängningsklart redan runt 18-tiden?

Vad gjorde Lisa fram till 18:23?

Hur långt efter att SMS:et skickades tappade telefonen sin signal? 10 sekunder eller 5 minuter? Talar vi om 5 minuter kan mycket ha hänt mellan SMS-skickandet och att telefonen tappade sin signal. Om det däremot enbart gått 10 sekunder mellan att SMS:et skickades och signalen tappades finns det anledning att tro att någon medvetet stängt av/slagit sönder telefonen. Tanken att Lisa själv stängde av mobilen pga. batteribrist är inte rimlig enligt min åsikt.
Tänk dig själv att du stänger ett café. Klockan 18:00 ska alla gäster vara ute, det finns antagligen disk kvar, sopor som ska slängas, tårtor som ska frysas, stället ska larmas du ska byta om och kolla sociala medier. 23 minuter går väldigt fort då. Angående när mobilen stängdes av är svårt att säga, men att hon stängde av den för låg batterinivå ser jag som ganska orimligt, möjligtvis att telefonen varnade för låg batterinivå, hon skickade ett sms till sina föräldrar så de inte skulle oroa sig sen dog telefonen.
2015-06-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han drar iväg långt. Saker faller från Lisas kropp. Han gör sig av med liket i vatten eller under stenar.

Nu är problemet att han inte riktigt vet var han är. Han måste gå tillbaka ungefär samma väg, men han går ändå 30-100 meter bredvid där han gått när han bar liket. När han börjar närma sig caféet inser han att någon kanske redan saknat Lisa och åkt till cafeet. Han har plockat på sig kontokort och andra värdesaker, som han nu kastar ifrån sig ifall han skulle stoppad av polis eller anhörig. Han blir nu extremt oroad, ringer till en anhörig och frågar om han kan få skjuts. Och det är honom vittnen ser prata i telefon på ängen.

Det skulle förklara varför de upphittade sakerna är så utspridda över ängarna - sakerna har tappats och slängts på två olika turer över ängarna.

Måste ha varit en oerhört vältränat GM för att orka släppa iväg ett lik en så pass lång sträcka. Kaféet känns som ett ställe som man sällan tar sig till utan bil/motorcykel. Det är inte osannolikt att GM har haft en bil, och om flickan bragds om livet på platsen så har hon förmodligen transporterats iväg i GMs bil.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Ja och OM Lisa t ex varit gåendes tillsammans med gm (under vapenhot t ex) så borde hundarna fått upp ett spår tycker jag.

Jo, fast det har troligen färdats med ett fordon en sträcka. Men vet man eller hittar den plats där de klev av fordonet och sedan eventuellt rört sig över ett område, så ökar chansen för hundarna att få väderkorn.

De måste troligen ha bevistats inom ett området för att hundarna rimligtvis skall få upp spåret.

Så tänker jag, men är inte helt säker på hur hundpatrullerna arbetar.
Senast redigerad av Tors-hammare 2015-06-11 kl. 21:21.
Medlem
Vigilances avatar
Jag förstår inte riktigt varför många hakar upp sig på kvittot och dess ursprung. Det verkar som att många tror att det skall vara något slags kvitto från en matvaruaffär eller dylikt, det kan ju lika väl vara en bussbiljett/kvitto som har ett väldigt intressant tidsspann på det?

Edit: Missade att det hade bekräftats att det var ett matvarukvitto.
Senast redigerad av Vigilance 2015-06-11 kl. 21:23.
2015-06-11, 21:20
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcushh
Vad vill eventuella GM åstadkomma med att sprida ut hennes saker på så konstiga ställen? Jo han vill att polisen skall fastna i detta område och finkamma allting medans han tar tjejen långt bort. Det måste vara det enda logiska.

För jag har fattat det som att det är väldigt random utspritt. Hjälmen har han tagit med sig då han är rädd att den har fått hans fingeravtryck eller DNA på sig.

Det är vad jag tror i alla fall.

Som jag sagt tidigare så kanske en korkad gärningsman kan tänka så men risken att bli sedd när man sprider ut skit är värre än att 60 poliser som nu finkammar ett litet område ska finkamma hela Sverige. Helt idiotiskt tänkt.
2015-06-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Ja varför i helskotta tog hon mopeden just denna dag då föräldrarna kunnat skjutsat henne dessutom försvinna just då tror hon bestämt träff efter jobbet
Det kan jo være så enkelt som at foreldrene hadde andre ting som måtte gjøres på morgonen - kanskje noen oppgaver i forbindelse med idrott eller lignende som syskonen var aktiv i.
2015-06-11, 21:21
Medlem
borojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har vi avskrivit den yngre man som skall ha setts på ängarna runt 21:30? Med tanke på att polisen inte verkar vara ute och sparka in dörrar hos unga män i området så är han väl avskriven.

Men annars passar han in i min huvudteori att Lisa strypts till döds när hon råkade upptäcka någon tjuv som rotat omkring bakom caféet. På en bild därifrån ser det ut som att en pressening spänns över ett dörrhål(traktorhål) , men dåligt så man kan slinka in i byggnaden. Kan ju också gömt sig där för att bryta sig in i caféet, alternativt våldta det cafebiträde han räknat ut ägde mopeden. Men jag tror mest på tjuveri. Lisa dödas av misstag av den unga killen/tjuven. Han kämpar nu för sitt liv, bär och släpar tjejen över ängarna in mot skogen. Han drar iväg långt. Saker faller från Lisas kropp. Han gör sig av med liket i vatten eller under stenar.

Nu är problemet att han inte riktigt vet var han är. Han måste gå tillbaka ungefär samma väg, men han går ändå 30-100 meter bredvid där han gått när han bar liket. När han börjar närma sig caféet inser han att någon kanske redan saknat Lisa och åkt till cafeet. Han har plockat på sig kontokort och andra värdesaker, som han nu kastar ifrån sig ifall han skulle stoppad av polis eller anhörig. Han blir nu extremt oroad, ringer till en anhörig och frågar om han kan få skjuts. Och det är honom vittnen ser prata i telefon på ängen.

Det skulle förklara varför de upphittade sakerna är så utspridda över ängarna - sakerna har tappats och slängts på två olika turer över ängarna.

Du tror inte att den eventuella tjuven skulle fly platsen istället ifall en konfrontation inträffade? En 17-årig tjej mellan 45-50 kg kommer inte direkt att på egen hand jaga efter en man oavsett storlek. Om tjuven skulle "råka" döda flickan i ren panik så skulle det förmodligen skett med ett hårt slag eller en putt som resulterade i ett fall (och då borde det rimligtvis finnas blod?) då man inte direkt råkar strypa någon till döds tänker jag.
2015-06-11, 21:21
Medlem
Tv 4 har också en liverapportering. För er som vill ha variation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in