Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 02:41
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Nej du har fel.

http://reseplanerare.vasttrafik.se/bin/query.exe/sn?L=vs_vasttrafik&ld=fe2&L=vs_vasttrafik&OK#focus

Sök: Från: Källby station, Götene till Skara busstation Skara. Då får du fram att det på söndagar går 1 buss kl 18:20. Källby ligger ca 5-10 minuter ifrån caféet i Blomberg. Det måste vara den bussen kollegan skulle med.

Japp det är utan tvekan denna buss hon skulle med, riktigt bra jobbat- lägger in detta nu tillsammans med bildbevis i tidslinjen:

~17:xx - Kaféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått. (exaktare tid och källa behövs!)
~17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas

~18:09 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
~18:10 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, går runt hörnet till sin moped, R och L låser dörren och går till bilen

~18:15 - R och L har lämnat platsen
18:20 - Bussen till Skara som Lowe tar går*

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa (bekräftat av Polis)
~18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

~20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kaféet i motsatt riktning, om något hänt, för att leta. (åkte pappan verkligen innan mamma ringt?)
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan. (Bekräftat i flera intervjuer, bland annat i Expressen)

~21:00 - Pappan framme vid kaféet. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kaféet.
21:30 - Poliser är på plats. Här har också ägarinnan av kaféet kontaktat de andra anställda.

* http://oi60.tinypic.com/iqczso.jpg
~ = antaganden och väldigt väldigt ungefärliga tider

Alla tider är ungefärliga utefter uppgifter i media.
Medlem
förstår inte hur en hel hjälm kan försvinna hon måste ju haft den på sej då vid bortförandet.. om nu inte gärningsmannen har kastat den med nånstans
Medlem
FrZs avatar
Om vi utgår från att Lisa är vid sin moped, känns de orimligt att någon stannat vid vägen utanför caféet och frågat henne om något, då moped står parkerad bakom byggnaden och på så sätt en bit ifrån vägen.

Däremot finns möjligheten att någon kört in på området vid caféet. Kan ha fel när de gäller bilden av hur området ser ut. Rätta mig om jag har fel.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
Hmm, finner detta väldigt intressant!

Vad har vi på AJ?
Nu samlar vi fakta.

Talar för
* Mycket god lokalkännedom
* Skulle kunna jobbat "ostört" då ingen finner det märkligt att han är på sin egen ägo.
* Gillar yngre tjejer.
* Hittade handsken, tog upp den döljde sina egna fingeravtryck.
* Kan ostört ha placerat ut kvittot.

Talar emot
* Åldern

Fyll på!

Någon som vet hur långt AJ har hem från cafét?
2015-06-12, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Min teori är att dom körde på vägen, och stannade precis vid Caféet för "Vägbeskrivning" . Lisa var precis vid kanten av vägen. Hon kliver av mopeden och försöker beskriva så bäst hon kan. Föraren i bilen ser väldigt suspekt ut. En kille man direkt ser om han är snäll eller elak. Hon beskriver vägen för dom, men killen går ut ur bilen, vilket gör så att Lisa backar lite från sin comfort zone. Han börjar tafsa på henne, men hon flyr mot ladan och försöker få täckning. Täckningen är dålig, vilket gör henne tvungen att skicka sms för bästa information kring vad som händer. Hon hinner knappt skicka innan killen är ikapp henne och sliter bort den. Allt därefter är enbart brus...

Men då är ju din teori som min. Jag har inget att tjafsa om. Detta är exakt vad jag tror hände. Lisa är snäll... Lisa lockas fram...

Är det en psykopat tror jag målet var tjejerna på caféet i sig (öde) eller den bussburna tjejen.

Men tror mest på din teori!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColinCherry
Du som sett en man stå och elda i en tunna på sitt torp i närområdet efter 1 tiden i natt, tipsade du polisen och har du hört något?

Är nyfiken på detta, mycket märkligt att stå och elda i trädgården helt ensam mitt i natten

Det undrar jag med
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Kollade lite-grann och det visar sig att det från Källby station, Götene går en buss mot Skara busstation i Skara 18:20 på söndagar. http://reseplanerare.vasttrafik.se/bin/query.exe/sn?L=vs_vasttrafik&ld=fe2&L=vs_vasttrafik&OK#focus

Och Källby ligger i närheten av Blomberg, ca 5-10 minuter därifrån.

Egentligen går bussen kl 18:20 från Källby station till Lidköping och inte till Skara, men den bussen är det väl. Tittar ni noggrant på bilden http://oi60.tinypic.com/iqczso.jpg ser ni att det visas linje 106 och linje 200.
Senast redigerad av Politice-Rectam 2015-06-12 kl. 02:47.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Varför är mobilen i smulor?

Kastar man ut en mobil från en bil i som kör 90 km / h så blir den nog rätt söndersmulad.

Citat:
Eventuellt är hjälmen i delar enligt post.
Hur skedde det? Handkraft?

Omöjligt att säga utan att veta vad "hjälm i delar" betyder. Det kan vara spännet, visiret, frigolit från innandömet osv. Behöver inte innebära att själva hjälmen ligger i småbitar.
2015-06-12, 02:43
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoralDetektiven
Du tar ju saker helt ur sitt sammanhang. Den som svarade på min egna teori tror att GM lägger ut bevis längs vägen hem till honom själv, likt Hans och Greta, när jag tror att det är i ett försök att förvirra om var t.ex brottsplatsen har skett. Att det här är verklighet behöver du inte läxa upp mig om, däremot kan du fokusera din energi mot de som i ca 200 sidor av denna tråd mot att smutskasta JV som inte ens bedöms som någorlunda intressant av utredarna, alltså har polisen i sin tidiga utredning behövt fokusera på en person som är värdelös för utredningen och därmed kostat dem ovärderlig tid såhär tidigt i sin utredning att hitta Lisa. Hade Flashbacks drev fått bestämma hade vi slängt varje hemskt brott på en psykiskt sjuk människa som inte kan svara för sig själv, t.ex, fråga om Quick har ätit en banan och han säger ja, och sedan frågar vi Quick igen om han mördat 10 personer och javisst har han gjort det också, inget konkret bevis eller logik behövs, så kan vi ryggdunka varann och ta varsin ledig dag.

På din andra fråga är det samma sak, helt taget ur sitt sammanhang. Om du ska argumentera om något kan du väl ändå göra det över en sandlådenivå så vi får något vettigt sagt till varandra, istället för att ta ut 10% av det jag säger och döma ut det i något slags försök att få dig själv att må bra.

Jag står fast vid mina teorier, så kan du ju även ha dina, då vi inte sitter på faktan som polisen har är vi förmodligen båda vara ute och cykla på hal is, men sluta för helvete att argumentera som en känslomässigt driven barnunge.

Tack.

Det där förstod jag inte sammanhanget av nu då det är ett gammalt inlägg. Men det är möjligt att jag citerade fel inlägg. Ber om ursäkt om så är fallet. Jag är inte känslomässigt engagerad i alla troll inlägg så angående det kan du vara lugn.
2015-06-12, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mak1891
Någon som vet hur långt AJ har hem från cafét?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=152171&size=full

Kan inte vara så långt.
Medlem
Citat:
Förklara de omfattande skadorna på mobil och eventuellt hjälm?
Mobil hittades 1km bort? Vad gjorde Lisa där om hon var på väg hem?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnatte112
Instämmer helt, om hon nu flydde till ladan så är det inte omöjligt att hon tar upp sin telefon och tar av sig ena handsken för att hon inte kan skriva på iphone med den, därav bara en handske i ladan. Efter detta då? Hittar GM henne där inne och för henne sedan tillbaka över vägen igen? Alltså i motsatt riktning, kanske för att tvinga in henne i en bil..(?) Spåna gärna vidare.
Att hon har befunnit sig i ladan känns iallafall högst troligt.

Antingen kom GM i bil till baksidan av caféet, BO flydde och bli ikappsprungen i närheten av ladan. Hon övermannades och fördes in i ladan. Bilen är i det här scenariot kvar på baksidan av caféet. Jag tror inte att GM förde BO över vägen till bilen, för stor risk för upptäckt. GM hämtade i stället bilen. Och då måste han ha bundit fast BO eller sövt henne, skadat henne så att hon var medvetslös. Och då tycker jag att polisen borde ha hittat spår efter det här i ladan. Jag har därför svårt att få ihop den här teorin fullt ut...

Ett annat alternativ är att BO övermannades vid mopeden på baksidan av caféet, fördes in i bilen under hot (pistol, kniv) och sedan kördes till ladan där GM tänkt förgripa sig på henne. Det här alternativet är mera rimligt än föregående alternativ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in