Från sammanfattningen:
Citat:
18.23 skickar Lisa sms till sin pappa om att hon snart kommer hem.
18.30 är Lisas mobil helt avstängd pga att batteriet är slut (det var lågt) eller att den har blivit avstängd av okänd person.
Det där har stört mig sedan dag ett.
Jag är iofs betydligt äldre än LH men har många unga tjejer i hennes ålder omkring mig och är själv en mobilperson. Att stänga av mobilen, alternativt att låta den ladda ur, är nära katastrof och normalt så har unga stenkoll på att mobilen är laddad (även jag för den delen).
Det är sant att dagens mobiler inte håller batteri speciellt bra, men LH skulle köra moppe hem för första gången. Vid ett sådant tillfälle, oavsett hur självständig eller cool en person är, så ser man ju till att ha mobilen laddad om ifall det skulle hända något. Många har till och med mobilladdare med sig i väskan. Kan också tänka mig att hennes föräldrar hade förmanat henne att ha mobilen ordentligt laddad just pga att hon skulle köra hem.
Och så tar batteriet slut nästan direkt efter hennes SMS. Känns mer troligt att den stängdes av.
Jag hittar inga detaljer om hur man vet att mobilen var avstängd 18:30. Försökte pappan ringa henne igen 18:30 (och i så fall varför)? Är det strax innan 18:30 som den senast var loggad vid en mobilmast? Någon som har sett något om detta?
Det är så många märkliga småsaker som gnager angående detta försvinnande.