2015-06-12, 04:40
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoralDetektiven
Du har rätt i att synfältet och hörseln blir begränsad, det är något jag måste ta i betänkelse. Dock bör en bil synas i mopedens backspegel om hon inte är distraherad, kan man tycka.

Något intressant gällande hennes kollegors iaktagellser som polisen bör fråga då inte parkerade fordon när hon slutat har uppmärksammats är om några fordon har stått ut när hennes pass börjar, då det borde vara rätt simpelt att deducera på ett ungefär när hennes pass då bör sluta. F.ö är nog ett bra verktyg för att sålla ut vilka i hennes närhet som kan genomföra detta att kolla vilka som hinner innan och efter sitt jobb då arbetslösa/ensamvargar brukar vara de första att bli inplockade (verkar inte som polisen har någon intressant misstänkt ännu) så jag utgår ifrån att det inte är the usual suspects här.

Något att igen tänka på är då även anhöriga som likväl kan veta denna information utan att synas på platsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Clownsanity
GM dök upp precis när Lisa satte sig på mopeden och frågade henne om hon kunde låsa upp caféet eftersom "han skulle behöva använda toaletten". Hon klev av mopeden, lät nycklarna ligga i och bad honom skynda sig pga att hennes föräldrar väntar på henne. Lisa låste upp caféet och blev överfallen och indragen. 18:23 är Lisa medvetslös och GM skickar iväg ett SMS till föräldrarna. Klassiker.
det går ihop med nyckeln, men skulle då en MGM sms:at från lisas mobil, alltså på nåt sätt kommit förbi lösenordet för att ens komma in i den, och letat upp namnet Pappa (om han ens heter så i hennes mobil). alternativet är att hon ska ha utfört detta under hot men det tar nog betydligt längre tid. GM ska då ha stått med vapen och hotat henne att skicka sms:et, ne det går inte ihop

fotnot: det där med att kolla fartkameror efter alla reg-skyltar från och med försvinnandet låter intressant. enda vägen från platsen verkar vara med fordon.
2015-06-12, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
Men vad är motivet om det är planerat? Kidnappning? Inga krav har inkommit. Kärleksdrama (typ den osedda nörden)? Relativt enkelt för polisen att ta reda på i förhör med anhöriga och vänner och man borde vid detta laget ha kunnat peka ut en sannolik förövare och undersöka alibi m.m.

Googla trafficing!
2015-06-12, 04:45
Medlem
Unpredictables avatar
MBO "Lisa Holm" har spridit sig som en löpeld.
Efter ha läst och skummat igenom de senaste hundra sidorna så behåller jag min teori.

Jag tror LH är inom det område polisen söker i eller runtom, dock är alla fynd i en för stor utspridning och ett sätt att vilseleda utredning. Min teoretiska tanke är att Holm är närmre än vad de egentligen tror hon befinner sig. Varför? Just för att MGM har problem med att gömma LH med den omfattande sökinsatsen som pågår...så många människor som rör sig på ett större geografiskt område gör det svårt för MGM att flytta/lasta/bära en ev kropp.

Men...jag spånar även på att det kan ha ett tydligare samband än en många tror. Att man utvecklar eller analyserar i för stora drag och fantasierna skenar iväg i alldeles för stora drag. Skumt hela grejen med hennes försvinnande och tidsaxeln kort därefter. Jag tänker och då spekulerar jag endast i att; LH pratade med någon hon kände igen eller visste vem personen (bekant) är, sett/träffat eller febr av pratat med tidigare? Tycker att hela grejen med låsningen/mopeden med nycklarna i inte känns planerad. Dock så landar jag teorin på att det var en slump, men att denna händelse (?) gick i överstyr och MGM är någon som är mycket bekant med området och markerna i närliggande. Kanske tillochmed är med i sökandet i MP och letar. Det är alldeles för städat kring mbp för att vara turist eller passagerare på genomresa.

*Skulle inte avfärda ev GM p.g.a ålder, absolut inte.
Senast redigerad av Unpredictable 2015-06-12 kl. 04:55.
2015-06-12, 04:45
Medlem
Kan inte någon ladda upp en karta med markeringar med alla föremål man hittat som man vet tillhör BO?
2015-06-12, 04:46
Medlem
Clownsanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Känns onekligen skumt att ingen kunnat göra några iakttagelser mellan 18.00-20.00 om det stämmer att någon eller några har befunnit sig ute på fälten och spritt hennes tillhörigheter. Om polisen lyckats säkra fotavtryck som nämnts tidigare så borde de veta om dessa tillhör en potentiell gärningsman då de vet LH's skostorlek.

Har hon blivit bortförd i bil så känns det ännu konstigare med spridningen av hennes tillhörigheter. Att hon skulle försvunnit av egen fri vilja känns osannolikt men inte omöjligt - frågan blir då om hon har försvunnit frivilligt med någon. Då är ändå denna spridning av tillhörigheter märklig.

Varför är dessa saker spridda över ett så stort område? Kan vinden potentiellt ha orsakat detta? Känns som om Polisen kan få fram vindriktning och styrka för aktuell tid i området och således kunna avfärda det hela som en naturlig spridning från en enskild plats.

En sak jag tänkt på är om det skulle kunna vara så (givetvis är allt möjligt i detta skede) att GM har förflyttat henne med båt, modell större, utfört de hemskheter han kan tänkas vilja utföra (vilket vi inte hoppas på) för att sedan dumpa henne i mitten av Vänern med hjälp av rep och sten/betong. Om spåren leder från hamnen så kanske de är utspridda i syfte att förvilla (vilket har diskuterats).

Har Polisen sökt med likhund i Vänern; och är det ens praktiskt genomförbart?

Är hon strypt, våldtagen och sänkt i sjön så vill gärningsmannen flytta fokus därifrån. Han sprider runt hennes tillhörigheter en bit bort. Vilket får mig att tro att det kanske inte är så planerat ändå.
2015-06-12, 04:50
Medlem
Dom har hittat en handske? Någon som vet om BO var höger/vänsterhänt? Höger eller vänster handske?
Kan hon ha tagit av sig den i ren panik och försöka få igång mobilen? Men en (förmodad)GM får tag i hon..

Shit, hoppas hon hittas vid liv !
2015-06-12, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Ytterligare en tanke!

18.23 skickade BO ett SMS till sin far som alla vet. Men hon kan ha gjort mer än så när hon pillade med mobilen kring den tiden. Har hon tex varit ute på internet (Facebook, nyhetssajt, Kik eller dylikt), då bör ju det rimligtvis lagrats i telefonens internethistorik. Med andra borde polisen kunna få fram internethistoriken i telefonen.

Om det är möjligt att göra det med skicket telefonen är i och om det fanns något att hitta där så kan du ge dig på att polisen redan har gjort detta.
2015-06-12, 04:57
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Circle jerk
Knappast ett idealoffer för trafficking-ligor. Även om de är vidriga är de ju inte dumma & fattar nog att det blir ett jävla ståhej av att kidnappa en blond medelsvensson-tjej. Därför fortsätter de nog med att livnära sig på de som inte märks & ingen bryr sig om...
det där är också en grundläggande pusselbit vi inte får ihop, är detta ett potentiellt sexualbrott eller handlar det om pengar?
pappan har, som någon delade utdrag ur trafikverkets register, flera bilar bla Porsche, motorcyklar, mamman har även hon flera bilar skrivna på sig. ett motiv kan ha varit utpressning eftersom familjen är välbärgad. varför annars begå sexualbrott mot en person som redan är under högre beskydd än en medelklasstjej mtp högre tillgångar. pengar är ett tydligare motiv än något sexuellt, men nu kommer vi in på det där lite läskiga att GM isåfall planerat kuppen väl
2015-06-12, 05:00
Medlem
[Strange Days]s avatar
Eftersom godsägaren nu tydligen är på tapeten som misstänkt gärningsman i denna tråden, så vill jag be folk som är alltför ivriga i att hitta en syndabock att besinna sig lite och vara mer eftertänksamma i spekulationerna.

Givetvis har polisen full koll på godsägaren, och han har säkert även hörts i ett väldigt tidigt skede i utredningen eftersom brottet har skett på hans ägor.

Det vore kanske bättre att fokusera tankeverksamheten kring den stora frågan - det vill säga var Lisas kropp finns någonstans (förutsätter att hon vid detta laget inte längre är vid liv).
2015-06-12, 05:00
Medlem
Grumpe0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GosuZerg
det där är också en grundläggande pusselbit vi inte får ihop, är detta ett potentiellt sexualbrott eller handlar det om pengar?
pappan har, som någon delade utdrag ur trafikverkets register, flera bilar bla Porsche, motorcyklar, mamman har även hon flera bilar skrivna på sig. ett motiv kan ha varit utpressning eftersom familjen är välbärgad. varför annars begå sexualbrott mot en person som redan är under högre beskydd än en medelklasstjej mtp högre tillgångar. pengar är ett tydligare motiv än något sexuellt, men nu kommer vi in på det där lite läskiga att GM isåfall planerat kuppen väl
Är du på riktigt? Du tror inte dom hade begärt lösen för två dygn sen, om de nu skulle vara så?
2015-06-12, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GosuZerg

Motivet kan vara något helt annat. Vanliga motiv vid mord är exempelvis svartsjuka/avundsjuka och hämnd.
2015-06-12, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrZ
Jag hatar Expressen för det här!
"Kusliga fyndet i jakten på Lisa Holm "

"I går gjorde två unga kvinnor en skrämmande upptäckt under sökandet.
Kvinnorna fick peka ut fyndplatsen på en karta för polisen.
– Jag blev upprörd över det vi såg, och då åkte vi till polisen och berättade det, säger en av kvinnorna."

Undra vad det är..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in