Citat:
Ursprungligen postat av
Kapten Rövskägg
Det rör sig om en lada, en grusväg, och en kyrka hittils. Är det en enda ödeväg som sammankopplar alla dessa? En fin och varm kväll ute att gå, och klart att personer kanske inte tänkt på att de varit nära en brottsling eller brottsplats, men efter omständigheterna tänker tillbaka på vad dom sett på sin kvällspromenad med hunden eller vadsomhelst. Det förefaller ju inte som att förövaren har lagt saker i en påse och slängt i vattnet, utan drivit runt ute, och sannolikt inte haft lada, grusvärg, och kyrka direkt i åtanke, utan beteendet tyder mer på en slags obeslutsamhet som får mig att tro han säkert rört sig omkring en hel del.
Av vad jag läst är det inte mycket som sker där runt omkring. Det är väldigt enkelt att ta reda på genomsnittlig aktivitet genom att vara där en hel dag och räkna bilar, fotgängare etc.
Det är här det blir lätt att missuppfatta. Även om man ser 100 bilar åka förbi slinga XXX så är det lätt att tänka "aha, det sker en del aktivitet..." problemet är bara att dessa bilar har en perception på ungefär säg 1 minut från a till b. Detta betyder att det är 100 minuter som har varit där och "råkat" sett något. 100 minuter uttav 1440(dygn) betyder att sannolikheten att någon skulle ha
varit på plats på samma väg de första 24H är under 10 %
Såklart är sifforna ingen fakta(som f.ö går att ta reda på av lokalbefolkningen) utan är till för att förklara min ståndpunkt.
Jag bor på ett jävligt befolkat ställe just nu och även fast vi är 10 000 på 80 hektarer här så har vi vägar som kanske besöks 1 gång i timmen. Det jag menar är att det är inte så himla lätt att tänka som dig, "ah det borde finnas någon som sett det här". Bara för att det sker daglig aktivitet betyder det inte att oddsen är på din sida så att säga... Hänger du med?