Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 00:05
Medlem
Finns gott om teorier om olika GM profiler här, men finns det nån info kring vem Lisa är och vad hon hade för umgängeskrets? Är hon en vild partytjej eller en ''ordentlig'' tjej, det skulle kunna ge ledtrådar till vad som hänt

Jag får känslan av att hon är en snäll tjej och skulle gissa att den konstiga personen som stalkade henne på jobbet nån av senaste dagarna (läste det i nån tidning) är den skyldige, har sett liknande FBI files. Tyvärr ser allt ut som att det slutat väldigt illa, men jag hoppas verkligen att hon har klarat sig och hittas levande snart!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CBTAMED
Poliser i ladan med ficklampa.. vad sjutton kan man leta efter såhär sent?

Kan hon trots allt finna där alldeles i närheten??
Gm har tagit hennes värdesaker och dumpat i närheten medan Lisa själv är närmare än man tror..?!?
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saulhodson
Då hade väl polisen uteslutit ytor längre in från grusvägen? Har inte avtryck hittats nära fynden så är det dags att utöka sökområdet med råge. Då är det ju givet att GM har åkt därifrån med bil.
Det går aldrig att helt utesluta en yta för att den ligger lite för långt bort, BO skulle tex ha kunnat slänga sig ur bilen och rusa över ett fält, då är det bra att ha sökt igenom även mindre troliga ytor för att utesluta det.
2015-06-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woodchuck
tror ändå det är han, han är så psyk att han säkerligen klarar hålla masken öven när polisen sitter mitt emot honom.

Men är du bara helt dum i hela skallen eller är du inte läskunnig? han är inte intressant o han har inget med hennes försvinnande att göra enligt polisen
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Det rör sig om en lada, en grusväg, och en kyrka hittils. Är det en enda ödeväg som sammankopplar alla dessa? En fin och varm kväll ute att gå, och klart att personer kanske inte tänkt på att de varit nära en brottsling eller brottsplats, men efter omständigheterna tänker tillbaka på vad dom sett på sin kvällspromenad med hunden eller vadsomhelst. Det förefaller ju inte som att förövaren har lagt saker i en påse och slängt i vattnet, utan drivit runt ute, och sannolikt inte haft lada, grusvärg, och kyrka direkt i åtanke, utan beteendet tyder mer på en slags obeslutsamhet som får mig att tro han säkert rört sig omkring en hel del.

Av vad jag läst är det inte mycket som sker där runt omkring. Det är väldigt enkelt att ta reda på genomsnittlig aktivitet genom att vara där en hel dag och räkna bilar, fotgängare etc.
Det är här det blir lätt att missuppfatta. Även om man ser 100 bilar åka förbi slinga XXX så är det lätt att tänka "aha, det sker en del aktivitet..." problemet är bara att dessa bilar har en perception på ungefär säg 1 minut från a till b. Detta betyder att det är 100 minuter som har varit där och "råkat" sett något. 100 minuter uttav 1440(dygn) betyder att sannolikheten att någon skulle ha varit på plats på samma väg de första 24H är under 10 %

Såklart är sifforna ingen fakta(som f.ö går att ta reda på av lokalbefolkningen) utan är till för att förklara min ståndpunkt.

Jag bor på ett jävligt befolkat ställe just nu och även fast vi är 10 000 på 80 hektarer här så har vi vägar som kanske besöks 1 gång i timmen. Det jag menar är att det är inte så himla lätt att tänka som dig, "ah det borde finnas någon som sett det här". Bara för att det sker daglig aktivitet betyder det inte att oddsen är på din sida så att säga... Hänger du med?
Senast redigerad av SpooN. 2015-06-12 kl. 00:11.
Medlem
Nägra reflektioner:

Varför handlar vart och vartannat inlägg om att alla föremål som hittats är så utspridda? Så jävla utspridda är de väl ändå inte? Vad jag förstår ligger det lilla man hittat i anslutning till en sannolik flykt-/färdväg. Vad är så konstigt med det?

Hur sannolikt är det att arbetskamraterna är inblandade ? Noll enligt mig. Tror ni som ständigt tar upp detta på fullaste allvar att dessa två unga tjejer skulle kunna agera så iskallt efter att ha gjort något så bestialiskt som att ta en annan människas liv? Man måste vara en oerhört störd individ för att kunna leva med mord på sitt samvete.

Familjen inblandad? Absolut inte. Då hade polisen med all säkerhet misstänkt detta direkt, de är inga idioter som vissa här på FB tycks tro.

Samma GM som i fallet HA i Mariestad? Skojar ni? Det var 23 år sedan. Vad är sannolikheten? Noll, enligt mig.

Planerat mord med en video på Youtube som nån slags ledtråd? Suck.

Nää, LH var sannolikt på fel plats vid fel tillfälle. Mer konspiratoriskt än så är det nog inte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Kan folk bara sluta med sina idiot-teorier och börja tänka lite?

Så för att bemöta några av sakerna i denna komedi till tråd:

- Kollegorna och deras beteende under intervjuer
Ingen märkligt med deras beteenden under dessa omständigheter.
En vän till dem förmodas vara kidnappad kanske våldtagen och mördad samt att de har med 100& säkerhet blivit förhörda av polis. Kanske för första gången i deras liv som de förhörs av polis och de är med på tv.
Är det märkligt att de är stressade, rädda, oroliga, nervösa?
Nej, det vore märkligt om de inte uppförde sig som de gör.
Torr mun, flackade blick, ändringar på en del detaljer i historien är inte tecken på att man ljuger.

- Trafficking
Nämn tre fall i landets historia då detta har hänt. Inte.. ok.
Trafficking får kvinnor till landet, inte ut ur det.

- Killen på Twitter, så kallad JV
Var aldrig intressant...

- Ett gäng svarta killar i en bil
Troligen inte. Ett gäng svarta killar som åker omkring i detta område skulle ha uppmärksammats av 45243 personer.
Det enkla faktum att INGA sådan rapporter har gjorts utesluter detta.

- Kopplingar till pappans jobb som militär
Vilken främmande makt skulle ha intresse av detta?
Ren idioti...

- Pojkvännen
Helt avskriven då han har ett 110% alibi. Faktisk en hel hög med alibin då han spelade en fotbollsmatch då detta ska ha skett.

- Är hon död (eller sexfånge någonstans)
Om det är ett bortrövade, vilket vi inte vet att det är, med sexuella motiv så är hon nästan säkert död.
Under dessa omständigheter är chansen att hitta personen levade efter 24 timmar minimal.
Nu har det gått flera dygn.
Kan hon vara vid liv och fånga i en källare? Ja, fast det är typ 1% chans om ens det.

Så vad har vi kvar som är realistiskt?

1 - Känd av BO eller total främling
Vi vet ej och det går bara att gissa. (kommer att ta lite mer om det)

2 - Var det helt slumpmässigt eller planerat.
Om man med slumpmässigt menar att en person kommer förbi, ser BO och spontant bestämmer sig för att kidnappa henne så är det mycket liten chans att det var så det gick till.
Det kan vara så, fast det är ovanligt.
Troligen är det inte ett så pass spontant dåd, och om det är det så är GM en total främling.

Med det sagt så behöver det inte heller vara ett dåd som planerats i dagar.
Planering i detta fall kan vara att GM vaknade på morgon och bestämde sig för att idag är det dax eller att GM fikade på stället och bestämde sig där och då.
Detta är det mest troliga scenariot, en vis planering men inte en 3 dagar lång militär operation.

3 - Svensk eller utlänning
Går inte att veta, fast statistiken talar för en vit man, medelålders och han ser troligen helt normal ut.

4 - Överfall, lurad eller under hot
Om det vore ett överfall så skulle polisen kunnat säkrat något form av spår på platsen där hon försvann. Inget tyder på ett överfall.
Det betyder att hon antingen har blivit lurad att följa med någon eller hotad.

Om hon blev lurad att följa med någon så var det antingen en person hon var bekant med av någon grad om så bara väldigt lite eller en person som hon inte hade anledning att misstänka för något.
Alltså ingen halvgalen knarkare med vild blick och sjukt utseende.

Om det var under vapenhot så går det inte att säga så jäkla mycket.
Man kan spekulera i att det i så fall lutar mer åt en person som sticker ut på något negativt sätt, fast som sagt svårt att säga. Man kan också kanske misstänka att personen av någon anledning vet eller tror att han inte kan lura med henne utan måste använda hot.

Kan vi hålla detta inom några rimliga gränser nu tack?

Intsämmer, bra skrivet. Det räcker med alla ogrundade helt påhittade tramsteorier nu
2015-06-12, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphahora
Så möjligen är det först om något hittas som polisen kan be folk att hålla inne med information till media? Var journalister och frågade ut folk som var ute med MPS?

Inte en aning om polisen kan be om det eller kräva. Ja vi hade journalister och kameror runt oss den mesta tiden av söken.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superkissekatten
När jag stod vid Missing peoples samlingsplats igår och väntade på att det hela skulle dra igång, så var det en reporter strax bakom mig som frågade en kille på min ena sida om hon fick intervjua honom. Men han ville inte det.
Mina tankar skenade iväg och jag tänkte att det bara fantasin som gjorde sig påmind.

Tror ni polisen har tänkt på att fråga alla journalister om några särskilda har nekat att ställa upp på intervju? Är det något som bör göras?

Jag skulle inte heller vilja bli intervjuad om jag deltog i sökandet. Gör det mig misstänkt också?

Alla är inte mediakåta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isaleex
Handsken kan ha hamnat i ladan av flera orsaker.. Säg att de andra flickorna stod och rökte i ladan när LH kom till jobbet, de kanske tog skydd för regn eller vind och då när hon gick till dem så kan hon enkelt ha tappat handsken. Handsken behöver ju faktiskt inte spela så stor roll i det hela.. Tycker däremot de andra föremålet låter lite luriga, att ett kort eller ett skal flyger i väg det förstår man men hon hade väl fler kort som borde ha återfunnits då, bankkort? Nåt medlemskort? Busskort ev? Vart är isf facket allt låg i?

Jag är med dig i att handsken kan vara vad som helst, vet man ens om att det är hennes? Det borde väl föräldrarna snabbt kunna avgöra?
2015-06-12, 00:08
Medlem
Alla som skriver ngt om att GM skulle ha dumpat ngt från bilen tror jag tänker HELT FEL! Det mest logiska är ju såklart att dom har genat över ängen/åkrarna/skogsdungarna!
GM kommer väl inte till caféet med sin bil för att riskera att bli upptäckt, han har naturligtvis parkerat någon annanstans.
2015-06-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
leta kemiluminiscens kan väl vara en rimligt sysselsättning den här tiden på dygnet
Vore väl snarast tjänstefel att inte spraya ladan full med reagens och leta med UV-lampan. Tror som du att man misstänker att det skett nåt där. Ladan borde vara nåt mer än simpel fyndplats för en persedel från den försvunna. Åtminstone är det så misstänkt att Ladan måste vändas ut och in efter spår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in