2015-06-12, 04:22
Medlem
Clownsanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Om alla 3 stängde, så måste dem stängt igen butiken senast 18.10-18.15, för annars skulle aldrig kollegorna kunna hinna med den anslutande bussen 18.20 i Källby, 5-10 minuter bilfärd bort.

Frågan är om caféet har ett larmsystem eller inte, och om det i så fall är tillhörandes en larmfirma vars dator registrerar när en befintlig kunds larm slås på, respektive när larmet slås av.

SMS:et som BO skickade var sedan vid 18.23, det innebär att det finns ett tidsspann mellan kollegorna åker och BO skickar SMS:et. Med största sannolikhet befinner sig BO själv utanför caféet mellan 18.10-18.15 någon gång och 18.23 när SMS:et skickas, förutsatt att BO själv skickat SMS:et.

Om BO själv skickat SMS:et, varför dröjer BO kvar själv utanför arbetsplatsen? Någon teori kring det. Ha i åtanke att kollegorna som sagt lämnar platsen 18.10-18.15 (det måste dem för att hinna bussen 18.20 i Källby) och att BO skickar SMS:et 18.23. Vad sker mellan 18.10-18.15 & 18.23?

GM dök upp precis när Lisa satte sig på mopeden och frågade henne om hon kunde låsa upp caféet eftersom "han skulle behöva använda toaletten". Hon klev av mopeden, lät nycklarna ligga i och bad honom skynda sig pga att hennes föräldrar väntar på henne. Lisa låste upp caféet och blev överfallen och indragen. 18:23 är Lisa medvetslös och GM skickar iväg ett SMS till föräldrarna. Klassiker.
2015-06-12, 04:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GosuZerg
du har tänkt systematiskt. många dillar om djupa konspirationer när man inte ens löst den första gåtan: nämligen varför nyckeln sitter i moppen. om hon blivit överfallen skulle GM kunnat vänta tills Lisa satt på sig hjälmen eftersom synfältet och hörseln blir begränsad då, men moppen hade inga spår av att den vält eller något sådant, och kollegorna som lämnade kort innan lade inte märke till några fordon parkerade som GM isåfall skulle haft. överfallet, om ett sådant skett, måste skett snabbt och utan att moppen välte när hon satt på den med hjälm på

Du har rätt i att synfältet och hörseln blir begränsad, det är något jag måste ta i betänkelse. Dock bör en bil synas i mopedens backspegel om hon inte är distraherad, kan man tycka.

Något intressant gällande hennes kollegors iaktagellser som polisen bör fråga då inte parkerade fordon när hon slutat har uppmärksammats är om några fordon har stått ut när hennes pass börjar, då det borde vara rätt simpelt att deducera på ett ungefär när hennes pass då bör sluta. F.ö är nog ett bra verktyg för att sålla ut vilka i hennes närhet som kan genomföra detta att kolla vilka som hinner innan och efter sitt jobb då arbetslösa/ensamvargar brukar vara de första att bli inplockade (verkar inte som polisen har någon intressant misstänkt ännu) så jag utgår ifrån att det inte är the usual suspects här.

Något att igen tänka på är då även anhöriga som likväl kan veta denna information utan att synas på platsen.
2015-06-12, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toooobi
Jag har tidigare poängterar att de åkte till Skara busstation vilket tar 24min. Förstår inte hur folk här får det till någon annan busstation? Visst är det Skara busstation 24min iväg som gäller?

Nu råkar det ju finnas en busstation 5-10 minuter bort från Blomberg, i Källby. 18.20 gick en buss mot Skara därifrån i söndagskväll (förvisso med ett byte i Lidköping). Är det inte rimligare att kollegan skjutsats till den hållplatsen? Beror väl i och för sig på vart kollegan med bilen bor.
2015-06-12, 04:26
Medlem
Hebbe1973s avatar
Citat:
"Jag skulle köra iväg henne till busstation till Skara där".

Det är vad hon exakt säger, ordagrant. Lyssna och titta igen!

Och hur tolkar du det då?
2015-06-12, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebbe1973
Och hur tolkar du det då?

Jag tolkar det som att hon skulle få skjuts till en busshållplats och att slutdestination med bussen sedan är Skara.
2015-06-12, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Lite tankar bara:

Jag nämnde att orten har rätt mycket turism, något som verkar stämma efter att ha letat lite, då det finns väldigt många olika former av boende (vandrarhem, pensionat m.m.) inom gångavstånd från platsen varifrån BO försvann.

Jag nämnde att det inte kan uteslutas att GM inte har någon direkt relation till BO eller ens bor på orten, då det skulle kunna vara någon som är där tillfälligt som turist. För vad det nu är värt, så noterade jag att fynden (förutom de funna i nära anslutning till BO:s arbetsplats) ligger i nära anslutning till den här vandringsleden:

http://www.hallekis.com/pdf/vandringsledskarta.pdf

Fyndplatserna enligt SVT:

http://pejl.svt.se/sokandet-efter-forsvunna-lisa/

Några av fynden ska tydligen gjorts vid kyrkan som ligger mitt emellan den östra och västra delen av leden som går i nord-sydlig riktning där avståndet mellan dessa är som kortast och det går vägar mellan dem. Resten av fynden låg, så vitt jag förstod, i nära anslutning till den östra delen (längre söderut) av leden som går i nord-sydlig riktning.

Notera att cafét och ladan ligger närmare den västra delen, som går genom skogsdungar, medan den östra delen (söder om kyrkan där man fann fynden) har större skogsområden. Tillåt mig spekulera om händelseförloppet: GM har fört BO över vägen till den sidan som ladan ligger på och därifrån är det en kort bit till skogsdungar där man inte syns från bilvägen (som väl är den sannolikaste platsen för var potentiella vittnen kan dyka upp). Därefter har GM kanske gjort sig av med BO:s kropp någonstans på den västra delen av den nordsydligt gående leden, för att sedan norr om BO:s arbetplats vika av från leden för att gå förbi kyrkan - där GM lämnade en del av BO:s saker - för att sedan gå till den östra delen av leden, varifrån GM fortsatte söderut och där spred ytterligare några av BO:s saker nära vandringsleden (och eventuellt även sedan fortsatte på grusvägen).

Jag tänker mig att ett tänkbart motiv till att sprida BO:s saker skulle kunna vara att lämna villospår så att sökningen koncentrerar sig på fel platser norr och sydöst om BO:s arbetsplats (desto längre tid det tar att hitta en eventuell kropp, desto större risk för att eventuella spår har gått förlorade). Jag undrar om det inte kunde vara en god idé att finkamma skogsdungarna väster om BO:s arbetsplats, om det inte redan har gjorts, speciellt som det är relativt smala skogsdungar på en begränsad sträcka och därför inte borde ta alltför lång tid att genomsöka.

Men jag spekulerar nu, givetvis...

Edit: Sedan kan ovanstående stämma även om det vore någon som kände BO och bor på orten. Men det var tack vare tanken på att det är en turistort som jag kollade upp vandringslederna.

Har tänkt likadant, dessutom ligger ju vänern västerut. Tänkbart ställe att dumpa lik på.
2015-06-12, 04:28
Bannlyst
Hm tänk om det är som i filmen Taken.
Ligor som kidnappar.... Hemskt.
2015-06-12, 04:29
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Det som är jävligt märkligt i detta fallet är att Lisas tillhörigheter hittats mitt ute på åkrar och liknande, en bra bit från bilvägar. En GM som plockar med Lisa i en bil skulle knappast stanna till på olika platser för att springa ut på en åker och placera ut hennes tillhörigheter helt öppet. GM skulle förmodligen i såna fall bemöda sig att gräva ner grejerna åtminstone 1 dm.

Jag börjar tro att hon under hot har förts bort tills fots och avsiktligt dumpat sina lösa tillhörigheter för att lägga ut ett spår. Det som motsäger denna teorin är att hundarna borde fått upp spår redan samma kväll som Lisa försvann.

Om en hund har en "dålig dag" och inte får upp ett spår av en person som den egentligen borde fått, hur länge kan hundar få upp spår av människor som gått en promenad?

Som jag skrev i mitt inlägg, alla fynd ligger i direkt anslutning till en rundgående vandringsled. Jag vet inte varför folk utgår ifrån att GM nödvändigtvis rörde sig med bil.

Edit: Rimligtvis tode det vara lättare för en GM att undvika bli iakttagen av vittnen om denne smyger omkring till fots i skogsområdena längs vandringsleden runt omkring istället för att köra med bil på bilvägarna. Om personen bor i närheten, eller bor på någon av alla de närliggande vandrarhemmen, pensionaten, hyrbostäderna m.m., så finns det ingen uppenbar anledning till varför GM skulle ha kört med bil.
Senast redigerad av Europe 2015-06-12 kl. 04:36.
2015-06-12, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Tipsa polisen?

Människor i Europa som ständigt är på resande fot om man säger så och vanligtvis lever på att tigga brukar bo i rätt skabbiga fordon. Så länge detta inte är Hollywood finns det ingen logik mellan brottet och en skabbig husvagn.
2015-06-12, 04:30
Medlem
Citat:
Nu råkar det ju finnas en busstation 5-10 minuter bort från Blomberg, i Källby. 18.20 gick en buss mot Skara därifrån i söndagskväll (förvisso med ett byte i Lidköping). Är det inte rimligare att kollegan skjutsats till den hållplatsen? Beror väl i och för sig på vart kollegan med bilen bor.
Jag utgår ifrån vad som sagts i intervjun med kollegan som åkte med och jag kan inte annat än tolka det som att de åker till skara busstation. Någon måste ha koll på vilken busstation det är som gäller vid det här laget?
2015-06-12, 04:32
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Har tänkt likadant, dessutom ligger ju vänern västerut. Tänkbart ställe att dumpa lik på.

Jo, men samtidigt ligger det en bit ifrån. Det är nog rationellast att börja leta krings vandringsleden, för om GM (utgående från att BO inte lever) har orkat ta kroppen mycket längre, så blir det omedelbart osäkrare var man ska leta.
2015-06-12, 04:32
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
Fakta om AJ, Godsägaren

* Mycket god lokalkännedom
* Skulle kunna jobbat "ostört" då ingen finner det märkligt att han är på sin egen ägo.
* Gillar yngre tjejer.
* Hittade handsken, tog upp den döljde sina egna fingeravtryck.
* Kan ostört ha placerat ut kvittot.
* 79 år gammal
* Äger en fyrhjuling - MASSEY FERGUSON /MF700D (2007) en röd terrängskoter

Kan denna AJ haft några söner på besök? någon som kanske bor där i krokarna?

RC var 76 år när han dömdes för 5 mord så nog är det krut i vissa gamla gubbar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in