Kan tillägga några frågor till, enligt butiksägaren så fanns det mycket att göra under denna söndag. De hann städa väldigt kvickt. Något märkligt?
Enligt butiksägaren var LH lite väl för mycket ''perfekt'' på arbetsplatsen. Kanske har de irriterat kollegorna?
Hennes kollegor gick ut samtidigt, samtliga tre alltså(LH, Rebecka och X)(informationen kommer från kollegan Rebecka som butiksägaren hade pratat med på telefon när LH's mamma ringde butiksägaren och skulle fråga när LH gick hem). Kollegorna borde ha sett något märkligt eller dylikt i närheten av brottsplatsen. Butiksägaren gick hem vid 15-tiden och ringde senare till caféet cirka 18-tiden för att se till hur allt går med städningen etc. Då verkade de färdiga.. trots att det är en söndag och det var den värsta dagen i veckan rent arbetsmässigt(enligt butiksägaren).
LH tog mopeden till jobbet ''första gången''. Är LH en flitig mopedförare? Vet hur länge bensinen räcker etc.? Jag tänkte på att alla LH's kollegor inklusive henne själv lämnade caféet samtidigt så kanske mopeden har strulat och MGM hann lägga handskarna på henne? och då MÅSTE GM ha befunnit sig på plats och spanat. GM är eller har också varit en kund på caféet, inte samma dag nödvändigtvis men GM vet när caféet stänger och vilka som jobbar där etc.
LH's kollegor är i tidig 20-års ålder (21-22?). Hur kan de fortsätta jobba efter denna händelse? Jag förväntar mig att de bor hemma och deras föräldrar säger att de kanske bättre att vara hemma efter detta. Känner LH's kollegor sig trygga för att de är mycket aktivitet där runt om i området?
Varför hjälper inte kollegorna till i sökinsatsen? Butiksägaren kanske ser det som en vinst rent ekonomiskt genom att låta caféet fortsätta drivas under en sådan händelse?
De spåren som har hittats och som har bekräftats som hennes ägodelar.. jag såg en bild av att spåren låg i zick-zack och inte i ett rakt eller vertikalt spår. Det antyder att MGM har placerat spåren självmant för att vilseleda. Vem går liksom zick-zack när man ska dra med sig någon eller om man går ensam? Men samtidigt så tror jag inte MGM har haft så många minuter att spara och denna spekulation kanske är svagast. GM ser dock ut som att ha utfört detta planerat och han var ute efter LH.
Det har bekräftats att LH's föräldrar är kända och rika. Vet inte vad definitionen av rik innebär när man bor i Sverige men det är också ett intressant motiv. Varför just Lisa? Kan det röra sig om en kidnappning i såna fall? Vilket vi har sett många exempel på i Sverige, oftast barnen som drabbas.
LH's föräldrar känner butiksägaren personligen.
MGM kan befinna sig bland de frivilliga sökare. Ett sådant fall har vi redan sett för inte alls så länge sen. Tex. mordet i Boden (vatchareeya bangsuan). Polisen och MP lägger inte stora resurser på detta. Det är extremt enkelt att spela med som GM gör just nu.
Varför lämnandes ingen spår av fordon eller skor? För att LH blev tagen bredvid caféet
Jag lägger stark kritik på LH's kollegor(inte att de är delaktiga men att de bör ge mer information). Det är en rutin(enl. butiksägaren) att de ska vara tre stycken som låser(går tillsammans), så borde kollegorna inte ''se efter'' henne lite mer? Liksom se till att hon får iväg mopeden om de ändå ska mot samma håll? Kan kollegorna inte bekräfta om mopeden stod där den stod sist dom såg den innan de vände blicken?
Denna händelse är väldigt skum. Spår ska synas(uppmärksammas) i form av håravfall eller dylikt. Visst det brottet är utomhus och miljön där är svårare att leta på jämfört med ett hem etc. Men detta betyder att brottet har inte skett där fynden/spåren har hittats. Varför hittades bara en handske rent logiskt? Lisa har inte den hjärnan att tänka på att lämna spår efter sig, så djupt tänker man inte när man blir överfallen som ung 17åring men även som 50åring.
Kan man strypa en 17åring med normallängd på nacken som samtidigt har hjälm på huvudet? Jag tror inte det. Hjälmen måste ha varit bortryckt när GM slog till.
Var det första gången LH låste caféet? Hur vanligt är det att LH låser och hur vanligt är det att kollegorna lämnar platsen först? Hur brukar LH annars ta sig hem? Får hon skjuts av föräldrar? Isåfall var brukar då LH stå och vänta, brukar hon gå ut mot vägen? Mycket intressanta detaljer som polisen borde tänka på.
Varför kan inte polisen spåra senaste-sändning på mobiltelefonen eller vars smset kom ifrån, vilken plats specifikt alltså? Man behöver väl inte hitta mobiltelefonen för att göra detta, de kan göras med radio-teknik om jag inte missminner mig? Polisen kan alltså bekräfta att handsken exempelvis tillhör LH genom DNA men inte hitta andra spår av DNA..?
Varför har det inte hörts något ljud från området, biltrafik etc., klockan var ändå kring 18:30. Det är förvisso en söndag, men någon kund borde väl trillat förbi platsen hopp om att caféet är öppet fortfarande. Det hela med polisen är idiotisk och för mycket trafik på området försvårar att hitta/uppmärksamma spår. MP borde ha tagit över tidigare. De är fler och ju fler man är desto mer hittar man.
Sen så var skärmen sprucken när den hittades(Iphone). GM måste ha gjort detta på asfalt eller mot någon hård vägg/föremål. Den hittades väl på gräset så antar därför att mobilen togs sönder med andra handsken(som ej hittats) för att undanröja möjliga spår av fingrar/händer? Och GM har inte trampat på den då hade funnits skospår på den. Någon bekräftelse av detta?
Och om mobiltelefonen har tagits sönder så borde glas-spår finnas? Det hade varit bra att se hur skärmen såg ut, något av glaset kanske har trillat ner?
En sak är säker, LH finns inte där de söker, bland gräshögar, gärsäng, ladugård osv. För så långt kommer inte GM utan att lämna spår efter sig i form av skospår/däckspår etc. Detta betyder som sagt att GM inte haft med sig fordonet eller fötterna i gräset utan brottet har skett enbart på hård underlag. Hur ser den stora vägen ut, alltså den vägen LH och kollegorna tar för att ta sig ut på den stora vägen? Borde inte någon civilbilist uppmärksammat någon förare?
Det här är inget rån heller för er som nämner detta. Ett rån går till på de viset att rånaren hotar den som har nycklarna och beger sig in i caféet och tar även med sig pengarna där eller något annat gott. Ett personrån är det definitivt inte. En kidnappning är mer logisk.
Och om fler saker hittas tillhörande LH så är det definitivt välplanerat brott. GM var alltså ute efter just LH. Så mycket spår lämnas inte efter en och speciellt inte var som helst som de har gjorts nu på senaste känns det som. Det finns ingen ''röd-tråd'' i fynden heller, GM har säkerligen placerat sakerna där och nej GM befinner sig inte så långt ifrån området. Tex. har GM inte tagit flyg och åkt iväg till en annan ort, de kanske GM gör ''nu'' några dagar senare efter brottet.
Fast åt andra sidan, om GM lämnar en handske och skal tillhörande LH, så bör de finnas DNA på fynden? GM är ''smart'' precis som morden i Boden. Måste ge eloge till GM men lägg ner verksamheten nu och kryp fram. För de ska ju även ta många månaders rättsliga åtgärder tills du blir dömd och jag orkar inte vänta så länge på fallet ska bli ''löst''. Det kommer fler fall i Sverige som jag vill följa
Ja, polisen måste häva avspärrningarna, varför? Jo, för att MP ska kunna söka där.
Och nej, att en vind skulle kunna förflytta en handske. En handske väger lite för mycket och lär ta stopp bland gräs och stenar som finns där. De måste blåsa extremt starkt för att förflytta en handske eller en telefon med ett batteri.
Och ja, telefonen som är en Iphone har ett inbyggt batteri därav valde GM att ta sönder skärmen för GM har väl inte tid eller läran att skruva ut telefonens batteri. GM vet att Iphone kanske har ett inbyggt batteri därav valde han att dumpa den för detta är en den svåraste beviset att bli av med.
Sorry för luddigt inlägg men jag tänker på saker i efterhand hela tiden så svårt att följa en röd tråd i inlägget. Området ser dött ut runt caféet, därför är detta brott svår att lösa. Det handlar inte om spår, det handlar om området, tid och veckodag.