varför tror du CBK köper på callen idag? om de köpte idag tidigt säljer de väl nu eller på måndag, jag kanske missförstått. Trading verkar helt klart mest lönsamt med fing just nu. att ligga lång om man köpte vid 20 kr kan jag köpa men inte om man hoppa på vid 130 som jag , trodde trenden skulle hålla i sig.
Certifikatet är bundet till FING B så de MÅSTE sälja/köpa efter utvecklingen.
Kan inte förklara exakt hur de jobbar men det är så det funkar så de kommer köpa idag om de inte går emot ett par månaders mönster, samma såg ni igår. Trader och media använde CBK till att pressa ned kursen. Jag och vi som vet hur det funkar tackar men det ger osäkerhet i aktien bland nya ägare och inget jag tycker borde vara lagligt.
ABG kastade ut en baissattack och sålde AS för att sedan köpa tillbaks billigt imorse och sen dumpa igen, kan bli upp idag och ned på Måndag OSV.
i stora drag om dagen har gått plus köper de i callen om dagen gått minus säljer de av?
De köpte imorse för många tippade på x3 bull uppgång idag vilket var att vänta, de har sålt certet underdagen nu måste de sälja, bortom all logik att de skulle köpa nu. Men tydligen är det så? Föredrar att köpa billigt. Klart jag tror på fingret men större makter spelar nu. Om de gjorde så fina baisattacker vid 130kr kan de nog fortsätta ett tag till och spela på osäkerheten, traders stoploss osv...
Senast redigerad av Grandesporros 2015-06-12 kl. 17:09.
i stora drag om dagen har gått plus köper de i callen om dagen gått minus säljer de av?
De köpte imorse för många tippade på x3 bull uppgång idag vilket var att vänta, de har sålt certet underdagen nu måste de sälja?
Certen är slutsålda och går ej köpa.
Men deras cert ändrar ju värde efter kursen i FING B och därför justerar de sina underliggande aktier i guess.
Det är pga att det hela tiden blir fler som fattar mönstret och det leder till att fler och fler säljer/köper i Callen för att de sen räknar med att nästkommande dag få en rekyl åt motsatt håll. Det funkar säkert sålänge inget PM dippar in kl 8:01 eller större aktörer som kommer in och börjar trycka åt andra hållet.
Citat:
17:29:53 35 000 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 5 000 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 1 000 119.000 Auto trade CBK NON
17:29:53 5 500 119.000 Auto trade CBK NTF
17:29:53 400 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 350 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 23 119.000 Auto trade CBK NON
17:29:53 300 119.000 Auto trade CBK ENS
17:29:53 680 119.000 Auto trade CBK NON
17:29:53 1 000 119.000 Auto trade CBK SWB
17:29:53 700 119.000 Auto trade CBK NON
17:29:53 3 000 119.000 Auto trade CBK SHB
17:29:53 136 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 300 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 300 119.000 Auto trade CBK PAS
17:29:53 100 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 900 119.000 Auto trade CBK NON
17:29:53 1 000 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 42 119.000 Auto trade CBK NON
17:29:53 1 400 119.000 Auto trade CBK NON
17:29:53 41 119.000 Auto trade CBK NON
17:29:53 2 000 119.000 Auto trade CBK SHB
17:29:53 6 895 119.000 Auto trade CBK NON
17:29:53 11 900 119.000 Auto trade CBK NON
17:29:53 1 120 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 7 990 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 1 200 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 1 000 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 6 963 119.000 Auto trade CBK MGF
17:29:53 5 029 119.000 Auto trade CBK DBL
17:29:53 5 000 119.000 Auto trade CBK MGF
17:29:53 1 740 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 3 600 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 9 000 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 1 000 119.000 Auto trade CBK ENS
17:29:53 700 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 50 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 2 400 119.000 Auto trade CBK ENS
17:29:53 2 000 119.000 Auto trade CBK NON
17:29:53 50 000 119.000 Auto trade CBK AVA
17:29:53 18 357 119.000 Auto trade CBK AVA
om de bara ökar personalkostnaden med 2-5% med en omsättning på 1,6mdr ser det ljusare ut. Tråkigt att ABG domedagsanalys måste till innan de hostar upp att de redan anställt för prognosen 1,6mdr
Sitter lugnt utanför, kanske t.o.m över helgen. Ser riktigt ostabilt ut nu.
Hur tungt ligger du i Fingerprint ? Du låter som en orolig förälder.
Nu slipper jag förklara utan passar gladerligen vidare bollen till stollar här som SparkMan som helt står utanför branchen. Du har fått svar på Konkurrensen, marknadsandelar, Qualcomm och sensorpriser så vad vill du nu veta mer? Jo, jag glömde det här:
Det här betyder att även jag kan ha räknat för högt på min mall med att öka rörelsekostnader med 10miljoner/kvartal.
70+80+90+100 = 340mln
Kan också säga att det var väldigt intressant också för mig att höra lite mer om QC vilket iof sig redan Synaptics bekräftat. Vi kan räkna bort Ultraljudssensorn och står nu utan konkurrens minst 1-2år till.
Alltså, hur pålitlig har JL varit hittills? Han sa bl.a. efter Q4 2014 att justerad bruttomarginal på 44% var att räkna med även 2015. Redan Q1 2015 låg justerad bruttomarginal 8%-enheter/ca 18,2% lägre. Det är det första.
Det andra, som jag ser som en ännu större varningsklocka, är att FPC fortsätter att publicera "gamla nyheter". Idag släppte man nyhet om att en sensor skulle finnas i en, för allmänheten totalt okänd, mobiltillverkares telefon. Sedan står det i det "finstilta" att detta sedan tidigare redan fanns inräknat i prognosen på drygt 1,5 miljarder i omsättning.
För det tredje så liknar agerandet med att officiellt döma ut en analytikerfirmas analys dagen efter att en publiceras, bara för att kursen rasade, samma fenomen som andra mindre kända bluffbolag brukar köra med för att vårda kursen. Kopplingen mellan JLs beskrivning idag med det som skrivs på alla forum runt om och det bolag jag tog upp tidigare i tråden är precis samma. Det är som att han antingen läser vad som skrivs på forum eller att någon forumskribent ber honom att skriva på ett visst sätt för att "det är precis vad de vill läsa". Seriösa aktörer bryr sig varken om kritiska analyser eller vad allmänheten tycker och tänker. De presterar och visar resultat istället som ger kritiska analytiker fel och allmänheten rätt. En tillfälligt låg aktiekurs är totalt ointressant för ett långsiktigt bolag, men i och med att en tillfälligt låg aktiekurs är väldigt intressant för FPC att vända upp så är de uppenbarligen inte ett sådant.
Detta är ett farligt beteende. Att ledningen öppet visar att de bryr sig mer om en hög aktiekurs än att företaget faktiskt visar resultat (som i sin tur höjer aktiekursen på fundamenta). Det är ett bevis på att de resultat som det spekuleras i helt enkelt aldrig kommer att infrias. Det enda som är intressant i det här läget är att kunna hålla kursen och börsvärdet så högt som möjligt för att kunna få in så mycket pengar som möjligt med så låg utspädning av aktierna som det bara går. För att lyckas med detta gäller det att prata exakt samma språk som de naiva småspararna som tror på detta caset och går in med stora summor pengar i bolaget, då blir småspararna ännu mer "säkra" på att trycka in mängder med pengar och blundar för ständigt återkommande förluster.
Alltså, hur pålitlig har JL varit hittills? Han sa bl.a. efter Q4 2014 att justerad bruttomarginal på 44% var att räkna med även 2015. Redan Q1 2015 låg justerad bruttomarginal 8%-enheter/ca 18,2% lägre. Det är det första
Det andra, som jag ser som en ännu större varningsklocka, är att FPC fortsätter att publicera "gamla nyheter". Idag släppte man nyhet om att en sensor skulle finnas i en, för allmänheten totalt okänd, mobiltillverkares telefon. Sedan står det i det "finstilta" att detta sedan tidigare redan fanns inräknat i prognosen på drygt 1,5 miljarder i omsättning.
För det tredje så liknar agerandet med att officiellt döma ut en analytikerfirmas analys dagen efter att en publiceras, bara för att kursen rasade, samma fenomen som andra mindre kända bluffbolag brukar köra med för att vårda kursen. Kopplingen mellan JLs beskrivning idag med det som skrivs på alla forum runt om och det bolag jag tog upp tidigare i tråden är precis samma. Det är som att han antingen läser vad som skrivs på forum eller att någon forumskribent ber honom att skriva på ett visst sätt för att "det är precis vad de vill läsa". Seriösa aktörer bryr sig varken om kritiska analyser eller vad allmänheten tycker och tänker. De presterar och visar resultat istället som ger kritiska analytiker fel och allmänheten rätt. En tillfälligt låg aktiekurs är totalt ointressant för ett långsiktigt bolag, men i och med att en tillfälligt låg aktiekurs är väldigt intressant för FPC att vända upp så är de uppenbarligen inte ett sådant.
Detta är ett farligt beteende. Att ledningen öppet visar att de bryr sig mer om en hög aktiekurs än att företaget faktiskt visar resultat (som i sin tur höjer aktiekursen på fundamenta). Det är ett bevis på att de resultat som det spekuleras i helt enkelt aldrig kommer att infrias. Det enda som är intressant i det här läget är att kunna hålla kursen och börsvärdet så högt som möjligt för att kunna få in så mycket pengar som möjligt med så låg utspädning av aktierna som det bara går. För att lyckas med detta gäller det att prata exakt samma språk som de naiva småspararna som tror på detta caset och går in med stora summor pengar i bolaget, då blir småspararna ännu mer "säkra" på att trycka in mängder med pengar och blundar för ständigt återkommande förluster.
Skulle nog vilja påstå att han har extremt hög trovärdighet efter allt han gjort hittills, tydligt att hans uppdrag varit att dra ned på förväntningarna och låta oss bli positivt överraskade.
Justerad Bruttomarginal
Citat:
Han sa bl.a. efter Q4 2014 att justerad bruttomarginal på 44% var att räkna med även 2015. Redan Q1 2015 låg justerad bruttomarginal 8%-enheter/ca 18,2% lägre. Det är det första
Du får nog tänka om lite här tror jag, han har väl inte sagt att varje enskilt kvartal kommer ge 44% utan endast att det var att räkna på för 2015. Tänk på att omsättningen går ifrån 140mln till kanske 800-1000mln i Q4. Så snittet för 2015 blir kanske 44% och då har det väl inte varit fel?
Publicering av PM
Vart är felet här tycker du, de nämner ju att det ingår i prognosen för +1,5miljarder och således är det inget kurspåverkande utan endast information till marknaden om vilka mobiler vi sitter i. Det ger bättre kommunikation till oss aktieägare och det är väldigt viktigt för företag på börsen.
ABG aktieanalys
Du har noll koll på FPC och då är det svårt för dig att veta alla kursmanipulationer som avverkats pga trader. Läs mina inlägg om CBK och koppla det till att Ola Rollens dumpning presenterades 1h INNAN ABGs analys släpptes ut som var helt fel på alla punkter och texten tydde på att det sats ihop av en klåpare(läs trader) som INTE gjort en marknadsundersökning vilket de ville försöka påstå. De sålde därför massivt innan och under dagen för att sedan plocka tillbaks igår morse och på nytt dumpa igen vid 120kr. Bara den okunnige missar detta.
Och VARFÖR är JL oseriös med att kommentera? Om någon påstår sig ha kontakt med FPC, insyn i marknaden, insyn bland konkurrens och insyn i FPCs försäljning är det då orimligt att man kommenterar? Kommenterar man EJ så visar det ju enbart på att ABG har rätt.
Citat:
ABG Sundal Collier bedömer att konkurrensen har ökat dramatiskt på marknaden för fingeravtryckssensorer, där Fingerprint Cards verkar.
Riktat till FPC
Citat:
"Fingerprint Cards och Synaptics/Validity står inför allvarliga marknadsandelsförluster under de kommande åren",
Riktat till FPC
Citat:
ABG räknar med att Fingerprint Cards försäljning uppgår till 200-250 miljoner dollar per år de kommande åren, vilket är klart försiktigare än vad ledningen för Fingerprint Cards har varit och fortfarande är.
Riktat till FPC
Citat:
Analysfirmans huvudtes är, liksom tidigare, att fingeravtryckssensorer kommer att bli en standardprodukt, vilket kommer att leda till en utrensning bland leverantörerna i sektorn.
Riktat till FPC
Jag såg direkt att det var manipulation när jag läste "Fingerprint Cards försäljning uppgår till 200-250 miljoner dollar per år de kommande åren" då 200mln dollar är 1,6miljarder vilket inte ens är årets omsättning.
Förra året gick ABG ut med detta och när kursen sjönk köpte de massivt och lägg märke till vad sensorpriset låg på här ENLIGT de själva:
2014-04- 16 STOCKHOLM (Direkt) De flesta aktörerna i den framväxande industrin kring fingeravtryckssensorer kommer att falla offer i en trolig framtida konsolidering eller utslagningsfas.
Det en av slutsatserna i ABG Sundal Colliers 59-sidiga sektoranalys som släpptes på tisdagen.
Investmentbanken tror att ett fåtal sensorleverantörer kommer att bli "de utvalda" och dessa kommer att kunna sätta en industristandard och ge en god avkastning.
"Men en tydlig majoritet av marknadsaktörerna kommer inte räcka till i en bransch där överlägsna skalfördelar skiljer agnarna från vetet", skriver ABG.
Och nya aktörer är på väg in i biometribranschen, tror banken som också menar att det är "fullständigt naivt" att tro att marknaden för fingeravtryckssensorer kommer att karaktäriseras av begränsad konkurrens.
"Inträdesbarriärerna är ganska enkla att komma över. Patentskydd är svårt att upprätthålla", heter det i analysen.
Likt alla teknologier på väg på mot en massmarknad kommer priset per sensor oundvikligen att sjunka, enligt banken. Intäkterna hos leverantörerna av fingeravtryckssensorer kommer därför inte växa alls lika snabbt som levererade volymer och ABG Sundal Collier baserar sina marknadsprognoser på att priset kommer att sjunka till 1 dollar per sensor fram till år 2020, från i dag i häradet 4-6 dollar.
Ett sådant pris skulle ge en marknadsstorlek på inte mer än 1 miljard dollar även om 1 miljard mobila terminaler skulle vara utrustade med sensorer år 2020. Det skulle i sin tur betyda att en leverantör som tar 10 procent av marknaden kommer att omsätta 100 miljoner dollar och göra en bruttovinst på kanske 50 miljoner dollar givet en bruttomarginal på 50 procent, exemplifierar ABG i ett hypotetiskt räkneresonemang.
Banken ger i sektorgenomgången inga bolagsspecifika rekommendationer, prognoser eller värderingar med hänvisning till att utvecklingen ännu befinner sig i ett tidigt skede.
Så av allt detta att döma ser du och alla att ska man investera i FPC måste man veta att det ligger tunga spelare som hela tiden försöker vinna pengar på kursmanipulationer och det ger dessa svängningar. Just nu är det CBK som är traders vinning.
Man får själv göra bedömningen att antingen lita på bolagets uttalanden eller tro på att allt som sägs bara är skitsnack. Jag väljer att följa bolaget då de bevisat att de är på riktiga, sen om kursen nästa år motiveras till 200kr eller 500kr spelar för mig ingen roll. Långt upp ska den åtminstone trots den kraftiga uppgången vi haft iår.
Lycka till för nu finns det inte mer att diskutera då du tagit upp varje detalj på en baissares lista.
Även om Zorb har kommenterat sakligt och väl så lägger jag till lite som jag tycker saknas.
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
FPC har haft exakt samma förfarande vid presentation av föregående telefoner, så det är knappast något gammalt PM som man drar fram i stundens hetta, det var nyligen denna telefon lanserades. För min del tycker jag att det är helt korrekt att presentera att den är inkluderad i prognosen då detta tar bort osäkerhet gällande om prognosen kommer att ökas under året vilket man annars skulle kunna spekulera i.
Gällande att telefonen är okänd så ja, det är den såvida man inte är insatt. Men Gionee är trots allt världens 15:e största mobiltelefontillverkare med 24 miljoner enheter sålda under 2014. Givet att 50% av deras mobiltelefoner inkluderar sensor under 2015 så innebär detta en potential på > 360 mSEK i omsättning för FPC. Detta är ju trots allt en signifikant summa och således något man bör presentera för aktieägarna.
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Du förutsätter att det var Lantto som kontaktade Nyhetsbyrån Direkt. Kan mycket väl vara tvärtom, att de söker förtydligande från VDn då FPC var klart utpekade i ABGs analys.
I övrigt så är det absolut något FPC bör kommentera, för de långsiktliga aktieägarnas skull, då det förekom flera missförstånd och faktafel i ABGs analys. De insinuerar ju t.ex. att det kommer att bli en kraftig marginalförminskning i framtiden, att priset för sensorer kommer att justeras ned från 8$ till 4$. Detta är ju signifikant och för de aktieägare som inte är helt insatta i branschen så är det otroligt viktigt att veta hur det verkligen ligger till, att det i själva verket är sensorpriset detta syftar på, vilket redan är nere på de nivåerna!
För att dra en parallell rörande ett företags seriositet så tror jag absolut att H&M hade kommenterat en kurspåverkande analys som antydde att produktionskostnaden för företagets kläder skulle komma att dubblas inom ett år. Att en analys är så diametralt annorlunda mot företagets egna utsago skadar ju företagets rykte enormt och bör därmed kommenteras, oberoende av hur kursen har påverkats.
Skulle nog vilja påstå att han har extremt hög trovärdighet efter allt han gjort hittills, tydligt att hans uppdrag varit att dra ned på förväntningarna och låta oss bli positivt överraskade.
Justerad Bruttomarginal
Du får nog tänka om lite här tror jag, han har väl inte sagt att varje enskilt kvartal kommer ge 44% utan endast att det var att räkna på för 2015. Tänk på att omsättningen går ifrån 140mln till kanske 800-1000mln i Q4. Så snittet för 2015 blir kanske 44% och då har det väl inte varit fel?
Vilket betyder att resten av året måste ligga på samma nivå som 2013 och början av 2014 resten av året för att den prognosen ska stämma. Påminner återigen om den tydliga trenden. Detta gäller alltså bara justerad marginal, alltså försäljningspris minus materialkostnad.
Citat:
Publicering av PM
Vart är felet här tycker du, de nämner ju att det ingår i prognosen för +1,5miljarder och således är det inget kurspåverkande utan endast information till marknaden om vilka mobiler vi sitter i. Det ger bättre kommunikation till oss aktieägare och det är väldigt viktigt för företag på börsen.
Felet är att det publicerades som kurspåverkande information direkt efter ett kraftigt ras för trycka upp kursen igen. Varför kom inte PMet den 10 juni istället när telefonlanseringen annonserades? Varför kom inte PMet när ordern kom från första början? Varför har ordern inte presenterats i siffror via ett separat PM tidigare?
Kan det vara för att den är väldigt liten då det inte är många telefoner som tillverkas och att det ska verka vara en större hype än vad det är för att driva upp kursen? Ja.
Citat:
Konspirationsteorier
Konspirationsteorierna fortsätter. Det är alltid någon annans fel, inget eget ansvar gäller. Samma smörja läser jag stup i kvarten i daytrader-tråden så fort någon misslyckas med en trade eller marknaden inte reagerar på en nyhet så som personen själv tycker att marknaden skulle ha reagerat. Då är det anonyma traders, förprogrammerade robotar, kriminella insiders, etc som ligger bakom alla motgångar. Precis samma tongångar går i FPC-lägret, precis samma tongångar går i alla andra läger också där företaget är kraftigt övervärderat. Hur många gånger har man inte läst "nu är AVA-AVA tradern igång igen. Titta nu manipulerar han kursen"? Men i FPC är AVA-AVA utbytt mot CBK istället, fast tonläget är detsamma. Frälsaren är alltid den som sitter på svaret och vet hur allt går till. Sen när frälsaren väl ska förklara så kan man läsa i vart och vartannat inlägg "någon som kan förklara mer exakt hur det fungerar med certifikat/blankning/what-so-ever"?
Det hade räckt med att JL kommenterat analysen som följande: "Vi får väl se hur analysen återspeglas i kommande kvartalsrapporter" om han nu var tvungen att kommentera över huvud taget. Det hade gett ett intryck av neutralitet och visat förmåga att ta till sig kritik och skepsis. Jag kan säga som såhär, minsta lilla avvikelse från JLs ord och verkligheten och hans förtroende kommer att köras i botten, därför har han väldigt mycket att leva upp till. Det är ingen sits som en professionell VD sätter sig i.