2015-06-12, 21:38
Medlem
pellepoliss avatar
Svårt att se vad det är för bil. Men det ser ut att vara en nyare sak. Jag tänker typ Tesla,med ett stort batteri i bilen... Kan inte batterier explodera kraftigt?
Citera
2015-06-12, 21:38
Medlem
packboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Fanns det en rondellhund i Torslandarondellen? Hela familjen Jihadsson kanske blev så chockdödskränkt av detta att de beslöt sig för att angripa rondellen med en familjesjälvmordsattack.

Det gör det faktiskt...
Citera
2015-06-12, 21:41
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Svårt att se vad det är för bil. Men det ser ut att vara en nyare sak. Jag tänker typ Tesla,med ett stort batteri i bilen... Kan inte batterier explodera kraftigt?

Det har redan tidigare i tråden konstaterats vara en Volvo S60 av äldre modell - som inte finns med el/hybriddrift.

Och, batterier av den typen ger inte en explosion av den typen och kraften, oavsett hur mycket batterier man fyller bilen med - och vad man än gör med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Fanns det en rondellhund i Torslandarondellen? Hela familjen Jihadsson kanske blev så chockdödskränkt av detta att de beslöt sig för att angripa rondellen med en familjesjälvmordsattack.

Citat:
Ursprungligen postat av packbox
Det gör det faktiskt...

Wait a minute, we're on to something here....
Citera
2015-06-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porrtidningsson
Enligt mina beräkningar rör detta sig om militärt sprängmedel. 1.5 - 2 kg C4 eller motsvarande. Troligtvis funnits inne i bilen hos någon av passagerarna som av misstag sprängt av laddningen. Varför man åker runt med ett barn i bilen samtidigt är dock obegripligt men terrorister är sällan rationella.

C4 är ett ytterst stabilt sprängämne som inte sprängs av misstag. Försöker du verka insatt med dina "beräkningar" så säger jag fail.
Citera
2015-06-12, 21:43
Medlem
Många som avfärdar gasexplosion, men en gasexplosion om något är just vad som kan orsaka den skada som syns på bilden. Finns i princip inget som är så explosivt och har sådan sprängkraft som komprimerad antändbar gas.

Om det nu hade varit en bomb så är det ju en märklig plats att detonera, bomber brukar man spränga av direkt när offret satt sig i bilen, inte efter x antal minuters körning...

Mest troliga här är
1) Ägaren fraktade någon antändlig gas som exploderade (ex pga inbromsning strax innan rondellen)
2) Bilen var en gasbil och gastanken hade ett kosntruktionsfel (tragiskt).
Citera
2015-06-12, 21:46
Medlem
_-?-_s avatar
Det som talar för att det är svenska självmordsbombare är ju det faktum att de endast haft ihjäl sig själva.
Likt Taimour Abdulwahab så visar man sitt missnöje genom att spränga sig själva, utan att ta med sig andra i dådet.
Ett win-win dåd. De får uppmärksamhet, men ingen annan behöver lida av det. Det är ju för övrigt något som visar att de faktiskt anammat svenska värderingar. Typ. knyta handen i fickan samt vara lagom och inte gå till överdrift.
Citera
2015-06-12, 21:47
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det har redan tidigare i tråden konstaterats vara en Volvo S60 av äldre modell - som inte finns med el/hybriddrift.

Och, batterier av den typen ger inte en explosion av den typen och kraften, oavsett hur mycket batterier man fyller bilen med - och vad man än gör med dem.
Wait a minute, we're on to something here....

Batterierna i nya hybrider är förvisso av lithiumjon typ men kan inte explodera på samma sätt som en iphone eftersom batteriet har ett hårt skal, de kanske kört runt med en tub vätgas som rullat runt och sen tänt en cigg?
Citera
2015-06-12, 21:48
Bannlyst
Ni som är nya i tråden behöver inte slösa tid på att leta efter nyttig information i dessa 32 sidor
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Handgranater exploderar dessutom inte, de detonerar. Det blir ingen eld av det.

Det som smällt är något som har förmåga att reagera häftigt samt brinner varmt nog för att förkolna bildelar. Det utesluter alla former av högexplosiva sprängmedel eftersom det inte blir någon värme av dem.

Nu är du fel ute. Sprängämnen konverterar sig själva från fast eller flytande form till en stor mängd väldigt het gas när de detonerar. Är sprängämnet exempelvis trotyl så producerar det också massor av koldamm i form av svart rök.

Om jag får gissa så är det i första hand en medvetet placerad bomb och i andra hand en burk med hemmameckat sprängämne som detonerat på egen hand. En avlägsen möjlighet är att det kan ha handlat om riktig billig fast urgammal smuggeldynamit som börjat svettas nitroglycerin.

Jag tycker det är konstigt att de fyra vuxna i bilen ska ha dött medans barnet överlevt svårt skadat, jag tror alla strykt med. Passagerarna verkar inte ha legat kvar i bilen så jag gissar på att de flög iväg med taket när det gick till väders, ni kan ju tänka er hur kraftig smällen var om de var bältade och ändå slets loss.... Även om ungen satt i en barnstol så tror jag inte det hjälpte något.
Citera
Medlem
Clawdices avatar
Galet gött väder i GBG idag. Ser ibland invandrare som grillar med hela släkten och har gasoltuber. Tragiskt om det är en sådan olycka. Varit på väg från Biskop ut mot havet eller så...

Gängkrigen har ju dock på sistone handlat mer och mer om att attackera random familjemedlemmar, så en bilbomb mot en hel familj är fan inte orimligt.
Citera
2015-06-12, 21:49
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vinyl
Ni som är nya i tråden behöver inte slösa tid på att leta efter nyttig information i dessa 32 sidor

Så sant, amatörernas afton.
Citera
2015-06-12, 21:51
Medlem
TimOTajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Många som avfärdar gasexplosion, men en gasexplosion om något är just vad som kan orsaka den skada som syns på bilden.

...

2) Bilen var en gasbil och gastanken hade ett kosntruktionsfel (tragiskt).

Gamla Volvo S60 fanns med gasdrift om jag inte minns fel. Tror de kallades BiFuel av Volvo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in