Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
Tror knappast att han är aktiv då gms generellt brukar ligga lågt, men att han har läst en hel del och checkat nyheter det tror jag, får känsland att det verkar vara en störd person som får kickar av att nyheter som tex fynd kablas ut.
Det känns som att pmet stämmer och att de hade nyckeln i ladan fyfan vilket öde för LH att stöta på en sån sjuk GM där ensam.
Så eftersom att GM gett sig på en 17åring så betyder det att GM får kickar av att hans verk blir omskrivna? Du lågbegåvade individ, håll nu käft och försök inte bidraga med något mer, du är bara dö-vikt.
2015-06-12, 00:19
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Svaret på den frågan är att det kan ha skett av en person med god lokalkännedom, under nattetid, och under flera dagar - alltså samtidigt som sökandet har pågått dagtid.

EDIT: Om så skulle vara fallet så är det en riktigt iskall jävel till gärningsman.

Nattetid brukar polisavspärrningar vara bevakade av antingen polisen själva eller vaktbolag
2015-06-12, 00:20
Medlem
Kan det inte vara möjligt att hon stängde caféet själv. Kollegorna hade redan åkt och hon är på väg till mopeden som ligger på baksidan och tänker fan, nycklarna ska ligga i ladan. Så hon går lite i smyg till ladan och lämnar nycklarna där, tyvärr där. säkert en eventuell GM är. Anledningen till att jag mopeden stod kvar tror jag kanske för att hon skulle vara diskret med nycklarna.
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror polisen berättade för media att de förhört killen som figurerat på nätet för att de faktiskt avskrivit honom och försöker få slut på snacket på nätet. Polisen ska skydda allmänheten från brott - så även den här killen ska skyddas från det förtal han utsatts för sista dagarna.

Var ett ganska stort misstag från igår som sedan hela riksmedia vidarerapporterade. Det hade räckt med att efteråt som du säger att avfört honom meddelat detta. Inte slänga mer bränsle åt elden.

Citat:
En person som tidigare är dömd för bland annat ofredande är föremål för extra granskning av polisen i samband med Lisa Holms försvinnande.
– Vi håller på och kollar mannens alibi, bekräftar Lars Johansson, chef vid polisens enhet för grova brott i Skövde.

Mannens namn har figurerat i olika sammanhang på nätet den senaste tiden och Lars Johansson bekräftar att polisen har lagt resurser på att kolla upp om mannen har alibi för tidpunkten då Lisa Holm försvann, det vill säga vid 18.30-tiden på söndagen.

– Vi har fått in väldigt många tips på den här mannen som figurerat väldigt mycket på nätet. Men vi kollar upp alla tips som vi får och hur vi ser polisiärt på just den här personen vill jag inte gå in på, säger Lars Johansson.

Håller ni ett extra öga på den här mannen?
– Det kan man säga ja, säger Lars Johansson.

Nya Lidköpings-Tidningen

Det är rätt tvära kast och det var helt klart ett misstag att uttrycka sig så just för som du säger skydda alla. Vilket de förmodligen kom underfund med idag då.
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Enligt Expressen ska man tydligen ha hittat en ring (obekräftat). Ringar och skor var väl just det man hittade när Helena försvann för 23 år sedan?

Det kanske är en finger och tå fetischist som vill ta bort alla fula ringar och skit från de saker denne åtrår. Eller helt enkelt vill ha henne så naken som möjligt, fri från saker som någon kan känna igen ifall han blir påkommen när han passerar gränsen där kameror kan råka få en bild på bilen, med en passagerare som "sover"...

Mest troligt är dock att ringar och idhandlingar kastas bort snabbt då GM inte vill att de skall råka ramla av i bilen eller någonstans utanför sitt gråbeiga hus på kullen där någon kan hitta dem och ge polisen ett spår som leder direkt mot GM.

Det är då sannerligen en hantering och saneringsfråga och då är det förmodligen en riktigt smart och erfaren räv vi har att göra med.
Medlem
TheJackets avatar
Jag undrar då, gäller verkligen 24h regeln här om man anmäler nån som saknad? Det är ju så i vissa staer i USA. Jag trodde man kunde få hjälp direkt här i Sverige (eller hjälp & hjälp, kanske en artikel på en nätbilaga). Vet flera andra fall där det gått ut med namnet bara några timmar efter....Så varför detta motstånd till kollegornas intervjuer om att man inte fick säga namn osv.? Jag fick reda på namnet via internet långt innan jag såg några intervjuer. Så vad är reglerna här och varför vill alla att ingen skall vara skyldig utom pappan eller JV?
2015-06-12, 00:21
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Har trott hela tiden att GM placerat ut föremål i efterhand:

GM noterar att Lisa har förlorat ett eller flera föremål.
GM blir nojig att de tappade föremål(en) ger en alltför bra ledtråd.
GM plockar på sig flera utav Lisas föremål och sprider ut dessa för att vilseleda.

Det är märkligt att föremålen är så utspridda. Är det så att Lisa har blivit jagad och själv placerat ut dessa så borde ju någon ha sett eller hört något?

Jag kommer att tänka på Hans och Greta (saga av HC Andersen), som blir kidnappade av en häxa och förd till skogen. De hittas tack vare att de lägger ut brödbitar med jämna mellanrum, som visar vägen till häxans hus.
Kan det vara LH själv, som lagt ut spår i smyg så att GM inte sett vad hon gjorde. Därför kunde hon inte heller slänga hjälmen - det hade märkts alltför väl.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men när det handlar om ett olöst mord (som det antagligen handlar om här), där ingen har anhållits och som skett på offentlig plats så minskar sannolikheten betydligt för att det finns en relation mellan GM och BO.

(Inte riktigt sant att det i 95 procent av fallen finns en relation mellan GM och BO. Siffran är väsentligt lägre än så.)

Jag har inte påstått att det bör finnas någon relation mellan GM och BO, utan att deras vägar med största sannolikhet har korsats, vilket jag gav ett fåtal exempel på.
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Återigen det tar INTE 5 min att stänga ett fik, räkna med 30 min

Jag vet både restauranger och butiker där man stängt och larmat på 5 minuter efter stängning. Allt beror på hur mycket det har varit att göra, samt hur effektiva de som jobbar är
Medlem
Läser GM här? Svara gärna då
2015-06-12, 00:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Kan väl egentligen inte säga att jag har invändningar mot beskrivningen, dock utesluter jag inte en helt jämnårig GM. Några tillägg. Detta var inte planerat, inte utgången iaf, jag får även en fundering på att GM bor i riktning mot Skara. Och att fynden vid kyrkan är utplacerade.

Jag kan tänka mig att utgången var planerat, han verkar ha tagit med henne därifrån, levande skulle jag tro. I det läget kan jag mycket väl tänka mig att han redan hade bestämt sig för vad han skulle göra med henne.

Fynden vid kyrkan tror jag inte har med saken att göra alls. De enda fynd jag köper är handsken och det okända fynd som idag hittades och med säkerhet kan kopplas till LH.
2015-06-12, 00:22
Medlem
Är cafe/bageriet larmat? Isf kan man ju ta ut logg på händelser som på/av larmnings tider av lokalen eller om det är kopplat till ett larmbord då har de logg på det. Tänker på kollegorna som vissa spekulerar i att det kan vara. Man kan ju se då isf om någon varit i lokalen senare än tiden de uppgett att de lämnat. Någon som vet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in