Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 16:30
Medlem
Gärningsmannen verkar ha känt till följande.

Att Lisa åkte moped till jobbet och var hon parkerade mopeden.
Vilken tidpunkt hon slutade för dagen.
Att ladan som renoverades stod tom vid den aktuella tidpunkten.
Vart traktorvägen där mobilfodralet hittades ledde.

För mig tyder det på en person som bor i trakten.
2015-06-12, 16:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Göteborgs-Posten påstår det i alla fall: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2744823-ett-av-polisens-spar-pappans-militara-uppdrag

Men om det är en spekulation som de copypastat från den här tråden, så är det undertecknad som är skyldig. Jag avfärdade själv snart den hypotesen på grundval att han är synlig på ratsit m.m. En bekant som tjänstgjorde på dåvarande SSG försvann från precis allt under den tiden. Vi trodde han hade dött eller något, tills någon hade sett honom med vinröd basker alldeles levande.

Kan ju vara att han tidigare varit aktiv där men inte längre är det. Beroende på ålder då om han är en bit över 40.
2015-06-12, 16:31
Medlem
Citat:
"http://www.geocaching.com/geocache/G...otatiskallaren Ingen som tipsat polisen om detta typ?"

Inte för att jag vet hur kidnappare och våldtäktsmän tänker, men jag har svårt tro att de skulle välja en lerig potatiskällare som lämplig plats för vare sig det ena eller det andra. Vill man låsa in någon är en plats med ordentligt lås (vilket potatiskällare sällan har) att föredra.
2015-06-12, 16:31
Medlem
Varför söker polisen norr om caféet? I Expressen för en stund sedan sa ju Polisens presstalesman att inga fynd har gjorts norr om caféet, alltså har de fynd som hittades vid kyrkan inget med detta att göra. Det är väl uppenbart var man ska söka då alla fynd som bekräftats av anhöriga har hittats söder om caféet. Visst kan det vara villospår men mer troligt är att GM har färdats den vägen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab

Längst ner på sidan finns en karta över alla fynd som eventuellt visar vilken väg GM har kört.
2015-06-12, 16:32
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo

Men suck. Det kan lika gärna vara tvärtom. Att det var hon som betedde sig annorlunda just denna dag med mopeden och att bli ensam kvar, för att göra något eller träffa någon. Den hon mötte behöver då inte ha vetat ett skit utom tid och plats för exempelvis försäljning av något. Alkohol eller spel eller vad hon nu gillar.

För att det var känsligt eller förbjudet hemifrån. Då är det enklaste sättet att se till att vara ensam och köra moped just den dagen.
Senast redigerad av 8711 2015-06-12 kl. 16:34.
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Jobbar Lisas pappa på P4 i Skövde eller K3 som ligger i Karlsborg?

/ Leif

Han ska tydligen vara minst kapten i den mekaniska divisionen (eller va det kallas) på Skövde garnison. Namn kan hittas i Interpol-länken.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo

Skulle det inte kunna vara någon som bor i närheten av där hon bor som sett att hon tog moppen just den dagen? Eller tror du att GM åkt förbi för att kolla om den stod där eller inte? Det tycker jag låter konstigt, mer troligt då att han bor i området och såg att hon åkte iväg med den på morgonen från sitt fönster.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livinghell
Ska försöka göra ett sansat inlägg som enbart baseras på spekulationer, så ni behöver inte kommentera att man är dum i huvudet, bortse bara från detta inlägg om min teori inte passar dig

Kinnekulle är inte så öde som många verkar tro, orten hällekis har ett antal tusen invånare och vill man ta sig därifrån till tex källby eller lidköping så åker man vägen förbi cafet. Det finns även fabriker i hällekis (paroc) dit lastbilar åker dagligen men de väljer oftast vägen via götene eftersom den är mycket bättre än vägen till källby.
Men om man känner till området så finns det en mängd "genvägar" över kullen, det är utefter en sådan som Lisas tillhörigheter har hittat. Men då krävs det en hel del lokalkännedom för att utnyttja dessa till sin fördel.
Nu vet inte jag om det är samma gubbe som bor kvar i Blombergs säteri som det var för 10 år sen, men för 10 år sedan så jobbade jag en hel del däruppe och utnyttjade ofta dessa mindre vägar. Just genvägen genom säteriet aktade man sig för eftersom gubben där var så jävla grinig, så i värsta fall kunde han parkera sin bil så man inte kunde ta sig förbi, han hävdade att det var privat mark. Han kanske blivit gaggig, men förr hade han stenkoll på om nån åkte på hans väg. Men om det var en bil han kände igen kanske han inte la så mycket vikt vid det.. typ "ah det är bara örjan som är ute och kör..."

Om man någon lokal förmåga ska utföra en kidnappning så tror jag inte han tar granntjejerna, utan han väljer så långt hemifrån som möjligt men ändå så han känner sig hemma i omgivningen.
Helena som försvann i mariestad fördes troligen bort med bil, och om personen i fråga ville undvika att bli stoppad av nykterhetspoliser och likn. så borde han ha valt mindre vägar bort från mariestad. Det finns en sådan som slingrar sig hela vägen till kinnekulle. Ponera att GM bor i skogarna kring Årnäs, Forshem eller liknande. Då har han i runda slängar en halvtimme till mariestad och en halvtimme till blomberg åt vardera håll.
Nära hemma men ändå så långt bort att polisen inte kommer knacka dörr.

Om hon är i livet så tror jag hon finns på det avståndet, för man vill inte bränna runt i flera timmar med en ev avsvimmad flicka som när som helst kan vakna, man vill sätta sig i säkerhet så fort som möjligt.
Då är säkert GM någon som jobbar i området, hantverkare eller taxichaffis eller likn. som har god kännedom om småvägar men inte drar till sig uppmärksamhet. Han kan säkert framstå som en helt normal person i andras ögon

Troligast är nog att hon ligger död i närheten av cafet, men eftersom man hoppas så hårt på att hon lever så önskar jag att min teori om att det är samma GM som vid bortförande av Helena stämmer. Kanske inte trolig men det finns ju fritzl o castros på andra ställen i världen, nångång kommer det ju dyka upp en i sverige också.

Det har redan dykt upp en svensk version av Fritzl, förvisso långtifrån lika spektakulärt, men jag vill minnas att det uppdagades för ett par år sedan att en man i (Småland tror jag) Sverige haft en kvinna fängslad i sin stuga i ca 2 års tid.
Medlem
http://1.vgc.no/drpublish/images/article/2015/06/12/23469677/1/990/2402533.jpg

For de som spekulerte i hva som ble "funnet" i gjødseltanken.
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Om det är hämnd pga av faderns jobb så kan det vara vilken terrorgrupp som helst för SOG är ju förfan överallt i världen!

Vilka kan vara så förbannade att de genomför någonting sådant här?
2015-06-12, 16:33
Medlem
Charlie6789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag tror inte dom har "placerats" där, alltså fynden som man hittat, utan att de blivit kastade ut ifrån bilfönstret från förarsätet.

Längs ner finns det en karta på fynden som visar på var fynden har hittats i relation till grusvägen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab

Placeringen av fynden ligger alla till vänster om grusvägen, vilket är en indikation på att sakerna slängs från förarsätets fönsterruta. Varför slänga dessa en och en? För att ju utspridda sakerna är, desto svårare är det att hitta sakerna. Det tog polisen en dag att hitta en sak som "utan tvekan" tillhör Lisa och ett annat fynd nästa dag osv. Detta har givit GM tid att ge sig av med Lisa och göra det han nu ska göra i lugn och ro. Grusvägen där sakerna är placerade är också GMs flyktväg som han använt sig av eftersom det är få personer som tar dessa väg.

Jag skulle hellre se sakerna kastade längs GMs flyktväg än att de ska vara "utspridda".
Du har så rätt

Hon låg i bilen, bagageluckan, lastbilen eller vad gm åkte för något och så åkte han bara runt i en cirkel där och slängde och spred ut sakerna i hopp om att de skulle försvinna. Hoppas dem fick hans DNA. Sen får dem kalla in alla i halva landet på DNA test precis som de gjorde med han serievåldtäktsmannen Niklas Eliasson !
Jag tror han stannat till och fikat där många gånger!
Han bor inte i direkt närhet men han känner till området och har rört sig där förr. Eventuellt bott LR jobbar i närheten.
Han har forslat bort henne och har god vetskap om alla svenska kriminalprogram och vet precis hur man skall göra för att komma undan.
En psykopat,
2015-06-12, 16:33
Medlem
Enligt fyndets placeringar så har dem (gått) först sydost in till ett skogsdunge som är ganska lång denna skog är så lång så den går hela vägen till kyrkan. Sedan väl vid kyrkan har dem tog tagit något fordon och börjat köra iväg med henne. min teori. Jag tror den stämmer .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in