Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 23:23
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudbina
Fast hundarna...om Lisa sprungit runt på åkrarna, borde hundarna inte fått vittring på hennes spår? De bör ju ha tillgång till hennes lukt från plagg i hemmet, rimligtvis. Om hundarna inte fått vittring efter henne talar det väl, rent logiskt sett, för att hon inte befunnit sig där sakerna hittats och att de är utplacerade av någon annan...någon okänd som hundarna inte har någon referens att spåra efter. Eller?
Jag jävligt dåligt insatt i hur spårhundar funkar. Någon som kan mer?
Vi pratade massa om detta på kontoret idag och en kollega sa att det generellt är en myt att spårhundar kan lukta på en vante och sen nosa sig igenom precis hur ägaren gick för flera dygn sedan. Enligt honom är det bara nånting som händer på film och att i verkligheten så skulle en spårhund tappat spåret på en mördare i en folkmassa på bara 50-100 personer.

Anledningen till att de tagit in hundar är för att de ska leta efter lik. Dessa hundar är specialtränade för att hitta döda kroppar och ingenting annat.

Jag är också dåligt insatt, men det är vad min kollega sa och jag tycker det låter vettigt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hank565Heaven
Är det någon som kan statistiken på sådana här försvinnanden?

Fråga: Hur många procent hittas vid liv efter att ha varit försvunna i mer än 5 dygn? Rimligtvis sker väl de flesta sådana upptäckter efter 0-3 dygn kan jag gissa. Som med den 17-åriga tjejen i Västermanland, det tog 1 dygn för dem att finna henne vid liv.

Nu har jag inte statistiken men bortföranden brukar oftast sluta i mord.
Medlem
Nu när twitterpungen tydligen är oskyldig. Har hans riktiga namn personnummer och adress (ja just det, karln var ju hemlös) raderats av Flashback forum? Nej just det, så är det ju inte. Mycket har skrivits om denna tråd. Till och med Bert Karlsson har uttalat sig om det vidriga i att lämna ut en oskyldig. Och ja, trots att jag bidragit tycker jag just det är fel. Men karlns twitter ser ju ut, om inte som en sexförbrytares, så som en framtida ofredares. Har inte människan som langar ut sådant innehåll på twitter något som helst eget ansvar. För att han kan få misstankar emot sig om ett brott av typen det mest troligt rör sig om sker i samma trakt.
Senast redigerad av Klasina 2015-06-11 kl. 23:26.
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
För dig eller? Hade du tänkt att polisen skulle gå ut offentligt med denna lista kanske?

Givetvis är allt sådant där redan kollat, hon har varit försvunnen i fyra dagar nu..
Kan nog lova dig att det vänds ut och in på precis allt som bara går att vända ut och in på.

Det är inga inkompetenta jon som sysslar med sådant här.

Skulle inte förvåna mig om det är just inkompetenta jon som sysslar med den här typen av utredningar alltför ofta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Hörde just att sökområdet utökats till 10 kvadratkm vilket är helt galet stort. Det i sig är säkert old news, men får MP får röra sig fritt inom sökområdet, eller måste polisen ha "tagit ett varv" först? Har det hintats nånting om hemvärnet, eller annan militär hjälp med UAV/Drönare med värmekamera/FLIR osv?

Det är väl inte så stort, över 900 personer i MP så det är klart man kan söka stort när man har så mycket resurser.
2015-06-11, 23:24
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hank565Heaven
Är det någon som kan statistiken på sådana här försvinnanden?

Fråga: Hur många procent hittas vid liv efter att ha varit försvunna i mer än 5 dygn? Rimligtvis sker väl de flesta sådana upptäckter efter 0-3 dygn kan jag gissa. Som med den 17-åriga tjejen i Västermanland, det tog 1 dygn för dem att finna henne vid liv.
Tumregeln är att efter 3 dagar slutar polisen leta efter personer och börjar leta efter kroppar.
Medlem
Sonnenwendes avatar
Antingen har hon haft extrem otur och ett psyko har fått syn på henne i exakt rãtt ögonblick eller så är det någon hon känner.

Fast skulle den slumpmässige förövaren sprida hennes grejer i närheten och ta risken att bli observerad/upptäckt? Tveksamt!

Alternativt är det några yngre förmågor som vill leka lite med henne och det går överstyr, yngre killar har setts senare på platsen.

Ett tredje alternativ är en sexgalning som flyttat ut på landet och som bor nära, har polisen slagit på allaikring boende?
Medlem
Burtons avatar
Kan vi släppa de fullständigt galna spekulationerna om att detta skulle ha något med Helena-fallet att göra. Det finns i dagsläget inget som tyder på att dessa fallen skulle vara sammankopplade mer än att de båda var kvinnor, få spår har hittats, samma tid på året och ca 4 mil ifrån varandra. Väldigt lösa boliner att bygga en koppling på. Att någon jävel ska ligga och vänta i 23 år för att genomföra ett nytt liknande dåd är ju för fan befängt.
Medlem
ace_secs avatar
Vilka fakta finns kring att Ls föräldrar är förmögna? För att det ska vara tal om kidnappning mot lösensumma bör det ju vara en ganska så stor förmögenhet.
Medlem
inofficiells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBeatLivet
Får jag fråga hur i helvete hälften av alla i tråden "vet" att JV blivit förhörd och släppt? Det kan lika gärna vara någon annan, jag är jävligt skeptisk på att polisen går ut med namn på vilka dem har inne på förhör och inte i detta skede.

Finns det någon annan person som man kan tänka sig att "många ur allmänheten" tipsat om?
2015-06-11, 23:25
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
När man är tjej, 17 år och i alla möjliga tänkbara dåliga väder?

Om jag inte har helt fel var det uppehåll i söndags? Helt klart varmt nog att köra moped med handskar.
Tror inte föräldrar orkar köra henne varje arbetspass, de ångrar sig nog men jag förstår dem.

Jag förstår inte vart du vill komma, konspirationsteori?
2015-06-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Fast 50 minuter? Det är ganska långt, jag åkte moppe överallt när jag var i hennes ålder men jag skulle aldrig åka 50 minuter bara sådär, om jag inte skulle göra något efteråt/hade ett ärende.

Okej, ponera att du ska ta dig till och från jobbet. Dina föräldrar kan inte skjutsa dig idag. Du har moppe. Hur har du tänkt ta dig dit? Bussarna verkar ta mer tid då det inte verkar gå en buss direkt till fiket - arbetskamraten blev ju skjutsad till en busstation till exempel. Det är inte jättekonstigt att hon tar moppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in