• 31 155 online
  • 1 123 180 medlemmar
  • 58 309 315 inlägg
2015-06-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Denna tråd är lika intressant för polisen som en rulle sytråd.

Någon på polisen läser nog den här tråden då det bland alla stolligheter (hungriga vargar och stealth-helikoptrar m.m.) kan komma ett seriöst uppslag som man själva inte tänkt på. Frågan är om inte den nu avfärdade JV kom på tal här först.
Citera
2015-06-12, 09:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Som jag förstår det har inte hjälmen hittats. Att traska omkring med en moppehjälm på huvudet är både uppseendeväckande och obekvämt. Att hon försvunnit till fots, utan att efterlämna hjälmen, känns därför långsökt. Sannolikt har hon åkt med i en bil/MC/annan moped. Om hon tvingats är bil det enda sannolika.

Platsen ligger som sagt öde. Du tror inte gärningsmannen hade märkt om hon släppt hjälmen? Och den kan hon såklart ha burit i handen.

Den här flickan har inte flytt med några mystiska motorcykelmän. Hon har blivit tagen av en förövare.
Senast redigerad av Klasina 2015-06-12 kl. 09:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av louderthanbombs
Rättsexpert säger att det är viktigt att GM hittas, annars kommer hen göra det igen.
Länk: http://www.skaraborgslanstidning.se/...pprepade-brott

Detta tror jag definitivt på.

Beror ju på vem gärningspersonen är och om det är uppsåtligt eller inte. Kan vara ett bråk som gick för långt, ett affektmord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clownsanity
Man såg hjulspår ned mot damm.

Den iakttagelsen är väldigt intressant. Har polisen hunnit söka av det området ännu, om inte, vad dröjer?

Jo men alla åker runt och letar då förstörs spår men samtidigt kommer det till felaktiga spår överallt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av louderthanbombs
Rättsexpert säger att det är viktigt att GM hittas, annars kommer hen göra det igen.
Länk: http://www.skaraborgslanstidning.se/...pprepade-brott

Detta tror jag definitivt på.

Även detta tyder på att fler har teorier om att GM och Lisa skulle vara främmande för varandra, intressant.
Citera
2015-06-12, 09:30
Medlem
Citat:
Ni som på riktigt tror att GM går med i söket och planterar har tittat helt för mycket på film. Mig veterligen har ett sådant scenario aldrig skett i svensk historia?
det är extremt vanligt, förekommit i sverige och även i liknande försvinnanen i england. det är ju dock bara en möjlighet.

det här historian påminner mycket om Sigrid Schjetne, där hittade man mobil och skor efter försvinnndet, sen tog det en månad att hitta kroppen.
Citera
2015-06-12, 09:31
Medlem
Det har varit uppe förut men utan att få någon genomlysning.

Den "uppburne affärsmannen" Arne Jönsson som "hittade" handsken och enligt egen utsaga "tog upp den omedelbart"- vem är han?
Det finns inte mycket att söka på honom.
Var kommer han ifrån? Han har ett tonfall som indikerar om att han försöker dölja ursprungsdialekt. Kommer han från Växjö? Vad är han för typ av affärsman? Hur länge har han ägt fastigheten? Har han alibi?

LH känner/känner till honom.

Och en liten fråga - vad sa polisen när herr Arne kom med handsken - "Åh tack!" Det väcktes ingen fundering?

Herr Arne har synts mycket i media och kommer med väldigt mycket tips och verkar inte särskilt bedrövad eller chockad. Men han kanske bara är gammal.
Senast redigerad av nopomil 2015-06-12 kl. 09:34.
Citera
Medlem
louderthanbombss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Beror ju på vem gärningspersonen är och om det är uppsåtligt eller inte. Kan vara ett bråk som gick för långt, ett affektmord.

Absolut. Svårt att säga i nuläget då det inte finns något att gå på.
Citera
Medlem
Nrebellions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure
Det är mycket sannolikt att det finns en kropp i något utav vattendragen. Mig veterligen så har ingen undersökt så noggrannt där. Genom att lägga kroppen i vatten så får inte hundarna nys på det heller.

Jag vill tro att hundar kan spåra även i vatten men kanske beror på hur länge en kropp befunnit sig i vatten (nerbrytningstadie) ?! osäker på detaljer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigtSnor
det är extremt vanligt, förekommit i sverige och även i liknande försvinnanen i england. det är ju dock bara en möjlighet.

det här historian påminner mycket om Sigrid Schjetne, där hittade man mobil och skor efter försvinnndet, sen tog det en månad att hitta kroppen.

Återigen. Läs inlägget du citerat. Är det extremt vanligt att GM går med i sök och planterar bevis?

Det har hänt att GM går med i sök, om det är extremt vanligt vet jag inte.. Att GM går med och samtidigt planterar bevis är väl ganska ovanligt?
Citera
2015-06-12, 09:33
Medlem
Citat:
Platsen ligger som sagt öde. Du tror inte gärningsmannen hade märkt om hon släppt hjälmen? Den bar hon såklart i handen.

Jo, men eftersom hon lämnade påsen vid mopeden så borde hon även ha lämnat hjälmen om personen hade haft för avsikt att föra bort henne till fots, eller om hon frivilligt följt med till fots.
En moppehjälm syns som sagt, var sig man har den på eller bär den. Och är obekväm att bära på elelr att ha på huvudet vid promenader.
Citera
2015-06-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Jag påstår inte att GM planterar saker under söket.
Men det finns en stor chans att han är med ibland sökfolket

Mycket vanligt bland denna typen av gärningsmän att återgå till brottsplatsen och ta del i sökandet.

Varför fortsätter man leta efter föremål? det är ju typ redan bekräftat att det är brott bakom försvinnandet och nya föremål lär väl knappast föra utredningen framåt. De föremål som hittats och kommer att hittas är väl de plagg BO hade på sig, jacka, hjälm, skor, mobil.

Tror också att Helena fallet och detta fall har samma GM, mycket tyder på tidigare erfarenhet då väldigt lite spår finns.
Citera