Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 09:54
Medlem
massepojkens avatar
Vad jag hört är att det är skelettdelar tjejerna hittat. Dock kunde man snabbt konstatera att dessa kom från djur.

Källa: Person på plats som jag bedömer som trovärdig. Inga fler frågor på detta tack!
Medlem
Jag förutsätter att polisen letar igenom mobiloperatörernas sparade trafikdata.

Kan man se vilka mobiler som varit uppkopplade mot masterna men utan att ha använts?
Med vilken noggrannhet kan man positionsbestämma en mobil i efterhand?

Om det inte var en riktigt planerande/beräknande GM så är det ju stor chans att han hade en påslagen mobil på sig.
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Det finns ju faktiskt en möjlighet att hon sitter i någon källare i en villa närheten av cafét.
Polisen har förhört många och en hel del sök. Men dom kan ju inte göra husrannsakan på hundratals bostadshus.. Är den tanken verkligen så otrolig?

...och GM tagit hennes ägodelar och spridit ut i omgivningen Nä nu får det vara måtta på spekulationer.
2015-06-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Antingen kom GM i bil till baksidan av caféet, BO flydde och bli ikappsprungen i närheten av ladan. Hon övermannades och fördes in i ladan. Bilen är i det här scenariot kvar på baksidan av caféet. Jag tror inte att GM förde BO över vägen till bilen, för stor risk för upptäckt. GM hämtade i stället bilen. Och då måste han ha bundit fast BO eller sövt henne, skadat henne så att hon var medvetslös. Och då tycker jag att polisen borde ha hittat spår efter det här i ladan. Jag har därför svårt att få ihop den här teorin fullt ut...

Ett annat alternativ är att BO övermannades vid mopeden på baksidan av caféet, fördes in i bilen under hot (pistol, kniv) och sedan kördes till ladan där GM tänkt förgripa sig på henne. Det här alternativet är mera rimligt än föregående alternativ.

Okej men då måste vi väl kunna avfärda AJ som GM, en 79 åring springer fan inte ikapp en 17 åring. Och varför skulle inte nån ha märkt att det står en parkerad bil precis vid caféet? Mycket som inte stämmer.
Medlem
ConcreteRoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownsanity
Exempel? Du får det att låta som att hans yrkesroll inom det militära skulle öka hans tänkbara motiv, på vilket sätt?

Självklart kan det vara det då militära profiler dels har en härdad livssyn som gör att de lättare kan ta till sådana metoder för att hämnas på någon (ex.pappan) och sedan då de i sitt yrke kanske har trampat någon på tårna.

Ännu en viktig faktor är ju att det kan handla om hemligheter som finns inom kåren som kanske skulle avslöjas (whistleblower), sedan vet man inte om fadern sysslade med dolda affärer osv. Finns många möjliga scenario och hotbilder kan jag tänka mig mot en familj som är i det millitära.

Ännu en sak som talar för att ett proffs är inblandad är ju att det är så svårt att finna bevis och GM.
Medlem
Kunde inte hålla mig från att göra ett första inlägg...

Är tyvärr inte hemma i det här och lyckats söka på liknande ämne tidigare men ville kasta ut en tanke bara. Vill inte hänga ut namn eller peka på folk men man blir fundersam. Tror givetvis att Polisen gör ett korrekt och kompetent arbete.

Men hur står det till med gårdsägaren? En person med väldigt bra lokalkännedom. Troligtvis känner LH igen honom även om hon inte träffat honom i person. Något åt åren men är man inte främmande kan man nog lura med en yngre tjej och överrumpla henne. Alibi går säkert att ordna ganska lätt med flertalet gästarbetare eller dylikt. (Har ingen kännedom om platsen eller förutsättningarna, bara gissningar tyvärr). Men det finns kanske något större privat hus som tillhör egendomen? Med källare eller andra dolda rum som polisen inte kan komma i närheten av utan särskilda anledningar, vilket vore direkta bevis som pekar i den riktningen?

SCENARIO: Han bevakar stängningen och går fram och talar med BO. Hon känner igen honom och samtalar. Han överrumplar henne och tar henne till godset. Tömmer tillhörigheter, som sprids över ägorna. Eventuella spår behöver inte döljas (bilspår etc) eftersom dom är förklarliga sedan det är hans ägor. En miss han kom på hemma. En handske som han kanske råkade röra vid vid överfallet och var tvungen att återkomma till i ladan. Enligt rapportering skulle han ha tagit upp den själv. Borde man inte annars påkallat polis UTAN att ha rört eventuellt bevis annars?

POÄNGTERAR att detta är extremt vilda spekulationer. Inte utan att tanken går tillbaka till HA. Har personen funnits i trakten även dessa år? Kan man vara stärkt av ett tidigare "lyckat" dåd att våga försöka sig på det igen?

Ledsen om liknande spekulationer gjorts (vilket det säkert gjort).
Medlem
Parkours avatar
Önskar att Polisen kunde vara lite mer öppna som i andra länder.
Gå ut med mer information om vad dom vet. Och framförallt en gärningsmannaprofil.. Det ska inte ta såhär lång tid att göra en psykanalys av en okänd GM.

Dom borde veta vilken ungefärlig ålder, kön & motiv GM tros ha.
2015-06-12, 09:56
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majamongo
jag tror verkligen att fynden är utlagda. det känns så orimligt att dom först (eller sist) skulle åka nästan en halv mil upp till kyrkan och härja loss och sedan en bra bit söder ut och härja loss där.
man kan ju, med tanke på avstånden det handlar om, nästan garantera att ett fordon av något slag är involverat.

hur går era tankar? varför är det sådana stora avstånd mellan fynden??

Tänker fortfarande på det här med alla utspridda ägodelar. Jag är inne på samma bana, jag tror att GM medvetet placerat ut sakerna antingen för att skapa villospår eller visa på något spår som ska leda till någon plats. Annars hade man väl bara tagit med sig sakerna och gjort sig av med dom på en gång utan att lämna spår? GM vill lämna spår efter sig.
Medlem
Charlie6789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
"Fynden är inte sådana att de flyger i väg"

"Kriminalkommissarie Lars Johansson, som leder utredningen, bekräftar för Expressen att man utreder om personen som fört bort henne kastat ut saker på vägen för att skapa villospår – och på så sätt vinna tid.
– Det finns med, oh ja, säger han och fortsätter:
– Vi vet inte om det är, utifrån vårt perspektiv, ett villospår eller om det är någonting. Sedan har det blåst väldigt, men en del av de här fynden är inte sådana att de flyger i väg."

Precis som jag trodde, någon har planterat ut dessa saker för att förvirra och sakta ner polisen. Förmodligen är GM och BO en bra bit därifrån vid detta laget tyvärr, förmodligen har GM haft en bil i närheten och tvingat in BO. Känns inte så troligt att han gått runt med henne på fältet och ignorerat att hon tappat massa saker..
Exakt han parkerade själv sin egen bil en bra bit bort för att inte bli upptäkt. Hade sedan uppsikt över när dem låste och larmade. Imobiliserade LH sedan gick han över fälten och slängde ut sakerna utan baktanke, tog sedan bilen/lastbilen och åkte till fiket och hämtade upp LH
Körde iväg hemmet med henne och kastade eventuellt ut de sista prylarna hon hade på sig som han tog/slet loss från hennes imobiliserade kropp.
Nu är hon instängd och i hans våld medans han själv sitter ute i solen och svettas med sitt blekfeta arsle.
Går in och hämtar förfriskningar och utnyttjar henne efter eget behag.
Stackars tjej.
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Om man planerar att ta livet av sig, varför i helvete jobbar man en hel arbetspass precis innan? Om man ändå ska avsluta det hela, varför inte bara ta det lugnt den dagen?

Ja, vem vet. En droppe som fått bägaren att rinna över? Ett jobbigt ex som hör av sig när man kollar mobilen när arbetsdagen är slut? Olycklig kärlek, stämt träff efter jobbet men fått nobben? Jobbig relation till föräldrarna som upphöjs av att tvingas åka moppe i hård blåst?

Säger inte att det är så men en 17 åring kan dölja depressioner rätt bra.. Tills det bara "tar slut på krafterna."
2015-06-12, 09:57
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det har varit uppe förut men utan att få någon genomlysning.

Den "uppburne affärsmannen" Arne Jönsson som "hittade" handsken och enligt egen utsaga "tog upp den omedelbart"- vem är han?
Det finns inte mycket att söka på honom.
Var kommer han ifrån? Han har ett tonfall som indikerar om att han försöker dölja ursprungsdialekt. Kommer han från Växjö? Vad är han för typ av affärsman? Hur länge har han ägt fastigheten? Har han alibi?

LH känner/känner till honom.

Och en liten fråga - vad sa polisen när herr Arne kom med handsken - "Åh tack!" Det väcktes ingen fundering?

Herr Arne har synts mycket i media och kommer med väldigt mycket tips och verkar inte särskilt bedrövad eller chockad. Men han kanske bara är gammal.

Det finns mycket att skriva om Arne Jönsson som ursprungligen kommer från ett litet samhälle i nordvästra skåne, men han har inget med detta försvinnandet att göra.
2015-06-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Brukar inte ni fota er själva och tex skriva: sitter i solen o steker . Kanske Gärningsmannen hamnat på bild? Hur många utav er som var på caféet den dagen eller dagarna innan har foton från cafet?

Teorin om lastbilschaufförerna eller gästarbwtarna tycker jag också skall fullföljas

Detta kan vara något att spinna vidare på.
Jag vill minnas att pedofilen Anders Eklund fastnade på en helt random bild då ett par var ute och testade kameran, och detta var en av dom fällande pusselbitarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in