Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 10:43
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
En Sara* *h Johanna Emelia Henrik*on *s skriver på sin FB att hon blivit överfallen natten till lördag av en man med sannolikt sexuella intentioner, hon fick åka ambulans och tydligen hade någon annan tjej också blivit överfallen. Tror det är i Falköping. Kan inte ta skärmdump med mobilen men någon annan kanske kan det är ett offentligt inlägg som jag hittade då jag snokade bland de kaféanställda och deras bekanta.
Falköping är dränkt av somalier, finns en herrans massa sådana där, förmodligen handlar detta om en sådan.
Knappast troligt att en sådan har tillgång till bil och är aktuell i detta fall.
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Åker för att rekognosera omgivningarna i e.m. och då inte med fokus på polisens och mp's sökområden och inte med avsikt att leta plagg/fynd, utan göra sök i områden som skulle kunna hålla ett lik eller en person fången.

Är speciellt intresserad av platser värda att kolla upp syd-sydöst Blomberg och inte platser som är publikt kända (uteslut Lasses Grotta, ruinen Biskopsborgen etc).

PM'a gärna tips på skrotupplag, öde husvagnar, ödehus, raviner mm.

Ni som har lokalkännedom; gruvan vid Kinne-Kleva där man ska kunna ta sig ner någonstans runt Kinnekullering - går det att gå ner i den själv eller är det låst om dagarna?

Även nyfiken på om det är samma gruva/schakt som avses i denna tråd;
(FB) Kinne-Kleva gruva under Kinnekulle

Jag utgår från teorin att det inte är någon random turist/asfaltsläggare eller storstadsbo som är GM, utan någon lokal förmåga. Det talar i sådana fall emot att personen skulle ha kört iväg >10 mil med BO, utan snarare att personen har rört sig i närområdet och antagligen bor/uppehåller sig i närområdet. Källby/Götene, kanske någon från där hon bor, dvs runt Stöpen eller som känner igen henne från Skövde.

Efter lasses grotta om man följer vandringsleden finns ju ett hedlandskap med en hel del gamla ödehus/stugor. Kan vara värt att leta vid. Osäker på hur man tar sig dit med bil bara, men det finns ju vägar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Nytt fynd bekräftat, samt att de kommer att leta i vattendrag nu dessutom!

Jag vet om att om hon nu legat död så borde likhundar känna detta efter 5 dagar..
Om doften försvinner för hon ligger i vatten så tror jag dessvärre hon påträffas där idag.
När man läst andra fall så framkommer det att folk har en övertro om just hundarna, även polisen säger detta, det är ett hjälpmedel men inget 100% sådant
2015-06-12, 10:44
Medlem
Någon som vetat om att hon tagit moppen till jobbet och eventuellt vetat hur hon jobbar.

Kollat var hon parkerat moppen, lyckligtvis bakom byggnaden.

Parkerat en bit bort, kanske i ladan.

Väntat bakom till hon dök upp och inte slagit till förrän hon var nästan klar, för att ge de andra tid att åka ifrån.

Överfallit henne då eller, mer troligt, hotat henne med vapen att följa med till bilen i ladan
2015-06-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Hjälmen är tydligen inte funnen..konstigt.När hon låst dörren så måste hon haft hjälmen i handen på väg till mopeden.Där finns inga spår av strid.Hon måste träffat någon just då som hon känner och gått en bit med hjälmen i handen och sedan händer något.Om personen utövat våld och gjort sig besvär att ta med hjälmen så verkar det konstigt.Undrar var en sådan stor sak som en hjälm kan gömma sig och inte hittas?
Hennes utspridda ägodelar på ett s pass stort område stämmer inte alls med verkligheten,det skulle ta alldeles för lång tid av GM och risk för att bli upptäckt.Underligt att INGEN person sett något ovanligt.
Ska bli intressant att se upplösningen på dramat - om den kommer fram -.

Polisen påstår sig ju ha hittat fynd som "inte blåser iväg" kan inte det vara hjälmen? Dock att polisen väljer att inte berätta det.
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eightyfour
Jag håller med. Hjälmen krossar dom flesta teorierna. Att hon sprang med hjälmen på är inte troligt.

Det märkliga är att telefonen krossas mitt på ett fält. Är det en iPhone 6+ förstår jag det för den kan man bryta sönder med händerna. Är det någon av dom tidigare mindre modellerna så måste man haft något hårt - som en hjälm - för att krossa den med(vi vet dock varken hur förstörd den är eller vilken modell det är. Endast att det är en iPhone av något slag).
Asså fattar inte varför ni hänger upp er på att man inte kan springa md en hjälm? Om någon jagar dig inte fan springer du samtidigt som du försöker få av dig en hjälm med spänne o allt? Du SPRINGER, endast, oavsett om du har en sko på dig och en barfota så SPRINGER du, inget annat.
Medlem
Nytt fynd under morgonen. Det intressanta är väl om detta hittats på redan genomsökt område. Vissa delar av detta tyder i så fall på att GM vill hittas, att han gillar att bli jagad.
Medlem
louderthanbombss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det bör ha varit en person med god koll på läget. Någon som visste att Lisa var ensam efter att kollegorna på cafeet åkte, och att det inte fanns andra människor inom syn- och hörhåll. En person som väntade utanför, inte en bil som tillfälligt stannade till. Hur skulle GM då veta att inte någon strax skulle komma ut från cafeet och avslöja honom?

Detta är precis det jag tänkt på! GM måste vetat att L stängde, att hon åkte moppe (annars hade ju hennes pappa stått med bilen utanför och GM hade inte haft en chans att ta henne). Känns superkonstigt att en random person ser en ensam flicka och tänker, japp, nu tar jag henne!. Personen har ingen aning om det tex fortf är ngn inne i caféet, någon i närheten som väntar på L, någon som åker förbi eller är ute med tex hund eller så.
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
När man läst andra fall så framkommer det att folk har en övertro om just hundarna, även polisen säger detta, det är ett hjälpmedel men inget 100% sådant

Hundarna kan få vittring även om ett lik ligger på botten.
Isf skickar dom självklart dykare som får bekräfta.

Låt oss hoppas att detta inte händer...

Jag skriver igen.

LIVE NU

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/live-s%C3%B6kandet-forts%C3%A4tter-efter-lisa-holm-557a9452b9a9f609a0000113

Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
Nytt fynd under morgonen, någon som vet vad det är?

Tillhörighet till flickan TROS det. Föräldrarna har inte fått se fyndet än men dom har blivit varskodda över telefon
Medlem
DIEXELs avatar
Folk här börjar köra nu på ett sidospår om Arne Jönsson. Vad folk måste förstå är att ju rikare och mäktigare du är, desto mer har du att förlora. Ta till exempel en som knappt lever på existensminimum och måste begå brott för att få något på bordet, har som sagt inget att förlora om den åker dit MEN den som har pengarna och makten har betydligt mer att förlora.

Vad hade hänt om en hög och känd profil inom näringslivet skulle åka dit för sånt? Allt skulle rasera för personen i fråga. Pengarna, tillgångarna, kontakterna skulle sägas upp, inga seriösa företagare skulle vilja göra affärer med denne, ryktet raseras, familjen splittras etc.

Till exempel (nu skriver jag inte att nån av dessa två har gjort det):
JV: Inget eftersom han håller sig till den lägsta samhällsklassen på grund av missbruk och bostadslöshet.
AJ: Allt eftersom han håller sig till de högre samhällsklasserna på grund av markägaren han är och säkert det bra anseendet han har i bygden(?).
2015-06-12, 10:47
Medlem
Ursäkta om den här frågan tagits upp tidigare, något jag har funderat över är Lisas mobiltelefon, det är antagligen en iphone (enligt bilder jag sett på henne, selfies med en iphone).
Eftersom att det har hittats delar av mobilen undrar jag hur den gick sönder, om ni frågar mig är det inte bara att tappa en iphone på golvet så att den spricker i delar.
Någon fundering?
2015-06-12, 10:47
Medlem
anneyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Mobilen har inte återfunnits. Det är bara skalet och fordralet, eller? Har mobilen återfunnits så har polisen ganska säkert kunna tömma ur den lite information till som vi inte vet om. Borde inte telefonen lämpligtvis har legat vid mobilskalet och fordralet? Sjukt konstigt att en gärningsman slänger just de grejerna och inte hela mobilen. Mobilen är kvar hos GM, han har kanske tagit ut SIM kortet och perverst kollat alla hennes bilder. Minneskort är inte låsta med kod utan om du tar ett minneskort och sätter i det i en annan kortläsare så går det ofta att komma över allt som användaren sparat.

Tydligen har mobildisplayen hittats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in