Citat:
Ursprungligen postat av
Morality.Cripples
Handgranater exploderar dessutom inte, de detonerar. Det blir ingen eld av det.
Det som smällt är något som har förmåga att reagera häftigt samt brinner varmt nog för att förkolna bildelar. Det utesluter alla former av högexplosiva sprängmedel eftersom det inte blir någon värme av dem.
Nu är du fel ute. Sprängämnen konverterar sig själva från fast eller flytande form till en stor mängd väldigt het gas när de detonerar. Är sprängämnet exempelvis trotyl så producerar det också massor av koldamm i form av svart rök.
Om jag får gissa så är det i första hand en medvetet placerad bomb och i andra hand en burk med hemmameckat sprängämne som detonerat på egen hand. En avlägsen möjlighet är att det kan ha handlat om riktig billig fast urgammal smuggeldynamit som börjat svettas nitroglycerin.
Jag tycker det är konstigt att de fyra vuxna i bilen ska ha dött medans barnet överlevt svårt skadat, jag tror alla strykt med. Passagerarna verkar inte ha legat kvar i bilen så jag gissar på att de flög iväg med taket när det gick till väders, ni kan ju tänka er hur kraftig smällen var om de var bältade och ändå slets loss.... Även om ungen satt i en barnstol så tror jag inte det hjälpte något.