Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Tumregeln är att efter 3 dagar slutar polisen leta efter personer och börjar leta efter kroppar.

Finns ingen tumregel bara en sannolikhet som pekar mot att hon är död.
2015-06-11, 23:26
Medlem
Aakkes avatar
Ingen som har fått tag på ngn FUP?

Tänkte där borde finnas många svar på alla återkommande frågor som ställs här!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Mycket bra iakttagelse! Det var min första tanke när jag hörde om hur snabbt han var där. Men det är klart att om det var första gången hon skulle åka och om han/föräldrarna är väldigt oroliga sådana så.. Men det känns som att många hade kunnat tagit det lugnt några timmar (hon är trots allt 17 år..), inte 10.

Men å andra sidan. Hon är 17 år, en tonåring som bor hemma, vissas föräldrar är mer oroliga än andras, och därmed mer beskyddande, hon behöver inte vara särskilt "hårt hållen".

Hon har dessutom en bra bit hem på moppe. Hon slänger iväg ett sms och berättar att hon kör hemåt nu. Om det borde ta 50-60 min ungefär, varför skulle det plötsligt ta 90, om hon inte berättat att hon ska hitta på något på vägen hem? Om föräldrarna då dessutom ringer och telefonen är avstängd är det väl inte så konstigt att de blir oroliga för att det har hänt henne något, att hon blivit påkörd eller trillat. Och hade hon haft lågt batteri hade hon säkert laddat det på jobbet innan hemfärd?

Det kan ju också vara så att de varit osams om något där hemma. Det behöver inte ha med hennes försvinnande att göra, men pappan kanske blir orolig att hon har stuckit när hon inte svarar, eller hittat på något otyg, och bestämmer sig för att snabbt försäkra sig om att allt är ok.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Jag försökte ringa polisen för att tipsa om "den glömda potatiskällaren" samt asfalteringen och grisarna men kön var för lång så jag pallade inte vänta mer än 20 min.

Finns det någon annan som kan ringa? Stänger polisen ner för dagen nu?
Du kan tipsa via webben.
https://polisen.se/system/Formular/Epost-tipsformular/Tipsa-polisen-i-Vastra-Gotaland/
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burton
Kan vi släppa de fullständigt galna spekulationerna om att detta skulle ha något med Helena-fallet att göra. Det finns i dagsläget inget som tyder på att dessa fallen skulle vara sammankopplade mer än att de båda var kvinnor, få spår har hittats, samma tid på året och ca 4 mil ifrån varandra. Väldigt lösa boliner att bygga en koppling på. Att någon jävel ska ligga och vänta i 23 år för att genomföra ett nytt liknande dåd är ju för fan befängt.
Hur vet du att inte Helenmannen/männen gjort annat under tiden?
2015-06-11, 23:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burton
Kan vi släppa de fullständigt galna spekulationerna om att detta skulle ha något med Helena-fallet att göra. Det finns i dagsläget inget som tyder på att dessa fallen skulle vara sammankopplade mer än att de båda var kvinnor, få spår har hittats, samma tid på året och ca 4 mil ifrån varandra. Väldigt lösa boliner att bygga en koppling på. Att någon jävel ska ligga och vänta i 23 år för att genomföra ett nytt liknande dåd är ju för fan befängt.

Grejen är väl om det är någon liknande han i Österrike och att det nu var dags för denna person att skaffa en ny. Exempel finns ju också från USA om sådana personer och det kan ju finnas sådana i Sverige också.
Medlem
En sak jag tycker är konstig (kanske obetydligt nu) är påsen som med hennes saker som låg brevid moppen. Om hon har hjälmen i sadelfacket, lägger man då inte ner påsen på samma gång? Något som GM har lagt dit i efterhand?

Sen är det väldigt konstigt att ingen anhörig förutom hennes kollegor har synts i media på något sätt, eller sociala medier.

Skulle inte förvåna mig om moppen är avstrypt och gör 60-70, ganska segt att ligga och nöta landsväg i 45-50. Kanske därför pappan var så snabb också? Krocka i 70 på en moppe kan inte vara kul. Bara en tanke.
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Vi pratade massa om detta på kontoret idag och en kollega sa att det generellt är en myt att spårhundar kan lukta på en vante och sen nosa sig igenom precis hur ägaren gick för flera dygn sedan. Enligt honom är det bara nånting som händer på film och att i verkligheten så skulle en spårhund tappat spåret på en mördare i en folkmassa på bara 50-100 personer.

Anledningen till att de tagit in hundar är för att de ska leta efter lik. Dessa hundar är specialtränade för att hitta döda kroppar och ingenting annat.

Jag är också dåligt insatt, men det är vad min kollega sa och jag tycker det låter vettigt.

Tack!
Jag tänker också att det inte är rimligt att en hund kan spåra om det trampar runt en massa människor utan att det i så fall borde vara det allra första polisen gjorde när de kom till platsen och spåret var färskt. Men kanske är det så som du skriver, att hundar inte är så bra på att just spåra en levande människas rörelser. Som sagt, hundar och spår är jag jäkligt kass på.
Medlem
DIdes avatar
Jag har en känsla av att det finns ett behov i sverige av ett privat alternativ till polisen att kontakta när man misstänker att en anhörig är utsatt för brott. Någon privat aktör som kan ställa upp med snabb åtgärd gällande värmesökande helikopter, jurister för att övertyga Tingsrätt om mobilspårning och eventuella span efter vägar på större parameter än 300 meter efter ett brott. Nokas?

Kopplat till försäkringsbolag.

Polisen är ett skållhett skämt.
2015-06-11, 23:28
Medlem
snurresnigels avatar
Jag är inne på att om man ska beröva någon så håller man inte på att "sprider ut saker". Man vill bara därifrån så fort som möjligt utan att bli sedd. Så hade i alla fall jag agerat om jag tänker mig in i situationen.
Medlem
Rundcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Fullkomligt ointressant teori. Tror du inte polisens utredare har en känsla för hur landet ligger? Du verkar tro att det är väktare som sköter utredningarna. Familjen och kollegorna är de sämsta jävla uttjatade teorierna av alla här. Sannolikheten säger att det är en Anders Eklund typ av GM. Övertygad om att det även är polisens misstanke. Det förklarar också varför det inte finns ett skit att gå på. Inga misstänkta. Ingenting. Det sker bara när GM är någon som står helt utanför. Som är okänd.

Du kanske minns mordet på Nathalie Johansen i Alingsås 2008? Där trodde polisen i flera månader på pojkvännens berättelse om att hon sprungit ut genom dörren och försvunnit. Folk i trakten tipsade polisen högt och lågt om observationer av ensamma kvinnor som vandrat omkring barfota. Men i själva verket hade pojkvännen/GM dräpt henne i lägenheten och grävt ner kroppen ute på en åker.

När det gäller mord och våld i största allmänhet är det knappast ovanligt att BO och GM känner varann.

Att en hypotes upprepas många gånger i en kaotisk tråd på FB, betyder inte nödvändigtvis att hypotesen är orimlig.
Medlem
Burtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Vilka fakta finns kring att Ls föräldrar är förmögna? För att det ska vara tal om kidnappning mot lösensumma bör det ju vara en ganska så stor förmögenhet.

Det enda jag sett som tyder på detta är att föräldrarna skall ha ett antal bilar och motorcyklar. 2 eller 3 bilar och 2-3 motorcyklar samt då Lisas moped. Om det innebär att de är rika är ju givetvis spekulation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in