Citat:
Ursprungligen postat av
Sudbina
Fast hundarna...om Lisa sprungit runt på åkrarna, borde hundarna inte fått vittring på hennes spår? De bör ju ha tillgång till hennes lukt från plagg i hemmet, rimligtvis. Om hundarna inte fått vittring efter henne talar det väl, rent logiskt sett, för att hon inte befunnit sig där sakerna hittats och att de är utplacerade av någon annan...någon okänd som hundarna inte har någon referens att spåra efter. Eller?
Jag jävligt dåligt insatt i hur spårhundar funkar. Någon som kan mer?
Vi pratade massa om detta på kontoret idag och en kollega sa att det generellt är en myt att spårhundar kan lukta på en vante och sen nosa sig igenom precis hur ägaren gick för flera dygn sedan. Enligt honom är det bara nånting som händer på film och att i verkligheten så skulle en spårhund tappat spåret på en mördare i en folkmassa på bara 50-100 personer.
Anledningen till att de tagit in hundar är för att de ska leta efter lik. Dessa hundar är specialtränade för att hitta döda kroppar och ingenting annat.
Jag är också dåligt insatt, men det är vad min kollega sa och jag tycker det låter vettigt.