Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 01:24
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-net
Jag tror inte kollegorna ljugit om att dom drog samtidigt, jag tror snarare att LH blev kvar längre än väntat då nyckeln satt i mopeden. Varför skulle den sitta i om hon i var påväg? Hon kanske glömde något och gick tillbaka till cafet etc? Dessutom fanns det tydligen inga tecken på strid vid moppen.

Håller med dig, därför om vi alla här kunde arbeta tillsammans, kunde vi få fram en bättre tidslinje till sammanfattningen än dom som står där nu, för den är felaktig.

17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas
18:00 - Caféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått.

18:05 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
18:06 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, R och L låser dörren och går till bilen

18:10 - R och L har lämnat platsen
18:xx - Bussen går (vem vet när den går!?)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa
18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder
Senast redigerad av ThroneWatcher 2015-06-12 kl. 01:27.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.Zweistein
Jag tror kollegorna drog i förtid och lämnade över ansvaret att låsa och larma på flickan
Initialt (samma kväll) var denna lögn inte illa menat men lögnen om att de smitit från jobbet tidigare har snöbollseffekt och dagen efter bibehåller de två historien om att alla lämnade samtidigt. Skulle inte förvåna mig om Lisa var den som svarade i telefon och täckte upp för de två som redan dragit.

Detta borde ställa till rejäla problem med kartläggningen om vad som hänt. Jag köper inte att allt skett under en så kort tid. Fasen hon kanske redan blev överfallen inne i fiket

Varför skulle då de två ljuga om tiden? Jo för de är unga och rädda om sitt jobb och hade inte en susning om på söndagen att ett bortförande kunde ske.

Personligen har jag haft ett ganska ansvarsfullt jobb där det fuskades rejält och där vi täckte upp varandra. Borde vara än mer sannolikt att anställda på ett fik fuskar lite med tiderna.

Var ju en 4e som drog 10min innan, så det kan väl avfärdas.

Citat:
Ursprungligen postat av malmorexi
Tycker din slutsats nämner detaljer på ett konstigt sätt. som du glorifierar något

Vad menar du? :S
Medlem
Hebbe1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordhoff
Japp,det var därifrån jag fick skara busstation,

Kollade upp tiderna,valda o kolla idag,Torsdag

Finns buss som åker från skara-lunsbrunn 19:05
Vilket betyder att de som åkte med bil åkte 18:15-20 o det gör
45-50 min på sig att ta sig till busstationen från kafét
Det tar 24 min till skaras busstation och 17 min till Lundsbrunn från kafét.
Det konstiga är att det är närmare o åka direkt till Lundsbrunn än att åka till Skara först

Vi bara påpeka att buss 202 som går från Skara till Lundsbrunn har sista turen på veckan natten mellan lördag och söndag. Sedan går det inga fler turer under söndagen. Destination från Skara kan då inte varit Lundsbrunn. Mitt tips är fortfarande buss 200 till Skövde med avgång 19:15.
2015-06-12, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Det låter som om de två andra lade all ansvar för stängningen på flickan, så att de åkte iväg typ 18.07 och flickan gjorde något på plats tills 18.23.

I expressen TV ikväll sa cafe ägaren att degick runt 18.15
2015-06-12, 01:25
Medlem
En tanke

Om caféet har larm, då bör väl rimligtvis larmfirman få en notering/signal registrerat i datorn varje gång en befintlig kunds larm larmas på, respektive larmas av. Med andra ord bör polisen kunna få reda på den exakta tidpunkten för när dörren till caféet stängts igen och larmats!
2015-06-12, 01:26
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag dammar av en teori jag har postat här tidigare, nämligen att någon väntade på baksidan där mopeden stod. Inte helt omöjligt?
Någon hon kände och pratade med i 20 minuter innan hon hade för avsikt att ge sig av kanske?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Håller med dig, därför om vi alla här kunde arbeta tillsammans, kunde vi få fram en bättre tidslinje till sammanfattningen än dom som står där nu, för den är felaktig.

18:05 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
18:06 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, R och L låser dörren och går till bilen

18:10 - R och L har lämnat platsen
18:xx - Bussen går (vem vet när den går!?)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa
18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder
Lägg till 18:00: Caféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått.
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Nej det låter ganska korrekt. Handsken hittades ju där. Så hon har troligtvis gått in där och smsat. Men det som talar emot är fyndet På Medelplana Kyrka 4,3km bort 50 minuters promenad. Antingen lyckades hon fly dit, eller så har GM spritt ut hennes personliga saker för att vilseleda.

Det man kan hänga upp sig som också nämnts att visst det är ute på landet men det är ingen ödemark och det ljust på tidiga kvällen. Att en sådan jakt skulle kunna fortgå med förmodligen Lisa skrika sig hes efter hjälp utan att enda själ lagt märke till detta låter extremt osannolikt. I så fall tyder det mer på utplacering eller att Lisa kanske varit medvetslös och GM burit henne och sakerna helt enkelt trillar ur fickorna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camling
Jo jag och nicket sinmandt har också tänkt och skrivit det. Att GM ute efter "någon" och blev den som sist kvar. Men ingen annan som bryr sig om den teorin. De hakar upp sig på mopeden - att hur visste GM att hon skulle åka själv hem för första gången. Man måste tänka lite bredare än att haka upp sig på en sak.

Detta.

GM visste troligtvis om hur och vart Cafe låg, när dem stängde och hur många som brukade stänga.
Han var nog ute efter en person och såg sin chans när Lisa vart ensam kvar. Troligtvis har GM stått i närheten och haft allt under uppsikt, sett hur dem andra flickorna har lämnat och sedan siktat sig in på Lisa. Hon har nog gjort motstånd och försökt flytt men misslyckat. Jag får en dålig magkänsla av att detta är någon tidigare kund som varit inne och ''rekat'' för att se efter om det möjligtvis finns något offer och där fann han tre potentiella offer. GM har också troligtvis lokalkännedom och vet vart han ska röra sig/vilka vägar som ska användas för minsta uppmärksamhet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnatte112
Okej, sorry har ej sett. Nä såklart det inte behöver ha med nyckeln att göra, men allt blir mycket mer solklart om hon har gått för att hämta eller lämna en nyckel i ladan, har grubblat så jävla mycket varför handsken har hittats i ladan och resterande tillhörigheter på andra sidan vägen, tycker "den har blåst dit-teorin" verkar högst orimlig.

Hon kanske försökte fly in i ladan ifrån GM. Kanske blev våltagen/dödad i ladan(plats utan insyn).

Enbart handsken hittades av ägaren i ladan. Resten av grejerna hittats 1 km åt motsatt riktning på en grusväg. Jag bedömer att det är flyktvägen.

Återigen varför skulle kollegorna ljuga? Högst osannolikt enligt mig.
Medlem
Jag är ute och kör mot Lidköping just nu(jobbärende), ett par kilometer norr om Laxå på E20 så stod en man och eldade i en tunna på tomten till ett torp, efter kl 01 på natten...
Vem sjutton står och eldar ensam i en tunna så pass sent? Är det värt att tipsa polisen om?
Ca. 1,5 h ifrån caféet
2015-06-12, 01:27
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Fått pm från ny.medlem som ej kan posta;

hej jag kan inte posta då jag inte varit medlem tillräckligt länge men satt och funderade. dom spår som hittats ligger utspritt, men finns kanske en chans att dom spåren vid kyrkan ringen och klockan, det har Lisa kanske tagit av själv när inte GM ser eller så, och att dom andra spåren som mobil och skal osv kan GM lagt dit för att leda bort polisen i fel riktning?

Hade jag själv kidnappat något så skulle jag lagt ut spår som leder i fel riktning, men Armband är ju lätt att ta av själv och lägga ut som ett spår menar jag? lite långsökt men ingen dum tanke
De norra fynden har inte blivit bekräftade som tillhörande BO. Naturligtvis hittar man en massa skräp när 1000 personer söker igenom enorma ytor i befolkade trakter.

Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Går till ladan för att lämna nyckeln, varifrån kommer sådan uppgift ??

Det verkar bli en trådsanning med denna lada och nyckel, det är väl ingen vettig som tror att en cafeägare skulle ha ett gömställe för nyckeln till sitt cafe tvärs över gatan i en lada/byggnad där det dessutom pågår renoveringar.
Hänger folk möjligen sin nyckel hos grannen i dennes lekstuga eller vedbod när man har låst sin kasern, nej.
Naturligtvis är det en trådsanning. Så dyrt att tillverka nycklar är det inte så att alla måste dela. Vansinne att hänga ut en nyckel som alla kan komma åt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in